Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský sen o ovládnutí světa aut se rozplývá, domácí prodeje jdou ke dnu
12.8.2019 | Petr Prokopec
V posledních letech skupovaly jednu významnou automobilku za druhou a zdálo se, že peněz mají na rozdávání. Možná měly, bez opory v čínském trhu ale nemají šanci dál expandovat.
Automobilka Geely může být považována za jednu z nejvlivnějších na světě, jakkoliv na nejvýznamnějších trzích Evropy, Ameriky či v Japonsku na její vlastní produkty zatím nenarazíte. Nicméně v průběhu posledních let začlenila pod svá ochranná křídla řadu významných značek a dnes ji patří Volvo, Lotus, Proton nebo Smart. Kromě toho je skrze svého majitele největším akcionářem německého Daimleru, výrobce Mercedesů a stoprocentně tedy jde o společnost, která dokáže zahýbat děním. Jenže na všechno tohle si musela někde vydělat a prodejem Lotusů to nebylo.
Zlatonosnou slepicí se pro automobilku pochopitelně stal domácí trh, na kterém po dvě dekády konstantně rostla a loni na něm prodala 1,4 milionu aut. To je, pro srovnání, skoro totéž co prodá mocný Volkswagen v Evropě a je třeba dodat, že stejně jako VW ani Geely neprodává auta jen pod vlastní značkou. Za loňský rok tak automobilka vykázala zisk skoro 44 miliard Kč a jakkoli existují i ziskovější výrobci, na značku založenou v roce 1996 je to obdivuhodný výsledek.
Jenže čínský trh s auty se nyní propadá. Prodeje nových vozů jdou dolů už takřka rok v kuse a daleko více jsou přitom poklesem poptávky zasaženy domácí značky. Bývalý výrobce ledniček (odtud nakonec slovo Geely) je coby největší čínská automobilka odlivem zákazníků zasažen opravdu výrazně - prodeje značky klesají již čtvrtý měsíc v řadě o více než dvacet procent a jen od dubna do července prodala firma o 120 tisíc aut méně než ve stejném období loňského roku. A situaci nemění nic, slevy, další pobídky, ani nové modely.
Co je snad ještě horší, dle analytiků mohou tyto firmy zapomenout na světlejší zítřky. Čínský trh se hned tak nesrovná a tamní značky ubíjí přílišná specializace na domácí klientelu. Zatímco VW může litovat ztrát v USA a zahojit se třeba v Jižní Americe, čínské automobilky mají obvykle jen Čínu, na jiné trhy teprve začínají pronikat. Limitující je tak rázem i jejich portfolio, které se obvykle soustředí na nejmasovější klientelu kupující hlavně levné kompaktní a subkompaktní sedany. Zrovna tato část zákazníků přestává auta kupovat nejvíce a automobilkám zbývá spousta draze nevyužitých výrobních kapacit.
A je tu ještě jeden problém, který zná znovu Geely velmi dobře - tlak čínské vlády na rozvoj elektromobility. Čínské automobilky počítaly s tím, že toto zkrátka klapne a přišly na trh s řadou nových modelů, například Geely vytáhlo novou značku Geometry. Jenže rozvoj elektromobility je pořád rozmar, který v těžkých dobách nebudou podporovat ani zákazníci, ani vláda. Ta dosud elektrická auta štědře dotovala, k 25. červenci ale snížila výši podpory o více než 50 procent. A zároveň naznačila, že do konce roku státní i lokální pobídky nejspíše skončí úplně.
Čínským firmám tak zůstávají v rukou nevyužitelné výrobní kapacity, obtížně prodejné levné modely a nové elektromobily, které se brzy mohou stát neprodejnými zcela. Geely je na tom tak ještě docela dobře, například konkurenční Jianghuai Automobile (JAC), který na elektromobily vsadil více, hlásí už nyní 66procentní propad jejich odbytu. A má být jen hůř.
Vše tedy nasvědčuje tomu, že čínský sen o ovládnutí automobilového světa se rozplývá. Dosud sebevědomé firmy lovící zavedené zahraniční značky budou mít nyní plné ruce práce s tím udržet se nad vodou na klíčovém domácím trhu, který míří ke dnu a nikde není psáno, že další pokles nebude následovat. Na svých zahraničních akvizicích se pak Geely moc nezahojí - Lotus bude chvíli peníze jen polykat, Proton je okrajovou záležitostí, Mercedes je ve ztrátě a Volvo je sice ziskové, ale v době, kdy automobilky čekají horší časy i v Evropě a USA, nelze zázraky čekat ani zde. Tohle bude ještě zajímavé.

























Geely Preface byl sebevědomý koncept snažící se ukázat, že Číňané si teď něco jako Volvo zvládnou postavit i sami. Předpokládáme, že zůstane jen u něj - v současných problémech nebudou mít Číňané na posun podobného auta do sériové výroby ani pomyšlení
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Gonzalez si udržuje těsný náskok i po titulovém souboji s Moreirou na Phillip Islandu včera 19:34
- Test Superbike - Jerez, 2. den včera 18:55
- Triumph Scrambler 900 2026: s podvozkem Showa včera 13:34
- Test Superbike - Jerez, 1. den 21.10.2025
- Kawasaki Z650 S: s vylepšenou elektronikou 21.10.2025
Nejnovější články
Dodnes nikdy nepřihlášený Mercedes z roku 1982 je dokonalý stroj času o víc jak 40 let zpět, další osud má jasný
včeraŠkoda jako by na chvíli zapomněla, za co dnes kope, zničehonic začala vyzdvihovat přednosti dieselového auta
včeraToyota okouzlila sexy drsným offroadem pro dobrodruhy toužící po svobodě, vám ho ale neprodá
včeraMercedes začal prodávat nové základní CLA. S baterií odpovídající 15litrové nádrži je to neuvěřitelně předražená absurdita
včeraFotbalové hvězdy Realu Madrid si převzaly nová BMW zdarma. Ukázaly, že vkus buď nemají, nebo ho mít ani nemohou
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.23. 00:34 - mafel
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.22. 16:31 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.22. 13:46 - řidičBOB
- Onboard videa 10.21. 21:10 - řidičBOB
- Škoda octavia 3 2013 1.2tsi 77kw 10.21. 19:44 - Hodir
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.21. 19:25 - Snowman000
- BMW nebo AUDI - ojetý sporťák se zajímavou výbavou 10.21. 18:11 - vlachjir
- S větrem ve vlasech.... 10.21. 14:42 - pavproch