Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny akcií Tesly klesly skoro o 20 procent, extrémní hodnota firmy je pryč. Proč?
7.7.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdánlivě nedotknutelné akcie Tesly byly po několika měsících růstu zasaženy tvrdým pádem. A to navzdory blížícímu se zahájení výroby klíčového Model 3.
Elon Musk se nedávno svěřil světu, že netuší, proč má Tesla hodnotu přes 1,2 bilionu Kč. Člověk jeho inteligence nad tím jistě musel dlouze přemýšlet, teď už nemusí. Cena akcií Tesly tento týden rychle klesá a hodnota celé firmy s ní. Z 370,29 dolaru ještě v pondělí se propadla na 308,89 dolaru, tedy o více jak 18 procent. Tržní kapitalizace se tak propadla na „pouze” 47,06 miliardy dolarů, asi 1,077 bilionu Kč. To znamená, že už nepřekonává ani GM, natož pak BMW a zůstává otázkou, kde se pokles zastaví.
Tesla a Elon Musk se tak nachází ve velmi neobvyklé situaci - něco se nedaří a akciový trh na to reaguje. V posledních letech totiž neexistovalo v podstatě nic, co by růst akcií firmy mohlo zastavit - obří ztráty byly investorům ukradené, problémy s kvalitou též, průšvihy kolem autopilotu jakbysmet, totéž potíže se zraněními zaměstnanců, hrozící stávka, cokoli. A z ničeho nic je tu pokles ceny akcií skoro o pětinu během pár dnů. Co se tedy stalo?
Nejde o jedinou událost, ale spíše o jejich souhru, která naznačuje, že vyhlídky Tesly do budoucnosti nejsou tak růžové, jak je sám Elon Musk prezentuje. První ránou se stala zpráva o prodejích firmy za druhý kvartál, které zůstaly pod očekáváními, zejména pak v pro automobilku klíčové Kalifornii. Tesla to rychle svedla na nedostatečné dodávky 100kWh akumulátorů, což může a nemusí být pravda, investoři to ale čtou jinak - že s blížícím se vstupem Model 3 do sériové výroby slábne zájem o drahé modely, což by pro Teslu byl velký problém. Analytici se shodují na tom, že „levný” Model 3 bude pro automobilku minimálně krátkodobě představovat více finanční zátěž než přínos a pokud se má přiblížit ziskovosti, potřebuje prodávat hlavně drahé a vývojově dávno zaplacené typy Model S a X. A to se neděje.
To je obava číslo jedna, která přímo plodí druhou. I pokud totiž investoři věří informaci o dočasném nedostatku akumulátorů, není to v dnešní situaci dobrá zpráva. Tesla dnes vyrábí jen velmi omezené množství aut a už má potíže s dodávkami akumulátorů? Co se tedy stane v momentě, kdy začne vyrábět statisíce Modelů 3 ročně, jak sama slibuje?
To je obava číslo dvě a spolu s tou první ji rychle může rozptýlit čas. Třetí potíž je horší a je přímým důsledkem tradičně přehnaného optimismu Elona Muska. Loni avizoval, že automobilka ještě letos vyrobí 100 až 200 tisíc exemplářů Modelu 3. Při nedávném, zdánlivě pozitivním potvrzení brzkého začátku výroby tohoto vozu ale zmínil, že letos možná jednou vyrobí 5 000 aut za týden a celkově půjde maximálně o nízké desetitisíce. To je spolu s přinejmenším možným odlivem zákazníků „eSka” a „ikska” nedobré znamení.
Další rány přišly ve zbytku týdne, kdy nejprve Volvo oznámilo, ze do roku 2019 bude nabízet „elektrifikovaný” vůz v rámci každé modelové řady. A záhy, když Model S v opakovaném crash testu IIHS s velkým odsazením neuspěl a nezískal maximální hodnocení. To všechno jsou signály, že Tesla to bude mít s další existencí těžké - těžší, než cena jejích akcií naznačuje. A tak došlo k jisté korekci.
Přes tato vysvětlení, jistě logické důvody, ale máme pocit, že pro Teslu nejde o úplně nové situace. Konkurenti konkurují, Musk přehání, auta Tesly nejsou dokonalá, produkce občas vázne... Co z toho jsme nezažili? A co to ve své době udělalo s cenou akcií? Nic a nic jsou správné odpovědi. Problémem tedy může být jen souhra toho všeho a nebo spíše obecná nejistota v době, kdy Tesla přichází s autem, které ji má „udělat nebo oddělat”. Panika na trhu pak vzniká snáze a prodej plodí prodej... Uvidíme, co přinesou další dny.

Z vývoje cen akcií v průběhu tohoto týdne Elon Musk radost mít nebude
Důvodů je prý hned několik, my ale za vším vidíme spíše obecnou nejistotu obcházející vstup Model 3 do výroby
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
dnesStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 6 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 7 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
před 9 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.07. 20:46 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 07.07. 20:37 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.07. 12:41 - Vrooom
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan