Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Pokud Tesla přežije, bude to ekonomický zázrak. Anomálie, říká The Economist
24.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vybrat peníze, kde se dá, utratit je, otřepat se z toho a vše opakovat. To je ve stručnosti recept Tesly na přežití. U tak velkých firem je velmi neobvyklý.
Automobilce Tesla věří až překvapivé množství investorů. Proto nepadla ani s tak ohromnými ztrátami, jaké vykazuje - za druhý kvartál roku 2017 to bylo asi 7,43 miliardy korun. Pro investory je lákavá, protože i když dnes peníze jen prodělává, do budoucna slibuje možnost velkých zisků. Jenže statisticky je extrémně nepravděpodobné, že se tenhle slib někdy naplní, varuje ve svém pojednání na toto téma The Economist.
Že je víra investorů dokonale oprávněná, nakonec nevěří ani Elon Musk. Měl by to být on, kdo alespoň navenek věří ve světlé zítřky, jenže i on dává znát pochybnosti. „Opravdu věřím, že taková hodnota je vyšší, než si zasloužíme,” řekl po letošním skokovém nárůstu hodnoty firmy, která tak překonala i Ford nebo GM. Ani to, ani cokoli jiného, co běžně posílá hodnotu akcií firem ke dnu, ale tržní kapitalizaci Tesly neublížilo.
Americká automobilka je na vrcholu výčtu pěti firem (vedle ní je to Uber, Netflix a dvě energetické společnosti Chesapeake Energy a Nextera Energy), které za posledních deset let dohromady tratily 100 miliard dolarů, tedy 2,18 bilionu korun. Přesto je jejich kombinovaná tržní hodnota zhruba 300 miliard dolarů, tedy asi 6,55 bilionu korun. Jak je to možné? Mají „vizi” - Netflix chce změnit, jak se díváme na filmy a seriály, Tesla a Uber chtějí změnit, jak cestujeme po světě.
Jenže pouze z vizí dlouho nikdo nepřežil. Prakticky žádná jiná velká společnost nebyla nikdy s to dlouhodobě přežívat s obrovskými ztrátami ospravedlňovanými jen tím, že expandují a vydělají na tom „někdy příště”. Podíváme-li se na tisícovku společností v americkém akciovém indexu Russell 1000, jen 25 z nich mělo v roce 2016 jako tržby po odečtení kapitálových investic ztrátu přes miliardu dolarů. A většina z nich jsou energetické společnosti, které postihly poklesy cen ropy - jejich ztráty jsou náhodný výkyv, který vesměs snadno pokryjí z minulých a nebo budoucích zisků. U Tesly je to program. Ta má letos za tři kvartály v této oblasti ztrátu 1,8 miliardy dolarů, tedy asi 39,3 miliardy korun. A za celý finanční rok nevydělala nikdy nic.
The Economist konstatuje, že Tesla je firma velký vizí, pracuje ale s „dalece neprověřeným” obchodním modelem. Velké vize ale potřebují neustálý přísun kapitálu, a aby si ho Tesla a spol. zajistila, musí ve vykazování činnosti používat takovou metriku, která dá investorům důvod věřit, že tzv. konečná hodnota bude vysoká. To jest, že někde v budoucnu je bod, ve kterém firma začne generovat vysoké a spolehlivé zisky.
Takový moment slibují i Muskovy představy o světě plném elektromobilů, jenže to je všechno. Tesla se dnes nemá čeho chytit a bez přísunů nového kapitálu zvenčí by nepřežila. Třeba Uber říká, že je ziskový ve městech, kde funguje nejdéle - např. v San Franciscu - a kdyby bylo třeba, může omezit fungování jen na tyto oblasti. Nextera Energy říká, že kdyby neinvestovala tak moc do rozšiřování kapacit, měla by roční tržby po odečtení kapitálových investic okolo 6 miliard dolarů (131 miliard korun) v plusu. V případě Tesly se ekonomové shodují, že v tuto chvíli nemá žádnou možnost, jak na svých elektromobilech vydělávat.
Pochopitelně, Tesla může v současném režimu fungování zůstat klidně navěky - dokud budou investoři věřit Muskovi, že ony zisky jednou přijdou. Jenže čím déle bude Tesla takto existovat, tím náročnější její další fungování bude. Dluhy se zvětšují a udržování vizí velkých zisků „někdy v příštích letech” je čím dál těžší.
Ze zmíněného indexu Russell 1000 jen 37 firem vykázalo dva roky po sobě ztrátu jedné miliardy dolarů nebo větší. A z těchto firem je jen 21 nadále ve ztrátě. Teslu někteří rádi přirovnávají k Amazonu, který v letech 2012 až 2014 prodělal čtyři miliardy dolarů, aby vybudoval své impérium, které mu dnes vydělává miliardy. Ale znovu - ziskový byl předtím, potom a kdyby se svou expanzí kdykoli přestal, mohl být ziskový i tehdy. Tesla takovou možnost neměla a nemá. A třeba Apple, ke kterému Teslu někteří rádi přirovnávají, za celou svou existenci nikdy neprodělal ani miliardu dolarů za rok.
To všechno znamená, že Tesla je anomálií, která ve své celistvosti prakticky nemá obdoby. Že přežije, uspěje a někdy skutečně začne generovat zisky, se stát pochopitelně může. Je to ale velmi, velmi nepravděpodobné. Bude skoro zázrak, pokud se to stane...





























Fanoušci, investoři i Tesla sama do Modelu 3 vkládá velké naděje. Úspěch firmy jako takové je ale přesto nepravděpodobný, konstatuje The Economist
Zdroj: The Economist
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
včeraPrvní majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025Poslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Debut Nagashimy v MotoGP? 19:20
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP 16:00
- Vítězný double Marka Červeného včera 16:47
- Druhé Superbiky vyhrál Karlsson včera 14:36
- Vítězem Superbike v Hořicích Lukas Maurer včera 12:16
Nejnovější články
Zlý muž Donalda Trumpa dál řádí v agentuře ochrany životního prostředí, po start-stopu a regulacích CO2 odstřelil další nesmysl
před 3 hodinamiPrý nejlépe jezdící Subaru historie si někdo spletl s investičním autem, teď ho chce prodat za ohromné peníze
před 5 hodinamiKdyž měl VW ještě rozum, dokázal elektrické nesmysly zaříznout už v zárodku, dnes jako by toho litoval
před 6 hodinamiFiat dokonal dílo a z dalšího modelu udělal levné Maserati, z některých úhlů vážně dokáže zmást
před 8 hodinamiNástupci elektrických propadáků Fordu jsou u ledu, rodina majitelů firmy přesto dál blouzní v elektrické křeči
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva