Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína chce postavit nejdelší podmořský tunel světa, má měřit přes 120 kilometrů
14.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Čína chce svou nadvládu nad zbytkem světa dávat najevo někdy i dosti malichernými kroky. Aktuálně chce postavit jasně nejdelší podmořský tunel.
O významu Číny v současném světě slýcháme často a zřejmě o něm budeme slýchat ještě častěji. Pro nás jakožto automobilový web je dnes zřejmě nejpodstatnějším faktem, že jde o největší automobilový trh světa, nikoli nepodstatné není ani to, jak moc se na tomto místě stále zneužívá duševní vlastnictví nejvýznamnějších automobilek. Nebylo by ale na místě z toho usuzovat, že velkým dělají tamní trh jen domácí automobilky s kopiemi známých aut - významnou roli tam sice hrají, také originály se ale v Číně prodávají skvěle. Jistě i proto tradiční výrobci proti nelegálním nebo přinejmenším nemorálním krokům tamních firem kolikrát vlastněných přímo státem raději ani moc neprotestují.
Dnes se ale budeme zabývat trochu jiným čínským specifikem - zálibou v megalomanských stavbách. Číňané to asi mají v genech, neboť už Velkou čínskou zeď lze takto nazvat, nás ale přece jen zajímají modernější stavby spojené s dopravou. Už jsme psali o nejdelším most světa nebo nejdelším mostu spojujícím dva tunely, to jsou ale jen střípky z mozaiky někdy až úchylných staveb, které v Číně postavili. Čerstvě například otevřeli největší budovu světa, která by svým vnitřním prostorem pojala tři Pentagony. V podobný moment se pak objevila informace o dalším projektu podobného ražení - nejdelším podmořském tunelu světa.
Tím je aktuálně nám jistě dobře známá stavba pod kanálem La Manche měřící necelých 54 km, na druhém místě je jen těsně japonský tunel Seikan s délkou bezmála 51 kilometrů. Čínská ambice? Překonat oba i v součtu stavbou, která bude měřit 123 km, z nichž pod mořem povede 90 km.
Nejde o stavbu odnikud nikam, spojovat má města Dalian v provincii Liaoning a Yantai v provincii Shandong vzdálená asi 170 kilometrů. Dnes mezi nimi lze cestovat buď trajektem a navazujícími prostředky, nebo čistě po pevnině. V druhém případě jde ale o štreku dlouhou 1 680 kilometrů a i nejrychlejšími vlaky zabere mezi 6,5 a 8 hodinami času. V případě, že tunel a železniční trať budou postaveny pod vodou, se doba cestování zkrátí na 40 minut a 123kilometrová trasa se stane součástí železničního koridoru o délce 6 000 kilometrů, který pochopitelně zkrátí cestu i mezi dalšími městy na obou poloostrovech.
Přímo pro auta tunel bohužel určen nebude (asi by bylo velmi těžké jej odvětrávat), automobilisté se stejně jako v případě tunelu pod La Manche budou muset spolehnout na převoz po vlastních vozů po železnici. Autoři projektu prý počítají s tím, že provoz mezi oběma zmíněnými městy se má pohybovat v roce až kolem 100 000 aut denně, což se nám ale moc reálné nezdá. Nebo že by Číňané vážně chtěli převážet skoro 5 000 aut každou hodinu, spíše ještě dvakrát více, protože v noci se asi nikdo nikam nepohrne? Teoreticky možné to asi je, ale to by provoz musel být prakticky nepřetržitý a systém nakládání aut na železnici neskutečné rychlý.
Ale to teď není až tak podstatné, projekt ještě nemá definitivní schválení. Pracuje se na něm prý už do roku 1992 a v tuto chvíli už má zelenou od místních úřadů. Ještě jej ale musí akceptovat státní koncil, který musí souhlasit i s rozpočtem 260 miliard juanů (asi bilion korun, tedy tisíc miliard), který by po 100 miliardách zastřešily obě města a 60 miliard juanů by přidal provozovat železniční trati. Jestliže nadále vše půjde podle plánu, stavba by měla začít v roce 2016 a potrvat dalších šest let. Jestli vám tedy ještě někdy ukážeme výsledek, nemůžeme v tuto chvíli jednoznačně slíbit...

Nejdelší podmořský tunel světa zatím existuje jen na papíře



















Číňané ale už v minulosti dokázali a stále dokazují, že umí realizovat i neskutečně komplikované dopravní stavby
Zdroj: South China Morning Post přes Daily Mail
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Další elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
7.10.2025
Někdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
7.10.2025
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
7.10.2025
Dacia nás se začátkem října zasypala hromadou novinek, uhranout teď chce už úplně všechny
7.10.2025
Další nový Moskvič si Češi mohou koupit už teď, je to zajímavé auto za slušné peníze
7.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
