Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne?

(+ videa) Banální případ zapůjčení X1 české youtuberce postupně odhalil zvláštní praktiky jednoho z dealerů značky. Teď je řeší samo BMW.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne?

22.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Banální případ zapůjčení X1 české youtuberce postupně odhalil zvláštní praktiky jednoho z dealerů značky. Teď je řeší samo BMW.

Když se včera na našem fóru začal probírat screenshot údajného e-mailu marketingového manažera jednoho z velkých dealerů automobilky BMW v České republice, považovali jsme to rádoby vtipný podvrh mající získat pozornost tomu, kdo jej stvořil. Jiří Haberle z BMW Invelt měl e-mailem nabízet marketingovou spolupráci jednomu z českých videobloggerů vystupujícím na Youtube jako Freescoot, která by spočívala v přijetí role jakéhosi ambasadora, zapůjčení modelu X1 a jeho použití v publikovaných videích, fotkách a dalších materiálech na sociálních sítích.

Nazvěme to product placementem, což v dnešní době není nic neobvyklého ani v těchto sférách. Firmy jsou si vědomy, že zejména mladší publikum je obtížné zasáhnout klasickými médii a snaží se mu vetřít v přízeň i těmito cestami. Ostatně si sami řekněte, jestli jste dodnes o nějakém Freescootovi věděli - já ne a na Youtube má skoro 129 tisíc odběratelů. Vše se navíc týká i autora vystupujícího jako TVTwixx, který jich má dokonce přes 400 tisíc. To jsou na české kanály opravdu vysoká čísla. Můžeme se pochopitelně ptát, jaký smysl spatřuje dealer BMW v budování povědomí o své značce mezi převážně náctiletým publikem, ale každý, kdo si dnes kupuje nová BMW, byl jednou teenager a když se mu pod kůži vryjete už v tu chvíli...


Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 1 - Kauza BMW Invelt youtuberi 01
Tento screenshot odstartoval náš zájem o celou kauzu

Potud proč ne. Čím je e-mail zajímavý (pomineme-li jeho stylizaci - občas tyká, občas vyká, najdou se i gramatické chyby, ale co naplat, spěch a pár Ctr+C/Ctrl+V udělá své), jsou podmínky, za kterých má být vůz zapůjčen. Spolupráce vyžaduje jistou publikační činnost, což lze chápat, dále ale žádá dost nehoráznou aktivitu a nabízí naprostý nesmysl. Od autora je krom publikace vyžadováno „Odrazení od koupě jiné značky”, „Jedna negativní recenze na konkurenční značku (především Audi, Škoda a Volkswagen)”, navíc omezuje počet ujetých km na 500 za měsíc (a jak se později dozvídáme, jen po Praze), požaduje úhradu servisních nákladů ze strany „amabasadora”, stejně jako jeho platbu za povinné ručení a havarijní pojištění. A výslovně omezuje určité zacházení s vozem, např. „provádět sexuální činnosti”.

Postupná gradace nesmyslných podmínek nás vedla k přesvědčení, že tohle nemůže být skutečné, jenže další zkoumání ukázalo, že může. A dost pravděpodobně to skutečné je. Ponechme nyní stranou, že podobné zveřejňování jakékoli e-mailové komunikace je za hranicí slušnosti, dopustili se jej ale právě dva výše zmínění autoři, kteří ve svých videích (najdete je níže) pustili do světa i další reakce, včetně těch svých. Přečtěte si je na obrázcích, je to jedna nehoráznost za druhou.

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 2 - Kauza BMW Invelt youtuberi 02Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 3 - Kauza BMW Invelt youtuberi 03Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 4 - Kauza BMW Invelt youtuberi 04Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 5 - Kauza BMW Invelt youtuberi 05Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 6 - Kauza BMW Invelt youtuberi 06Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 7 - Kauza BMW Invelt youtuberi 07Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 8 - Kauza BMW Invelt youtuberi 08
Další zveřejněné záznamy údajné komunikace mezi zástupcem BMW Invelt a oběma youtubery. Pár podezřelých aspektů tu je, např. zamazané datum poslední reakce a odpověď na e-mail z 29. července, i když ten poslední byl až z 31. - to v případě Freescoota. A nebo trochu odlišná stylizace každého z údajných e-mailů Inveltu

Jak jste si sami mohli přečíst, oba spolupráci za těchto podmínek zprvu odmítají a zkouší se domluvit na jiných. Jiří Haberle z Inveltu ale trvá na původní nabídce a různými, více či méně komickými způsoby ji vysvětluje a upřesňuje. Např. obavu, že pomlouvat jinou značku může mít důsledky, se pokouší rozptýlit větou: „Co se týče konkurence, ještě se nám nikdy nestalo, že by někdo z nich chtěl něco řešit, když jsme například minulý rok dělali velkou antikampaň na Audi.” A auto mělo být skutečně možné používat pouze v Praze, což „bude pojištěno speciálním snímacím čipem a (...) pokud by se stalo, že vyjedete mimo stanovené město, budeme postupovat řádným udělením smluvní pokuty.”

Je to co zpráva, to perla, co věta, to faux pas. Vypadá to jako nejubožejší pokus někoho zaujmout, nejzoufalejší projev snahy rozjet s někým obchodní spolupráci - dealer takto žádá mnoho a nenabízí skoro nic, pomineme-li záplavu podmínek, nejasných nákladů a projevů pohrdání druhou stranou. Copak někdo normální bude mít zájem o zapůjčení vozu, se kterým můžete najet asi 17 km za den v přesně stanoveném teritoriu, musíte si ho pojistit, zaplatit všechny provozní náklady a ještě v autě nedělat tisíc věcí, aby jeho opotřebení bylo co nejmenší? A ještě s ním „dělat šašky” a znemožňovat se před vlastním publikem těžko skrývanou reklamou? Takto získat někoho pro spolupráci není možné a není divu, že to po několika zprávách oba oslovení youtubeři odmítli.

Pochopitelně se hned začalo hovořit hlavně o tom, zda jde o realitu, zda si to oba, nutno říci spříznění autoři nevymysleli. Však mi dejte 10 minut a vytvořím dokonalé zdání e-mailu od Donalda Trumpa přejícího mi osobně šťastné a veselé. Pár podezřelých aspektů tu je, ale je vůbec možné, aby dva mladí kluci v touze po vlastním zviditelnění rozpoutali něco takového?

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 9 - Kauza BMW Invelt youtuberi 09Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 10 - Kauza BMW Invelt youtuberi 10
Před třemi dny si jiná youtuberka převzala X1 u BMW Invelt se zjevně reklamním podtextem. Přesně ta samá slečna navíc měla být Inveltu doporučena o půl roku dříve jedním z oslovených autorů

Především je třeba říci, že oba tyto červencové e-maily zveřejnili v reakci na publikaci videa jiné youtuberky, o které je v e-mailech též řeč a o které jsme také nikdy neslyšeli. Říká si Carrie Kirsten a před třemi dny zveřejnila video o tom, jak si v BMW Invelt splnila svůj sen a převzala - jaká náhoda - BMW X1 18d. Její snímek má zřetelně reklamní charakter a je nepochybné, že je výsledkem podobné spolupráce. Pochopitelně nevíme, za jakých podmínek má auto půjčené, třeba může ujet 1 000 km měsíčně a jezdit až do Senohrab, nakonec je to s ohledem na vše probírané druhotné. Pouze to v obecné rovině dokazuje, že Invelt o takovou spolupráci usiloval a zjevně ji navázal.

Pochopitelně nelze vyloučit, že si oba youtubeři až v reakci na to vymysleli příběh o svém zapojení do celé akce, ale sami zvažte, jak moc je to pravděpodobné. Spíše opaku nasvědčuje bizarní reakce samotného Inveltu, který na svém Facebooku vystavil vyjádření, v němž hovoří o tom, že všechno výše zmíněné je podvrhem a nedošlo ke komunikaci iniciované zaměstnancem firmy, která o žádnou takovou spolupráci neměla zájem. To samo o sobě zní ve stínu výše zmíněné publikace „přebíracího videa” pochybně, oba youtubeři navíc rychle zveřejnili obtížně zpochybnitelné důkazy autenticity výše citovaných e-mailů - jeden před zraky kamer dohledal komunikaci na Gmailu, druhý zveřejnil hlavičku e-mailu i s viditelnou IP adresou odesílatele odpovídající té používané Inveltem. Obojí lze „zfixlovat”, ale bylo by to tak pracné, že stvořit něco takového v tak krátkém čase ze strany těchto autorů považujeme za prakticky nereálné.

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 11 - Kauza BMW Invelt youtuberi 11Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 12 - Kauza BMW Invelt youtuberi 12Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 13 - Kauza BMW Invelt youtuberi 13Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 14 - Kauza BMW Invelt youtuberi 14
Invelt vše rázně popírá, autoři videí ale zveřejnili celkem nezvratné důkazy autenticty

Možná si říkáte, proč na našem webu probíráme podobný malicherný spor mezi teenagery z Youtube a jednou soukromou firmou, jenže on už vůbec malicherný není. Videa níže mají statisíce zhlédnutí, ne náhodou se kauza začala probírat i na našem fóru a postupné odhalování polopravd a nepřesvědčivého vykrucování vrhá špatné světlo nejen tohoto dealera, ale i na celé BMW. Automobilka se tak už k věci musela opakovaně vyjadřovat svými oficiálními kanály a ač zprvu akceptovala pouhé popírání autenticity zmiňovaných screenshotů ze strany Inveltu, postupem času musela svůj přístup přehodnotit. Nyní už hovoří o vlastním ověření autenticity a slibuje další vyjádření později.

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 15 - Kauza BMW Invelt youtuberi 15
BMW nemohlo věc ignorovat, už slibuje vlastní prošetření

Pochopitelně, do dořešení celé kauzy si nemůžeme být stoprocentně jisti ničím. Je možné, ze si z nás jen dva schopní manipulátoři dokonale střílejí, pokud ale máme věřit jejich verzi, proběhlo všechno asi takto. Na začátku měla stát jejich kreativita, když sami oslovil jednoho z prodejců dealera v OC Nový Smíchov s tím, že by rádi „něco udělali”. Pomýšleli sice na nějakou legrácku s „cool autem” jako je BMW i8, ale ani jiná spolupráce s touto značkou jim zjevně nebyla proti srsti. V Inveltu si vzali kontakt, dali hlavy dohromady a řekli si, že zkusit zabodovat v těchto sférách není špatný nápad. Bohužel ale neodhalili náturu této komunity a autory oslovili s absurdní a neuctivou nabídkou, o které navíc nebyli ochotni jednat.

Asi bychom se o tom nikdy nedozvěděli, kdyby nebylo rivalitního vztahu mezi všemi zmíněnými videobloggery. Dva z nich zkrátka o půl roku později vycítili příležitost, jak si utáhnout z toho třetího. Jiná motivace v tom nebyla, jen že naivní dívka s vidinou možnosti jezdit autem, na které by si nejspíše nevydělala, na podobnou nabídku kývla a dělá ze sebe tak trochu šaška. Jí nám ale v celé věci může být akorát líto, podle dostupných informací se pod tíhou negativních reakcí psychicky zhroutila a musela být hospitalizována. Tohle doufejme nikdo nechtěl.

Publikum ale na celé věci zaujalo něco úplně jiného, než žabomyší války party teenagerů, a to amatérismus a šlendrián, s jakým byli údajně osloveni. A zbytek si udělal Invelt sám - pokud náhodou nemluví pravdu, což se nezdá být příliš reálné, pak v této krizové situaci zvolil pro svou image naprosto nešťastné zatloukání namísto neprodleného vyvození osobní odpovědnosti. Firma za nic nemůže, jsou to lidé, kteří v jejím nitru postupovali neprofesionálně a s nimi už by společnost neměla chtít dále spojovat své jméno.

To se nestalo, problém přeskočil o úroveň výše, k samotnému BMW, které podobnou chybu jistě znovu neudělá a nebude riskovat svůj obraz na veřejnosti za žádnou cenu. Pokud se tedy ukáže, že se tohle všechno stalo, pak bůh ochraňuj Invelt. A to byl na začátku i docela progresivní nápad, jak se zviditelnit před neobvyklou cílovou skupinou.

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 16 - Kauza BMW Invelt youtuberi 16
Mimochodem, Škoda si na celé věci s chutí „přihřála polívčičku”...

Uvidíme, jak tato kauza dopadne, všechno pochopitelně může být jinak - nejsme velkými příznivci konspiračních teorií, ale v úvahu připadá jakákoli marketingová aktivita kohokoli dotčeného, ať už pozitivní či negativní, však v celé věci je vidět třeba i Škoda, jeden z původně zamýšlených cílů pomluv. Rozřešení každopádně očekávejme ještě před Vánoci - je tu už příliš mnoho lidí čekajících na odpovědi.

Závěrem dodejme, že oba youtubeři zveřejnili před pár hodinami další videa, ve kterých zmiňují, že Jiří Haberle ze svého soukromého e-mailu požaduje stažení původních videí, zveřejnění omluvy a vyhrožuje mj. tím, že „ví, kde oba bydlí a má kontakty ve vysoké sféře podnikatelů a mafii”. To už bychom řekli, že je tak přes čáru a navíc je to tak nespojitelné s konkrétní osobou, že si to dotyční spíše poslali sami. Ale kdo ví, zoufalí lidé občas dělají zoufalé věci...

Český dealer BMW stvořil nejzoufalejší marketingovou kampaň dějin. A nebo ne? - 17 - Kauza BMW Invelt youtuberi 17
Tomuto už je opravdu těžké věřit. Všimněte si navíc na předposledním videu níže v čase cca 6:30, že autor snímku čte z e-mailu větu, která v něm na obrazovce není. To vypadá, jako by existovalo více vyfabrikovaných verzí e-mailu a jiná se dostala do videa, jiná byla na obrazovce telefonu

Všechna publikovaná videa k této kauze

Převzetí X1 v BMW Invelt ze strany „Carrie Kirsten”

Prvotní reakce „Freescoota” a „TVTwixx”

Následné reakce a důkazy „Freescoota” a „TVTwixx”

Foto: repro videí autorů

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.