Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Další německá automobilka oznámila masivní propuštění, o práci přijde 9 500 lidí
26.11.2019 | Petr Prokopec
Na podobné zprávy se připravme, bude jich v nejbližší době jen přibývat, přestože se v tuto chvíli nic zlého neděje. Tlak EU ale žene automobilky do kouta a ty v obavách z budoucnosti šetří, kde mohou.
Na zprávy o rozsáhlém propouštění velkých firem jsme zvyklí z dob, kdy se ekonomice nedaří, lidé omezují své nákupy a firmy tomu musí přizpůsobit svou aktivitu. Nic takového se ale nyní obecné ani v automobilovém průmyslu neděje, krom snížení odbytu v Číně zažívají automobilky dobré časy. Přesto ony i jejich dodavatelé v tuto chvíli omezují investice, začínají šetřit na všech frontách a oznamují i personální čistky.
Není to tak dávno, co propouštění více jak 10 tisíc lidí oznámil Mercedes, k tomu se záhy přidal Continental s ještě většími čísly a nyní přichází se svou troškou do i mlýna Audi. Německá automobilka totiž oznámila, že o práci přijde 9 500 lidí, a to průběžně do roku 2025. Audi není až tak obří firma, a tak toto číslo představuje více jak 10 procent všech jejích zaměstnanců, to je opravdu velký pokles, který měl vést k úsporám ve výši 6 miliard Eur (cca 153 miliard korun).
K čemu ty? Za vším hledej EU není v evropském automobilovém prostředí nemístné pořekadlo a v tomto případě bylo naplněno bezezbytku. Stejně jako Mercedes a Continental i Audi propouští v obavách z následků tlaku Evropské unie na prodej elektromobilů. EU začíná tvrdě vyžadovat plnění norem spotřeby resp. emisí CO2, které jsou jen s pomocí spalovacích motorů nesplnitelné a emise CO2 elektrických vozů nesprávně započítává jako nulové, takže výrobcům nezbývá, než je prodávat. A protože jsou výrobně drahé a na otevřeném trhu nekonkurenceschopné, bere jim to prostor je za přijatelnou cenu prodávat vůbec se ziskem, takže musí šetřit, kde se dá. Škoda by o úskalích nadcházející situace mohla vyprávět.
Audi dodává, že propouštění a další úspory povedou k navýšení ziskové marže na 9 až 11 procent. Automobilka se čtyřmi kruhy tak bude mít dostatek prostředků na to, aby s nimi mohla financovat náklady nucené elektrifikace svých aut. Pozitivem budiž, že 2 000 lidí Audi do roku 2029 také přijme, a to právě kvůli intenzivnějšímu vývoji a výrobě elektromobilů.
Začíná být jasné, že s podobnými kroky se vytasí i další výrobci. Pro Česko stěžejní budou plány Škody, která na pole elektrické již vkročila, ale zatím s menší vervou než Audi. A jelikož na každém prodaném elektromobilu zatím silně prodělává, může se taková situace stát rychle neudržitelnou.
Je smutné, že na podobné následky musíme hledět za situace, kdy víme, že elektromobilita v tuto chvíli nemůže přinést nic dobrého. Většinu emisí CO2 z dopravy má na svědomí ta nákladní a celkově se na veškerých emisích CO2 na zemi doprava stará o 6,3 promile. Ta osobními vozy pak o 1,9 promile. To jsou tak prťavá čísla, že i kdybychom osobní automobilovou dopravu eliminovali zcela, nestane se prakticky nic. A my částečně měníme emise nepatrného množství aut jezdících v Evropě.
Kdyby elektromobily přinesly aspoň skutečné vynulování emisí CO2, ještě by se to dalo vzít jako posun k lepšímu. Ale v momentě, kdy velká část elektřiny (a celosvětově jasná většina) vzniká spalováním fosilních paliv, kdy v podstatě tytéž emise vzniknou jen o kousek jinde, zdá se nám celá tato úporná snaha o jejich zavádění se všemi z toho vyplývajícími následky jako naprosto zbytečné plýtvání.





Audi oznámilo propouštění, na vině je tlak EU na rozvoj elektrické mobility za každou cenu
Zdroj: Audi
Bleskovky
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
včera
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Policie zastavila řidiče vývojového prototypu supersportu za desítky milionů kvůli tomu, že podle ní „zapaloval silnici”
29.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Yamaha Nmax 155 Tech MAX: s elektronicky řízeným variátorem včera 08:20
- Ducati: Chvála Gresiniho, kritika jezdců VR46 včera 08:15
- Statistika crashů: Nejvíce jich má kontě Zarco 30.11.2025
- «100 km dei Campioni» vyhráli letos Bagnaia/Fernandez 30.11.2025
- WRP 28.11.2025
Nejnovější články
Pouhá láhev s vodou způsobila elektrickému Hyundai škodu za čtvrt milionu, automobilka s ní nechce nic mít
včera
GM chce autům vrátit dvoutaktní motory, speciální nový prvek řeší jejich klíčovou slabinu
včera
Konec největšího současného propadáku Mercedesu po pouhých třech letech je pořád menší tragédie než to, co ho bude následovat
včera
Ford Mondeo žije dál a ukázal se v novém. Při jeho cenách to bude znovu hit
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.01. 23:44 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 12.01. 20:36 - Brus
- IT poradna 12.01. 19:57 - M.Z.
- Onboard videa 12.01. 16:11 - řidičBOB
- BMW Divize 12.01. 14:04 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.30. 13:08 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.29. 19:56 - jerry
- Pneu koutek 11.29. 13:16 - pavproch
