Ceny benzinu a nafty rostou tak moc, že se pumpy bojí, že už je nebudou mít jak zobrazovat

Benzin a nafta jsou téměř bezprecedentně drahé a problémy to nezpůsobuje jen těm, kteří je musí platit. U nás zatím nehrozí, že by se ceny nevešly na stojany, neboť od 40 ke 100 Kč je daleko, v Turecku už je to ale velmi ožehavé téma.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ceny benzinu a nafty rostou tak moc, že se pumpy bojí, že už je nebudou mít jak zobrazovat

23.10.2021 | Petr Miler

Ceny benzinu a nafty rostou tak moc, že se pumpy bojí, že už je nebudou mít jak zobrazovat

/

Foto: Shell Media Library

Benzin a nafta jsou téměř bezprecedentně drahé a problémy to nezpůsobuje jen těm, kteří je musí platit. U nás zatím nehrozí, že by se ceny nevešly na stojany, neboť od 40 ke 100 Kč je daleko, v Turecku už je to ale velmi ožehavé téma.

V posledních letech žijeme ve světě plném nejistot, jednu jistotu ale přece jen máme - současnému evropskému socialismu dříve nebo později dojdou peníze těch druhých. Kritickou se pro jeho strůjce stává situace už nyní, kdy je nutné v relativně těžkých časech „hoblovat” i ty nejobyčejnější lidi zcela uměle nafouknutými cenami paliv a energií. Zatím se to vlády pokouší spravit obvyklým „řešením” - vybírat se bude dál a těm potřebným se „něco pošle”, to nyní bude dělat třeba Francie. Jak moc je to udržitelné, nevíme, rostoucí ceny paliv ale mají i jiné než tyto důsledky. A nejen v Evropě.

Ropa je mimořádně drahá všude, ale to samo o sobě by pro bůhvíjak vysoké cifry nestačilo. V Turecku evropské problémy neřeší, mají ale své. Tamní měna se už od loňska postupně hroutí a jen v letošním roce pozbyla pětinu své hodnoty. To má pochopitelně za následek růst cen komodit obchodovaných v dolarech, z nichž je ropa tou nejvýznamnější. A když se to spojí s vysokou cenou ropy jako takové, jsou turecké ceny i navzdory tamnímu menšímu zdanění historicky rekordní.

Aktuálně stojí 1 litr nafty v průměru 7,90 turecké liry a benzinu 8,20 TRY (asi 18,20 resp. 18,90 Kč), což jsou na naše poměry pohádkové hodnoty. Pro Turky jsou ale tak nezvykle vysoké, že se blíží 10lirové hranici, na kterou stojany a poutače čerpacích stanic prostě nejsou připravené. A protože ropa je stále dražší a lira se dále hroutí, stojí tamní provozovatelé čerpaček před vskutku neobvyklým problémem - jak vůbec ceny zobrazovat?

Informuje o tom agentura Bloomberg, podle níž jen firmy BP a Shell provozují v zemi skoro 2 000 benzinek a najednou na všech vyměnit či vylepšit zařízení sloužící k zobrazování cen je logisticky skoro nemožné. Přesto se na takovou situaci i s dalšími provozovateli musí připravovat a nějak ji vyřešit. Zrovna v Turecku je pravděpodobnost, že ceny paliv překročí v dohledné době 10 lir, docela vysoká.

Dodejme, že u nás jsme takovému scénáři daleko, ceny se zatím drží nanejvýš okolo 40 Kč za litr, takže by musely dvaapůlkrát vzrůst, aby pumpy řešily totéž o řád výše než v Turecku. Je to nepravděpodobné, ale kdo ví - při splašené inflaci, slábnoucí koruně a Green Ordealu (pardon za sarkasmus) za zády, který prostě musí být, i kdybychom náhodou neměli co jíst, je zřejmě možné cokoli.


Ceny benzinu a nafty rostou tak moc, že se pumpy bojí, že už je nebudou mít jak zobrazovat - 1 - Shell cerpaci stanice ilu 01
Čerpací stanice v Turecku, jako je Shell, řeší neobvyklý problém. Ceny paliv jsou tak vysoké, že brzy mohou poskočit o řád výš a pumpy na jejich zobrazování nejsou technicky připravené. Foto: Shell Media Library

Zdroj: Bloomberg

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše