Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Číňany placený šéf automobilky vlastněné Číňany předpovídá, že automobilový svět brzy ovládnou Číňané
11.9.2025 | Petr Prokopec
Neříkáme, že to tak nemůže skutečně skončit, zvlášť pokud Evropa nebude schopna sundat prst ze spouště zbraně, kterou si „kropí” vlastní nohy. Ovšem stěží dokážeme představit lepší naplnění slov o tom, že koho chleba jíš...
Jsou čínské automobilky pro ty evropské, americké, japonské či korejské hrozbou? Většina lidí vám řekne, že ano, ovšem pokud se jich zeptáte, proč tomu tak je a zda se vůbec nějakým vozem z Říše středu svezli, pak zavrtí hlavou. Hakan Samuelsson ovšem není jen tak někdo, do celé záležitosti má vzhled jako málokdo jiný. Od roku 2012 do roku 2022 totiž řídil Volvo, které se dva roky před jeho usednutím do šéfovského křesla stalo součástí čínského Geely. A teď ho řídí zas.
Před patnácti lety odborná i laická veřejnost měla za to, že s Volvem je po této akvizici amen. Jenže se stal spíš opak, alespoň bezprostředně. Číňané totiž do pozvolna churavějící švédské značky nasypali nemalé peníze. Došlo tak na růst prodejů, souběžně s tím ovšem narůstal i čínský vliv. Volvo tak nejprve oznámilo, že končí s objemnými motory, než začalo stále více koketovat jen s čistě elektrickým pohonem. Na ten pak chtělo přejít co nejrychleji.
V té době ovšem už vedoucí taktovku držel Jim Rowan, který začal vše sázet na jedinou kartu, fatálně selhal a musel skončit. Proto se k veslu vrátil Samuelsson, který má značku vést po příští dva roky, než Volvo najde plnohodnotného nového šéfa. Tedy pokud v té chvíli ještě automobilka bude existovat, neboť prognózy 74letého manažera nejsou zrovna optimistické.
„Budeme tu mít nové dominantní hráče, jakými byly Ford, GM, Toyota a Volkswagen ve starém světě. V tom novém ovšem budou vládnout dvě nebo tři velmi silné čínské značky. Ty staré tak dostanou méně prostoru k životu, což povede k vlně restrukturalizací. Některé společnosti se adaptují na nové podmínky a přežijí, jiné nikoli,“ uved Samuelsson v rozhovoru pro Bloomber, který rozebírají kolegové z Auto News. A dodal, že vlastně ani Volvo nemá nic jistého, jakkoli spadá pod čínskou automobilku.
Jedním z důvodů jsou vysoká cla, s nimiž je třeba počítat ve Spojených státech. Volvo sice má v zámoří továrnu, ovšem ta nezvládá obsloužit celý americký trh, některé modely je tak třeba dovážet. To sebou ale nese vyšší finanční zátěž, zvlášť pokud jsou taková auta čínského původu. V Říši středu přitom Volvo naráží na stále početnější konkurenci, dokonce i z vlastních řad, neboť přímými soupeři jsou Zeekr a Lynk & Co spadající též pod Geely.
Dá se předpokládat, že Číňané švédskou značku padnout nenechají. Ovšem na druhé straně ji také mohou nasměrovat na zcela jinou trajektorii, z Volva se tak do budoucna může stát velmi okrajový hráč, který bude sloužit jen jako třešinka na mnohapatrovém dortu Geely. Už jen proto, že čínské automobilky aktuálně vyrábí víc aut, než jejich domácí trh dokáže pobrat. Začínají být tedy závislé na expanzi do zahraničí, zaměřit se hodlají hlavně na Evropu.
Starý kontinent pak chtějí dobýt s pomocí nízkých cen, za které nabídnou tutéž techniku, jakou bude mít k dispozici o poznání dražší Volvo. To pak sice zláká poslední věrné příznivce, davy ale zamíří ke Geely či jiné ze značek z Říše středu. De facto se tedy stane přesně to, co předvídá Samuelsson, byť na jeho slova o Číňanech pronášená člověkem na výplatní listině Číňanů je nutné hledět s jistým odstupem - tohle jeho chlebodárci jistě chtějí slyšet.


Hakan Samuelsson vedl Volvo v letech 2012 až 2022, letos se pak do šéfovského křesla na dva roky vrátil. Švédská automobilka už patnáct let spadá pod čínské Geely, o tamních výrobcích tedy 74letý manažer ví své, současně na ně ale nedokáže hledět nezaujatě. Foto: Volvo
Zdroj: Auto News
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 včera
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejčtenější články
 Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce Unikla podoba i cena na kost oholené základní Tesly, se Škodou Fabia Junior si může podat ruce
 3.10.2025
 Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně Už i odboráři chápou, že nařizování elektromobilů nebude fungovat, šéf odborů v Boschi po masivním propouštění volá po změně
 3.10.2025
 Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta Zámožný manželský pár koupil svému psovi vlastní Rolls-Royce, jeho podobizna uvnitř vznikala déle než zbytek auta
 3.10.2025
 Autům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru Autům Kie hrozí požár z bizarních důvodů. Stačí špatná kombinace nastavení ventilace interiéru
 4.10.2025
 Nadšenec ukázal, proč je „Sennova” Honda taková ikona. Se supersportem najel 21 tisíc km jako nic, byl až za polárním kruhem Nadšenec ukázal, proč je „Sennova” Honda taková ikona. Se supersportem najel 21 tisíc km jako nic, byl až za polárním kruhem
 4.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter