Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové koupili ojetou Škodu Fabia za 38 tisíc a zkusili, s jakou umí jezdit spotřebou
7.4.2020 | Petr Prokopec
Říká se, že dieselová auta bývala úspornější, než jsou dnes, neboť nemusela být napěchována anti-emisními systémy až po střechu. Test spotřeby ojeté Fabie tomu neodporuje.
Ojetá auta si lidé kupují z mnoha důvodů, nejčastěji však s ohledem na jejich cenu, která je výrazně nižší než u zcela nových vozů. Na druhou stranu, stejně jako u nich se hledí na spolehlivost a spotřebu. Zvláště na to druhé bere trh ohled, proto jsou v bazarech tak často vyhledávány starší diesely, i když na trh nových vozů ztrácí své pozice.
Může se to vyplatit, jak dokazují kolegové z Car Throttlu v čele s Alexem Kerstenem, který dle svého názoru našel ideál pro šetřílky. Tím míní Škoda Fabia druhé generace, která ve verzi Greelnline dostala pod kapotu 1,4litrový tříválcový turbodiesel naladěný na 80 koní a 195 Nm točivého momentu. Na motor navazuje pětistupňový manuál a pohon předních kol. O „trhače asfaltu“ se tedy rozhodně nejedná.
Dechberoucí jízdní dynamika nicméně nebyla zadáním, tím se, jak jsme již zmínili, stala spotřeba. Oficiálně data u této Fabie uvádí spotřebu 4,6 l/100 km. Je však třeba připomenout, že tento údaj byl vypočítán ještě na základě cyklu NEDC. To znamená, že s reálným světem nemá moc společného. Očekávat bychom tedy spíše vyšší číslo, i s ohledem na skutečnost, že motor je minimálně 10 let v provozu.
Jak se však ukazuje, výsledek nakonec předčil veškerá očekávání včetně těch Alexových. Britský novinář se totiž se svými kolegy vsadil, že za volantem dosáhne reálné spotřeby 70 mpg (cca 4,04 l/100 km). Vůz natankoval na maximum a následně vyrazil do ulic. Během jízdy pak vychvaloval hlavně prostorný interiér, který je mimo jiné vybaven i klimatizací, zároveň však neopomněl zmínit i poměrně hlučnou jednotku, kterou motor 1,4 TDI rozhodně byl.
Jakkoliv se vám však prakticky celou dobu bude zdát, že motor máte namontovaný pomalu u ucha, do kterého ovšem nepěje libozvučné árie, při pohledu na skutečnou spotřebu vás stížnosti velmi rychle přejdou. Fabia měřený úsek zvládla zajet při průměru 82,47 mpg, což odpovídá pouhým 3,43 litrům nafty na 100 kilometrů. I více než dekádu po svém vzniku tak umí být o litr úspornější, než uváděla a uvádí tovární data.
Je samozřejmě třeba dodat, že dosažený výsledek je závislý na stylu jízdy, stejně jako na zatížení vozu. Pokud by tedy ve voze neseděl pouze Alex, ale ještě čtyři další lidé, kteří by navíc zavazadelník napěchovali až po strop, výsledek by byl horší. Navíc by vůz nejspíše byl označen za brzdu provozu, která navíc špatnou dynamiku neodměňuje ani nízkou žíznivostí. Při lehké zátěži ale silnicím kraluje způsobem, kterému se modernější diesely kvůli filtrům pevných částic a dalším antiemisním opatřením nedokážu vyrovnat.
Snad nejlepší na celé záležitosti pak je, že Fabia byla pořízena za pouhých 1 200 liber (cca 38 tisíc Kč). Vlastně tak neexistuje pomalu jediný důvod k jejímu odmítnutí, neboť po levném pořízení je možné počítat s levným provozem. Otázkou je pak samozřejmě údržba, tu zde ale nyní neřešíme. Byť se dá předpokládat, že v tomto ohledu již automatické spojování staršího vozu s nižší spolehlivostí nikým vyvráceno nebude.
Výroba Škody Fabia 1,4 TDI skončila v roce 2010. Přesto i dnes dokáže oslnit reálnou spotřebou, která umí být i výrazně nižší, než bylo kdysi naměřeno v laboratořích
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22