Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Carwow možná dělá hezká videa s auty, firma ale loni prodělala přes 825 milionů, o peníze žádá diváky
12.11.2023 | Petr Miler
Carwow působí jako ohromně úspěšný byznys, který si díky mimořádně sledovanému kanálu na Youtube soustavně dělá levnou reklamu po celém světě. Jeho pozice na trhu je silná, ekonomické výsledky ale zvedají obočí. Firma tak potřebuje další finanční injekci.
Když se řekne Carwow, většina Čechů si představí kanál na Youtube, který pod vedením Mata Watsona pořádá stále zajímavější sprinterská klání mezi auty všeho druhu. Jeho úspěch je nepochybně mimořádný, jen za poslední rok zaznamenal přes miliardu zhlédnutí všech vystavených videí, v automobilovém světě jde o naprosto špičku. Dělat Carwow jen tohle nebo dělat to Mat Watson sám, můžeme mluvit o dalších úspěšných youtuberech, kteří jsou dávno za vodou, tohle ale zdaleka není celá realita. I příjmy z miliard zhlédnutých videí jsou zjevně drobné vedle toho, co Carwow prodělá jinde.
Kanál na Youtube vznikl původně jen jako prostředek propagace klíčového byznysu firmy, kterým je prodej zejména nových aut se slevou. Sama společnost auta neprodává, tedy aspoň pokud víme, pouze spojuje zákazníky s prodejci a vybírá z toho provize. I v tom je úspěšná, u nás ovšem nepůsobí, proto tu není známá. Ve Velké Británii ale takto podle svých slov ovládá 10 procent soukromého trhu s novými auty, takže obstarává víc jak 55 tisíc transakcí za rok. Velmi dobře je na tom i v sousedním Německu a ve Španělsku, celkově měla obstarat už přes 16 milionů prodejů nových i ojetých vozů.
Takže všechno skvělé, jedno lepší než druhé? Ani ne, firma loni podle svých výkazů prodělala 29,4 milionu liber, tedy přes 825 milionů Kč, čímž zdvojnásobila své ztráty za předchozí rok. Jak se výše popsaným modelem, zvlášť s oním kanálem za zády (reklama zdarma a ještě jistě významný zdroj příjmů) dají prodělat takové „prachy”, opravdu nevíme, klíčové ale budou náklady na zaměstnance a propagaci. Z čeho tedy Carwow žije? No z peněz jiných.
Na pokrytí ztrát už do firmy nasypali 128 milionů liber (3,6 miliardy Kč!) soukromí investoři, mezi které patří i automobilky Volvo a Mercedes. Firma ale nepohrdne ani penězi od drobných investorů, a tak nyní rozjela tzv. crowdfunding. Nejsem žádný investiční poradce, a tak můj pohled berte jako ryze neodborný, ale přijde mi nanejvýš podezřelé, aby firma s takovou historií a pozicí na trhu nebyla schopna dostat další peníze z jiných investorů a musela přistoupit k takové partyzánské akci, aby pokryla své ztráty, a tak bych s investicí do ní hodně váhal.
Jak už to u crowdfundingu bývá, Carwow nabízí jednak možnost stát se spolumajitelem firmy, za což si navíc můžete vysloužit i nějakou okamžitou odměnu. Drobní investoři si tak mohou koupit kus společnosti už za 10 liber (280 Kč), za vyšší investice dostanete pár drobností. Pokud ovšem dáte aspoň 2 500 GBP (asi 70 tisíc Kč), budete pozváni na večerní večírek s hostitelem v osobě Mata Watsona. A pokud vezmete vlastních 150 000 GBP (4,2 milionu Kč), stanete se součástí některého z příštích natáčení sprinterských klání opět s Matem W.
Jak už jsem naznačil, přijde mi pochybné, pokud firma s rostoucími úspěchy na trhu prodělává jen víc a díry v rozpočtu dostatečně nelátají ani jistě ohromné příjmy z Youtube, ani miliardy předchozích investic. Ani oněch 280 Kč bych do ní tedy neinvestoval, ale třeba na to budete mít jiný pohled.



V Carwow zjevně pracuje lidí jako psů, i proto zřejmě prodělává miliardy. Zakladatelem firmy je James Hind, její nejznámější tváří Mat Watson. Jen wow? Asi ne, žádný z dosavadních úspěchů nedostal společnost z extrémních ztrát, nyní žádá o peníze doslova kohokoli. Foto: Carwow, tiskové materiály
Zdroje: Crowdcube, Carwow
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě včera 12:00
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem včera 09:43
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash 9.11.2025
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles 9.11.2025
Nejnovější články
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
včera
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
včera
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
