Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové po 20 letech půstu vyzkoušeli nové Lady. Jaký na ně udělaly dojem?
27.9.2018 | Petr Prokopec
Psal se rok 1998, když Lada po dekádách boje o britské zákazníky oficiálně opustila ostrovní trhy. Teď se právě Britům dostaly do rukou nové modely Vesta Cross a X-Ray, co si o nich myslí?
V nedávno publikovaných datech o srpnových registracích nových aut na území Evropské unie se objevil pozoruhodný úspěch Lady, která vůbec poprvé v historii dosáhla tržního podílu 0,1 procenta. Není to moc, někde se začít musí.
Je však otázkou, zda Lada neopustila „nulový” (alespoň v desetinných číslech) podíl poprvé a zároveň také naposledy. V příštích měsících se dá očekávat výrazný pokles prodejů, neboť vozy značky uzpůsobené domácímu trhu plní emisní normu Euro 5 a ty vyvážené do zahraničí byly certifikovány jen na úrovni Euro 6b. Jinými slovy, jejich prodej skončil 31. srpna, ačkoliv nějaké skladová a předregistrovaná auta ještě k dispozici budou.
Pro Brity ale tento moment zase tak podstatný není, neboť na ostrovech Lady už dvě dekády k mání oficiálně nejsou. O to zajímavější ale byla pro redakci britského Autocaru možnost se seznámit s Ladami X-Ray a Vesta Cross na ruském území - 20 let se jim do rukou žádná novinka značky nedostala.
V obou případech se pod kapotou nacházel 1,8litrový motor naladěný na 122 koní a 170 Nm točivého momentu, který je pro značku vrcholem. Nicméně i tak stále podléhá postarší homologaci, pro současný prodej v Evropě je vyžadována minimálně norma Euro 6c. Emisní požadavky ale nyní nechme stranou, ostatně se dá předpokládat, že pokud Rusové chtějí v exportu pokračovat (a plány nic jiného nezmiňují), bude muset na další úpravy agregátů dojít.
Přesunout se tedy můžeme k samotným jízdním dojmům. Jako první přišla na řadu Lada X-Ray, která je postavena na stejných základech jako Dacia Sandero Stepway. Na první pohled si ale žádného příbuzenského vztahu nevšimnete, přičemž jen osobní preference rozhodnou o tom, jestli lépe vypadá agresivně laděná Ruska či decentněji stylizovaná Rumunka. Interiér vás však již vrátí zpátky na zem, třebaže přes nudnou šeď tu najdee alespoň moderní dotykový displej.
Láci kabiny lze však ospravedlnit nízkou cenou, to už ale neplatí o zásadním problému v podobě pětistupňové automatické převodovky. Ta svou tupostí a neochotou zcela sráží veškerý potenciál motoru, zrychlení z klidu na stovku tak zabere 12,3 sekundy. Takové automaty už dnes nemají v Evropě šanci na úspěch, jen u řazení ale kritika nezůstává. Výtky směřují také k samotné pohonné jednotce, která zaostává v rámci kultivovanosti.
Zajímavé přitom je, že Vesta Cross je na tom o poznání lépe, ač pod její kapotou najdeme tentýž agregát. Spárován je však s pětistupňovým manuálem, stovku proto dá již za 10,5 sekundy. Co je ale možná podstatnější, převodovka řadí velmi jemně a vzbuzuje důvěru. Totéž lze pak říci i o podvozku v zatáčkách, jakkoliv verzi Cross vůči základnímu sedanu nabobtnala světlá výška.
Vesta dále boduje prostorem v kabině, hlavně pak na zadních sedadlech. Mimo to přihazuje do placu i 480litrový zavazadelník, přičemž na domácím trhu startuje na 788 900 rublech (cca 263 100 Kč). To je příznivá částka, nicméně jak jsme zmínili výše, auto v této specifikaci postrádá homologaci pro trhy Evropské unie.
Britové ve výsledku na obě Lady pějí spíše chválu, nedostatky jsou spíše v řešitelných jednotlivostech. Může to být umocněno tím, že na konci 90. let poznali naposledy vskutku nekonkurenceschopné portfolio ruské značky, které s tím dnešním nesnese srovnání. Hovoří o dobré hodnotě za peníze, nové Lady se ale ve Velké Británii oficiálně koupit nedají a jen tak asi koupit nepůjdou, výroba vozů s pravostranným řízením se v Rusku ani neplánuje.
My jsme na tom dnes nakonec podobně - nejnovější modely u nás nejsou k mání už déle než rok. Na Slovensko, do Německa a dalších okolních zemí pro ně ale vyrazit můžete. A minimálně ty poprvé registrované před koncem letošního srpna u nás bez potíží přihlásíte.
Nová Lada Vesta Cross je dle Britů vcelku povedené auto, hlavně díky manuálu...
...X-Ray oproti tomu počítal s automatem, který jeho dynamické schopnosti neskutečně srážel
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch