BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude

Kouzlem německých prémiových značek bylo, že si je mohli zákazníci poskládat přesně dle gusta. Je to ale drahé, pro zvýšení marží s tím bude konec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude

3.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kouzlem německých prémiových značek bylo, že si je mohli zákazníci poskládat přesně dle gusta. Je to ale drahé, pro zvýšení marží s tím bude konec.

V současnosti stále dochází k dalšímu a dalšímu downsizování motorů, zavádění systémů start-stop, pohonu všech kol a automatických převodovek. Stejně tak se automobilky, které tak ještě neučinily, vrhají do segmentu crossoverů, kterému se vede navýsost dobře. Jistě, za navyšováním počtů nejrůznějších modelů a variant je nutné spatřovat snahy o získání nových zákazníků, ale musí se tak dít při souběžném snižování nákladů na výrobu, potažmo s při souběžném navyšování ziskových marží. A jedním z nástrojů k tomu sloužícím je standardizace nabídek výbav (a to nejen na palubě, ale i v případě kombinací motorů a převodovek či pohonů zadních nebo všech kol) jednotlivých modelů plánovaná německými automobilkami BMW a Mercedes-Benz.

Oba výrobci tento postup obhajují tím, že zákazníkům zjednoduší výběr konkrétního auta a jeho vybavení. I tak to jisté lze vnímat, tímto způsobem však výrobci na druhou stranu limitují všechny, co si chtějí svůj vůz nakonfigurovat přesně na míru. Například BMW bylo vždy dobré v tom, že nabízelo možnost poskládat si prakticky cokoli jakkoli - můžete mít třeba nejlepší palubní systém a přitom si ponechat základní sedadla s manuálním nastavením, pokud vám to tak vyhovuje. Je to zase jen jedna z věcí, která vychází vstříc náročně klientele s jasnými představami o tom, co chce, to od BMW a spol. tak nějak čekáte. Jenže ukazuje se, že je to moc drahé, a tak i v tomto směru dojde k omezení možnosti individualizace.

Ian Robertson, osoba odpovědná za prodej a marketing mnichovské automobilky, uvedl, že nové BMW řady 4 je nabízeno se čtyřmi základními stupni výbavy, ale hybridní model i8 už nabízí pouze tři možnosti. Standardní nabídku výbav je dále možné doplňovat, možností v tomto ohledu ale do budoucna ubude. Stejně tak už je dnes omezená volba kombinací motorů, převodovek či pohonů kol a i v tomto směru budou do budoucna vazby pevnější.

Automobilka prý sdružuje výbavu proto, aby pomohla zákazníkovi. Argumentuje nejen větší přehledností - standardizace prý zajišťuje i lépe odhadovat zůstatkovou hodnotu jednotlivých kusů na trhu s ojetými vozy. A je údajně také reakcí na polarizaci vkusu zákazníků v různých zemích. Na všem zmíněném je trocha pravdy, firma tím ale chce pomoci hlavně sobě. Nejde ani tak o složitost rozsáhlých možností kombinace všech dostupných prvků, ale hlavně o z ní vyplývající náklady - být připraven na možnost vyrobit jedno z 1 678 aut je prostě dražší než vyrábět třeba desetinové množství kombinací a o náklady jde v podnikání především.

Následky tohoto kroku se mohou zdát banální, ve výsledku můžete - podobně třeba jako u Japonců či Korejců - dostat více výbavy za podobné peníze. Jenže není tomu tak, vyšší postavy budou například dobře vědět, jak nepříjemné je v BMW vyšší uchycení elektricky ovládaných sedadel a jak to vyřešíte, když ve vysoké specifikaci budou stůj co stůj? A nemusí jít jen o podobné záležitosti, mnichovští nabízejí stále méně aktivně manuální převodovky ve sportovních modelech ani na trzích, kde jsou přímo vyhledávány (třeba Spojené státy), naopak tu jsou jasné tendence tlačit kupředu verze s pohonem všech kol. Zkuste si objednat třeba BMW 335d s pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Nebo alespoň tím pohonem zadních kol...

Robertson se brání prohlášením, že zákazníci mají stále možnost objednat si vůz přímo na míru, pokud chtějí. Firma si je vědoma, že tohle patří k nákupu prémiového vozu. Přesto se nelze zbavit dojmu, že už to tak slavné jako dříve rozhodně není - třeba BMW M6 s manuální převodovkou vám automobilka v Evropě neprodá ani za milion korun navíc, i když budete žadonit mnichovském dealerství stojícím stovky metrů od místa, kde se vůz vyrábí. Totéž se dá prohlásit s čistým svědomím o Mercedesu, který hledá rovnováhu mezi standardizací a konfigurací podle vkusu každého zákazníka. Podle vedoucího prodeje stuttgartské značky, jímž je Ola Kaellenius, existují dva přístupy, a sice stavět vozy na zakázku nebo je stavět na sklad.

Zatímco v Německu je preferována stavba na zakázku, v USA dealer objedná auta a pak čeká až si je zákazník odveze ze showroomu. Mercedes ale nabízí obojí. Rostoucí počet modelových variant, rozšiřující se množství prvků výbavy, bezpečnostních a multimediálních systémů ale vede i tuhle značku k zjednodušování a nabízení komplexních balíčků (paketů).

Nám to všechno připadá jako další krok k „normalizaci” prémiových značek, která je na nich v posledních letech znát v každém ohledu. Něčemu podobnému by se každý výjimečný výrobce měl zuby nehty bránit, Němci tomu kráčí vstříc. Aby se za pár let nedivili, že Mercedes nebo BMW vypadající a fungující jako Volkswagen nelze prodat dráže než skutečný Volkswagen...

Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2014, máme pro vás i galerii živých fotografií přímo z Paříže.


BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude - 1 - MB BMW normalizace 2014 01BMW a Mercedes standardizují nabídky svých modelů, individualizace opět ubude - 2 - MB BMW normalizace 2014 02
Mercedes i BMW se snaží velký počet modelů, výbav a dalších služeb postupně normalizovat - to aby se v nich sami vyznali a samozřejmě aby ušetřili

Zdroj: Auto News

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.