Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bývalý viceprezident BMW a Fordu říká, že růst akcií Tesly nikdo nedokáže vysvětlit
17.2.2020 | Petr Miler
Tesla je dnes druhou nejhodnotnější automobilkou světa za Toyotou a jasně překonává i takový Volkswagen, i když vedle něj nevyrábí skoro nic a až na výjimky prodělává. Jaký to dává smysl? Podle Boba Lutze absolutně žádný.
Robert Anthony Lutz, známější spíše jako Bob Lutz, neproslul zrovna jako fanoušek automobilky Tesla. Nejde ale o to, že by neměl rád její auta, naopak, i v posledním rozhovoru pro BBC řekl, že třeba na Modelu S „není vůbec nic špatného. Je to jeden nejlépe jezdících, nejdynamičtějších a nejlépe vypadajících prémiových sedanů světa”. S čím má Lutz problém, je spíše fungování či řízení samotné firmy a její zaslepení příznivci.
Ti mu proto nemohou přijít na jméno a označují jej za dinosaura neschopného chápat trendy moderní doby. S tím bychom ale přes výhrady k některým jeho názorům nesouhlasili. Bývalý viceprezident mnoha světových automobilek, mj. BMW, Fordu, Chrysleru a GM, ve svém životě mnohokrát viděl to, co ostatní ani netušili, proto ostatně udělal v tomto odvětví takovou kariéru. Ani on dnes ale nechápe, proč akcie Tesly letos vyletěly od začátku roku na několikanásobek své hodnoty a z firmy udělaly druhou nejhodnotnější automobilku světa.
Lutz říká, že ani největší experti z Wall Street to netuší. „Mluvil jsem s lidmi z Goldman Sachs, kteří jsou obvykle největšími světovými experty na vysvětlování hodnoty akcií a i oni se mě ptají, jestli mám nějaké tušení, co se to ksakru děje s akciemi Tesly,” řekl dále Lutz pro BBC. „Nikdo to nedokáže vysvětlit, je to strašně daleko za jakoukoli fundamentální návratností, kterou jakýkoli z akcionářů může kdy očekávat,” dodal
S tržní kapitalizací přes 144 miliard dolarů má dnes Tesla větší hodnotu než Ford, Chrysler a GM dohromady, tedy i dvě ze značek, kterým Lutz kdysi pomáhal nahoru. „Je to dáno ryze psychologií a nebo skoro masovou psychózou,” říká dále proslulý manažer s tím, že tato mánie nebude trvat věčně. „Nakonec bude cena akcií korespondovat s finanční realitou, takový den přijde.”
Během rozhovoru rovněž uvedl, že přesun od konvenčních aut k elektromobilům je „tak trochu fikce” a že globální poptávka po elektrických autech je do značné míry generována jen dotacemi všeho druhu. Něco takového podle Lutze není dlouhodobě udržitelné a pokud se elektromobily nedostanou se svou cenou a faktickou funkčností na dostřel vozům se spalovacími motory, nemají šanci je nahradit.












Bob Lutz toho má za sebou opravdu hodně, byl lecčím od armádního pilota až po spolupracovníka Elona Muska. Ani on ale nechápe, proč jsou nyní akcie Tesly tak vysoko, podle něj je to jen psychologická záležitost, která nemůže mít dlouhého trvání
Zdroj: BBC Business Daily
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 10 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
dnesDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes