Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský profesor chce ulevit klimatu zákazem luxusních a sportovních aut
16.6.2019 | Petr Prokopec
Boj proti klimatickým změnám je už pěkných pár let leitmotivem skoro všeho, co se odehrává v automobilovém světě. Dosud to byly dílčí změny, Kevin Anderson volá po radikálním řezu.
V poslední době neuplyne pomalu ani den, aby se někdo nevyjádřil na téma klimatických změn. Těch jsme skutečně svědky, ovšem nikdo nedokáže jasně říci, co je jejich původcem a zda vůbec máme šanci s nimi něco podstatného provést. I kdyby ale za změnami stála lidská činnost, automobilový průmysl na nich nebude mít tak zásadní roli, jak se různí politici a ekologičtí aktivisté snaží veřejnost přesvědčit. Lidská činnost se dle dostupných dat stará o pouhá 3,5 % všech emisí CO2, která jsou vypouštěna do ovzduší a na nich má povoz osobních aut pouhý 5,5% podíl. Je tedy evidentní, že prioritou by mělo být něco jiného.
Bohužel obětním beránkem se stala auta a prakticky vše, co s nimi souvisí. Nově by přitom tento segment chtěl ještě více regulovat britský profesor Kevin Anderson, který o klimatických změnách přednáší na univerzitě v Manchesteru. Dle něj by totiž neměla být na veřejné komunikace připuštěna luxusní a sportovní auta a velká, výkonná SUV, neboť slouží především k prezentaci ega jejich majitelů. Bohužel však přitom pominul řadu stěžejních argumentů. Ve výsledku se tak zdá, že touží spíše po socialismu než čistém ovzduší.
„Nedávno jsem byl na procházce a kráčel jsem kolem velkého sportovního vozu Audi, které velmi pravděpodobně emitovalo 250 gramů oxidu uhličitého, stejně jako jsem si povšiml dvou obřích SUV, ve kterých seděla nějaká pánská ega, a masivní limuzíny od Mercedesu,“ uvedl Anderson během přednášky o snižování emisí v Londýně. A rovnou se zeptal, proč proboha v době, kdy se o klimatických změnách mluví dennodenně, jsou tato auta vůbec ještě povolena.
Dle Andersona by politici měli přistoupit k jejich zákazu, přičemž „odstraněním zdrojů a práce, jež jsou s tímto segmentem spojeny, o 10 až 20 procent“ bychom se „v horizontu příštích 20 až 25 let“ mohli dostat na nulovou karbonovou stopu. Už jen toto samo o sobě je ovšem tvrzení, které nemá šanci obstát - jakkoliv SUV jsou v módě, prodeje rozměrných limuzín rok od roku spíše klesají a takový sportovní segment může jen vzpomínat na někdejší rozmach.
Mimo to by si Anderson měl uvědomit, že za volanty oněch SUV usedají často ženy, a to s ohledem na předpokládanou vyšší bezpečnost, nikoliv mužská ega snažící si velikostí aut něco kompenzovat. Pokud by navíc pan profesor opustil Londýn, rozhodně by nenarážel na jedno luxusní auto zaparkované vedle druhého, ale spíše na kompaktní a malé vozy, které stále tvoří stěžejní část vozového parku snad každé země. Redukovat tedy vlastně není pomalu co.
Jak jsme naznačili výše, není to poprvé, co se Anderson projevuje způsobem, jaký je nám velmi dobře znám z dob komunismu. Tehdy bylo všechno všech, přičemž nikdo vlastně neměl nic. Tak si nebylo co závidět a nejen v rámci vozového parku. V roce 2016 profesor uvedl, že bohaté ekonomiky by měly zpomalit svůj pokrok, aby tak nejen snížily svou emisní stopu, ale zároveň aby umožnily těm méně rozvinutým, aby je dohnaly. Že se něco takového nesetkalo ani s ohlasem, ani s realizací, asi nemusíme dodávat.

Začínat s redukcí emisí CO2 u aut vážně moc moudře nezní. Podíl okrajových segmentů je pak zcela zanedbatelný
Při pohledu na některá místa Londýna vlastně není divu, že se profesor Kevin Anderson pomalu obsypává. Řekli bychom však, že je to spíše závistí než z obav o planetu Zemi
Zdroj: Auto Express, Foto: Auto Junk
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 8 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
dnesDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva