Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňané chtějí do roku 2035 mít pět z největších automobilek světa, těm evropským věští zánik
30.12.2024 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že Číňané o nic takového neusilují a děje se to tak nějak mimoděk, nejste na správné stopě. Přímo šéfové Nia a Xiaomi předpokládají, že se během pár let dostanou mezi nejúspěšnější výrobce aut na světě. A pak se posunou na ještě vyšší úroveň.
V Číně se za prvních jedenáct letošních měsíců prodalo již 27,9 milionu nových aut. Je tedy velmi pravděpodobné, že optikou celého roku 2024 země podruhé v řadě překoná metu 30 milionů prodaných vozů za jediný kalendářní rok. Jakkoli ale na Říši středu připadá třetina globální automobilové produkce, tamním automobilkám domácí píseček dávno nestačí. Už nějakou chvíli jsme tak svědky nové expanze čínských výrobců na světové trhy, která je stále intenzivnější.
Číňanům jsou pod nohy házeny klacky v podobě cel a dalších bariér, přesto se nezdá, že by jim to mělo dlouhodobě ublížit. Dokladují to i slova Williama Li, šéfa značky Nio, který na nedávné konferenci podle IT Home uvedl, že do roku 2035 bude pět automobilek z nejúspěšnější světové desítky pocházet z Číny - Nio by pak pochopitelně mělo být jednou z nich. Mimo to si Li myslí, že čínští výrobci budou za 10 let odpovědní za 40 procent veškeré globální produkce aut.
Ještě ambicióznější je Lei Jun, zakladatel čínského technologického gigantu Xiaomi, který se loni taktéž vrhnul do automobilové branže. A nutno říci, že i přes počáteční problémy elektrického sedanu SU7 slaví úspěch. Číňané však v současné chvíli na každém prodaném kuse prodělávají, přičemž do černých čísel se dostanou až poté, co výrobu navýší na několik stovek tisíc aut ročně.
To nutně vyžaduje úspěch i na dalších trzích, kde se Číňané chtějí prosadit lepší technologií, kterou nabídnou za menší peníze. Dle Juna se proto i Xiaomi má v dohledné budoucnosti stát jednou z pěti největších automobilek světa. Pod tuto pětici výrobců pak má navíc spadat 80 procent globální produkce. Samotné Xiaomi by přitom mělo produkovat přes 10 milionů aut ročně, což odpovídá jedné devítině dnešní celosvětové produkce.
Nikde samozřejmě není psáno, že se plány čínských výrobců naplní. Stačí se ovšem podívat na vývoj v posledních deseti letech, abychom slova jejich šéfů brali vážně. Nahrává jim i současný politický tlak na elektromobilitu, ve které jsou automobilky z Říše středu na rozdíl od mnoha evropských či amerických kované. Proto koneckonců Li naznačuje, že některé z tradičních evropských automobilek roku 2035 ani nedožijí - nebo aspoň ne jinak než v rukou Číňanů.



Nio chce ovládnout svět pomocí aut jako ET5. Je to zajímavý sedan nebo kombík, který se prodává velmi dobře. Zatím je dost drahý, i proto chtějí Číňané dál expandovat, aby umocnili své úspory z rozsahu. Foto: Nio
Zdroj: IT Home
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Věříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera