Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína se v roce 2021 stane automobilovou velmocí, bude vyrábět polovinu všech aut
16.5.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za sedm let má každý druhý nový vůz pocházet z Číny. Kromě toho studie IHS Automotive počítá také s růstem celosvětové poptávky. Je to ale reálné?
Momentálně asi nebude překvapením, když napíšeme, že v rámci automobilového sektoru je čínský trh ten nejdůležitější. Kromě milionů zákazníků se totiž tato asijská země může také pochlubit velmi levnou pracovní silou. Proto ostatně bylo loni v Číně vyrobeno 22 milionů aut, což při celosvětové produkci více než 87 milionů nových vozů představuje čtvrtinu. Tím ovšem Asiaté nekončí, spíše se pouze nadechují ke svému dalšímu výpadu. Podle předpovědi společnosti IHS Automotive by totiž v roce 2021 měla celosvětová produkce narůst na nějakých 108 milionů exemplářů, přičemž každý druhý vznikne v Číně.
tato zpráva přitom západní svět asi sotva potěší. Ačkoliv mohou evropské či americké automobilky počítat s růstem poptávky o 21 milionů kusů, jejich produkce a zisk se spíše budou snižovat. Tedy za předpokladu, že nebudou v holportu s nějakou čínskou značkou, díky čemuž by mohli na tamním území legálně podnikat. Jít proti tomuto proudu si však mohou dovolit tak maximálně automobilky jako Rolls-Royce či Ferrari, pro zbytek výrobců je ale zjevně expanze na východ nevyhnutelná.
Bude přitom zajímavé sledovat, kdo vůbec bude nové automobily kupovat. Pokud totiž do této rovnice dosadíme také fakt, že za pár let má 70 procent veškerého obyvatelstva žít v metropolích, které již nyní připomínají v době špičky mobilní parkoviště, pak se dá očekávat, že osobní doprava začne postupně klesat na vážnosti. A to ani nezmiňujeme omladinu, pro kterou je mnohem důležitější chytrý telefon než automobil.
Na tato fakta však studie IHS Automotive nehledí, s růstem tedy mohou počítat i jiné trhy než jen ten čínský. Stav v Evropě se tak sice letos má zhoršit o jedno procento kvůli nižší poptávce v Rusku a Turecku, v letech 2015 až 2017 však naopak máme očekávat 4procentní růst. A to díky exportu do Spojených států a - hádejte kam - do Číny. Mimo to ovšem růst čeká také severoamerické značky, zatímco ty korejské a japonské mají naopak ztrácet.
Uvidíme tedy, jak nakonec veškerá předpověď vyjde. S ohledem na výše zmíněné možné zádrhely ovšem IHS Automotive každé slovo nevěříme. I když na nadále stoupající vliv čínského trhu se dá vsadit.
V Číně již své vozy vyrábí celá řada evropských výrobců, kupříkladu Citroën, Peugeot nebo Volkswagen. Každý z nich má přitom tamního partnera, jak diktuje zákon
Zdroj: IHS Automotive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Konkurence Dacie od Stellantisu už je hotová věc, levná auta začne ještě letos sekat jako Baťa cvičky
před 9 hodinami - Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 10 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
dnes - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
dnes - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 20:29 - mattonecz
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch