BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě

(+ videa) Náraz 25 procenty přídě znamená pro řadu 5 problém. Q70 od Infiniti naopak ukázalo dobrou ochranu, Lincoln MKS ještě horší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě

6.10.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Náraz 25 procenty přídě znamená pro řadu 5 problém. Q70 od Infiniti naopak ukázalo dobrou ochranu, Lincoln MKS ještě horší.

V srpnu 2012 zavedl americký institut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) nové testy, během kterých automobily absolvují náraz do přepážky pouhými 25 procenty přídě, a to na straně řidiče. V ten moment vyšlo najevo, že celá řada zkoušených vozů je v rámci bezpečnosti vyvíjena především na základě norem evropské organizace Euro NCAP. Takový Volkswagen CC se tak stal od roku 1959 prvním vozem, kterému při testech odlétly dveře z pantů, což posádku zanechalo prakticky bez ochrany.

To jsou ovšem fakta a výsledky, které jsou již více než dva roky staré. Mohlo by se tedy zdát, že automobiloví výrobci na daný podnět zareagují a bezpečnost svých výrobců vylepší, třebaže to do příchodu nových generací jednotlivých modelů není snadné. Jak nám ovšem prokázalo nedávné nové kolo testů s velkým odsazením, polovina z malých aut opětovně neprošla. V jejich případě samozřejmě můžeme poukázat na fakt, že snaha o větší ochranu posádky by nehorázně navýšila cenu, což u mainstreamových vozů není zrovna žádoucí. Jak je ale na tom luxusní segment?

Odpověď na tuto otázku nám nejlépe zodpoví výsledky nárazových testů BMW řady 5, Infiniti Q70 a Lincolnu MKS. Oproti našemu klasickému zvyku je přitom neprobereme dle abecedního pořadí, ale od nejlepšího k nejhoršímu, což znamená, že první přijde na řadu vůz japonský, poté německý a v závěru americký. Tím jsme samozřejmě naznačili, co teprve přijde, konkrétní detaily jsou však mnohem zajímavější než celkové hodnocení.

Infiniti Q70

Japonský sedan se může pyšnit v rámci institutu IIHS nejlepšími možnými výsledky Top Safety Pick+, na kterém má podíl hned pět kritérií. První z nich počítá s nárazem 40 procent přední části do překážky, druhá pak s bočními testy. Ve třetí oblasti jde o sílu střechy, ve čtvrté pak o ochranu poskytovanou opěrkami hlavy a samotných sedadel. Poslední kategorií v řadě je pak zmíněné velké odsazení. Aby přitom vůz dosáhl hodnocení nejvyššího, musí na výbornou obstát minimálně během prvního a posledního kritéria.

U Infiniti Q70 tak můžeme zaevidovat hned pětici výborných výsledků, kdy prostor pro posádku zůstal po nárazu prakticky nedotčený a pohyb testovací figuríny byl kontrolován ve všech směrech. Čelní airbag totiž zůstal i po nafouknutí a nárazu na svém místě, boční pak zabránil následnému možnému sklouznutí hlavy směrem k tvrdé struktuře kabiny. Lehce zdeformován byl jen sloupek dveří, pročež se v menším ohrožení ocitly nohy a chodidla řidiče. Nejednalo se však o nic extrémního.

Záběry s následky jednotlivých testů


BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 1 - IIHS 2014 Infiniti Q70 01BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 2 - IIHS 2014 Infiniti Q70 02BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 3 - IIHS 2014 Infiniti Q70 03BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 4 - IIHS 2014 Infiniti Q70 04

BMW řady 5

Přesunout se můžeme k německému sedanu, který se již tak pozitivními výsledky nechlubí. Tedy alespoň v rámci velkého odsazení, v ostatních oblastech již vůz uspěl na výbornou. Navíc je vybaven autonomními brzdami, kterým institut IIHS od letošního roku přikládá stejnou váhu jako evropská organizace Euro NCAP. Těmito kategoriemi se ale dnes zabývat nebudeme, místo toho opět přikročíme k nárazu 25 procenty přídě.

Po nárazu přitom došlo k posunutí struktury až o 30,5 centimetru směrem k řidiči, pročež se v ohrožení ocitlo hlavně levé lýtko a levé chodidlo. Aby toho přitom nebylo málo, pak pozice figuríny po nárazu naznačovala, že samotná struktura kabiny byla lehce narušena. Pokud by tedy došlo k nehodě v reálném prostředí a při vyšší rychlosti, mohlo by nebezpečí pro posádku ještě narůst. Institut IIHS však alespoň dodává, že čelní i boční airbagy zafungovaly tak, jak mají.

Celkový výsledek řady 5 tedy katastrofální není, v případě samotného crash testu s velkým odsazením ale dostala historicky druhé nejhorší hodnocení. Podstatně větší očekávání od jednoho z etalonů vyšší střední třídy jsou na místě.

Záběry s následky jednotlivých testů

BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 5 - IIHS 2014 BMW 5-series 01BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 6 - IIHS 2014 BMW 5-series 02BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 7 - IIHS 2014 BMW 5-series 03BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 8 - IIHS 2014 BMW 5-series 04

Lincoln MKS

Dostáváme se na samotný závěr dnešního kola testů IIHS, tedy k Lincolnu MKS. I ten se stejně jako BMW může pochlubit výbornými výsledky v rámci standardních kategorií, autonomní brzdy ovšem testovány nebyly, neboť jde o příplatkovou výbavu. Zamířit tedy opět můžeme k nárazu malou částí přídě, kdy po testu došlo tak jako u řady 5 k posunutí celé struktury o 30,5 centimetru. U amerického sedanu však výsledek byl ještě horší, neboť souběžně s tím se pohnul také sloupek řízení, a to o 13 cm směrem dovnitř a 15 cm směrem doprava.

Následkem této deformace hlava testovací figuríny, potažmo řidiče, sklouzla po čelním airbagu a skulinou mezi jím a tím čelním proklouzla až k tvrdé části palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitly boky, vysoké pak bylo rovněž riziko poranění levé nohy a chodidla. Lincoln MKS tedy za příklad špičkové bezpečnosti dávat nemůžeme, o čemž nejlépe vypovídá přiložená fotogalerie.

Záběry s následky jednotlivých testů

BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 9 - IIHS 2014 Lincoln MKS 01BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 10 - IIHS 2014 Lincoln MKS 02BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 11 - IIHS 2014 Lincoln MKS 03BMW 5 pohořelo v nových crash testech IIHS malou částí přídě - 12 - IIHS 2014 Lincoln MKS 04

Závěrem již můžeme dodat pouze tolik, že nárazových testů s velkým odsazením se doposud zúčastnilo sedm luxusních vozů, přičemž kromě Infiniti se dobrými výsledky mohou pochlubit také Acura RLX, Hyundai Genesis, Mercedes-Benz třídy E a Volvo S80. Mimo ně pak institut IIHS chtěl vyzkoušet rovněž Audi A6, Cadillac CTS a Lexus GS, v jejich případě však výrobci požádali o jistý odklad, který souvisí s plánovaným vylepšením struktury vozů.

Tento krok jim byl povolen, neboť náprava se má uskutečnit v promptním čase. Výsledky tak mají být oznámeny na počátku příštího roku.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.