Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí

Pokud vám zbyly nějaké bony z dob komunistické ČSSR, už se s nimi zřejmě můžete jít jen vyfotit. Auto, které se jen za ně tehdy dalo pořídit jako nové, ale lze mít ve stavu nového i dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí

15.9.2021 | Petr Miler

Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí

/

Foto: Autobedrijf Jan de Croon, publikováno se souhlasem

Pokud vám zbyly nějaké bony z dob komunistické ČSSR, už se s nimi zřejmě můžete jít jen vyfotit. Auto, které se jen za ně tehdy dalo pořídit jako nové, ale lze mít ve stavu nového i dnes.

Naposledy při loňských oslavách Sametové revoluce jsme vzpomínali na to, jak se prodávala auta v časech komunistické ČSSR. Jednoduše nešlo koupit v podstatě nic, ve stínu obtížné dostupnosti obyčejných nových škodovek z Mototechen bylo ale bizarní, že v Tuzexu bylo možné koupit prakticky cokoli. Stačilo jediné - mít dostatek tzv. Tuzexových korun (TK), lidově bonů, které šlo získat výměnou za valuty získané třeba za práci v zahraničí.

Většina lidí je ale prostě musela „vyšmelit” s některým z „veksláků” a byť formálně se jedna koruna tuzexová rovnala jedné koruně československé, reálně jste za ni museli dát asi čtyřikrát tolik. Trochu nám to připomíná současné doby, kdy nová auta nejsou a když nějaké chcete opravdu rychle, za ceníkovou cenu to také nepůjde, ale to sem nepleťme. Nakonec i tak je dnes nesrovnatelně levněji než kdysi, neboť třeba Renault 5 šlo koupit v roce 1989 za 164 tisíc TK, reálně tedy přes 650 tisíc Kčs. Že si takový vůz mohla dovolit jen hrstka vyvolených, je nabíledni.

Pokud vás ovšem mrzí, že jste si tehdy nemohli nic takového koupit, i v roce 2021 se objevují v prodeji více či méně nové vozy z těchto časů. Naposledy šlo o vrcholnou verzi tehdy velmi žádoucího Fiatu Uno, dnes tu máme další legendu 80. let - zmíněný Renault 5. Jeden z pramála vozů, které kdy prodejně překonaly VW Golf, byl po 14 let ve dvou generacích i nejprodávanějším vozem Francie a vznikly jej miliony, takže obecně nejde o nic vzácného. Dneška se jich ale v muzejním stavu dochovalo jen pár.

To nejlepší v současné nabídce můžete vidět níže. Jde o exemplář z už pozdních časů slávy pětky, roku 1990, v pětidvéřovém provedení s motorem 1,1 a manuální převodovkou. Vůz byl jako nový dodán do Belgie, kde se v rukou (spíše v garáži...) jediného majitele ohřál 31 let. Po tu dobu jezdil něco kolem 370 km ročně, takže skoro nic - na tachometru má směšných 11 547 kilometrů a vypadá podle toho.

Najít na tomto „rencku” nějakou vadu je nemožné. Je originální, neodřený i jinak neopotřebovaný, nerezne. K dispozici jsou všechny papíry, auto bylo pravidelně servisováno... Pokud vám zbylo 164 tisíc bonů z 80. let, stačit to nebude, a to ani kdyby se vám je podařilo vyměnit za současné české koruny v poměru 1:1. Ovšem požadovaných 8 940 euro, tedy asi 226 tisíc Kč, lze vlastně chápat jako výhodnou nabídku - je to asi 7 průměrných českých platů, skoro nic ve srovnání s tím, co vše jste museli udělat před 32 a více léty proto, abyste se dostali ke 164 tisícům TK.


Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 1 - Renault 5 1990 nejety prodej 01Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 2 - Renault 5 1990 nejety prodej 02Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 3 - Renault 5 1990 nejety prodej 03Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 4 - Renault 5 1990 nejety prodej 04Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 5 - Renault 5 1990 nejety prodej 05Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 6 - Renault 5 1990 nejety prodej 06Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 7 - Renault 5 1990 nejety prodej 07Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 8 - Renault 5 1990 nejety prodej 08Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 9 - Renault 5 1990 nejety prodej 09Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 10 - Renault 5 1990 nejety prodej 10Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 11 - Renault 5 1990 nejety prodej 11Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 12 - Renault 5 1990 nejety prodej 12Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 13 - Renault 5 1990 nejety prodej 13Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 14 - Renault 5 1990 nejety prodej 14Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 15 - Renault 5 1990 nejety prodej 15Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 16 - Renault 5 1990 nejety prodej 16Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 17 - Renault 5 1990 nejety prodej 17Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 18 - Renault 5 1990 nejety prodej 18Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 19 - Renault 5 1990 nejety prodej 19Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 20 - Renault 5 1990 nejety prodej 20Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 21 - Renault 5 1990 nejety prodej 21Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 22 - Renault 5 1990 nejety prodej 22Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 23 - Renault 5 1990 nejety prodej 23Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 24 - Renault 5 1990 nejety prodej 24Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 25 - Renault 5 1990 nejety prodej 25Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 26 - Renault 5 1990 nejety prodej 26Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 27 - Renault 5 1990 nejety prodej 27Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 28 - Renault 5 1990 nejety prodej 28Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 29 - Renault 5 1990 nejety prodej 29Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 30 - Renault 5 1990 nejety prodej 30Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit stále nejetý, 164 tisíc bonů na něj ale už nestačí - 31 - Renault 5 1990 nejety prodej 31
Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Belgii. Dodnes nejetý Renault 5 může být váš za asi 226 tisíc korun. Foto: Autobedrijf Jan de Croon, publikováno se souhlasem

Zdroj: Marktplaats

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.