Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení

Itálie dělá téměř vše pro to, aby se vlastnictví luxusního nebo výkonného automobilu stalo trestním činem. A tak se lidé brání po svém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení

4.8.2012 | Miro Mihálik | 13 příspěvků

Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Itálie dělá téměř vše pro to, aby se vlastnictví luxusního nebo výkonného automobilu stalo trestním činem. A tak se lidé brání po svém.

Státy EU se v rámci své socialistické politiky poslední dobou doslovně předhání v tom, který z nich umí svým občanům strčit ruku nejhlouběji do kapsy. Jde jim to opravdu na milion způsobů, ale pokud jde o peněženky motoristů, Itálie patří k těm nejzručnějším.

Jejich vysoké daně uvalené na motory s objemem nad dva litry jsou proslulé a ovlivnily spoustu automobilových výrobců i mimo Itálii, ale ve srovnání s dnešním systémem jsou to jen kapky v moři vybrané jednorázově, pouze při nákupu vozu. Na pravidelné roční přikrmení černé díry jménem státní rozpočet bylo nutné vymyslet něco mnohem sofistikovanějšího. A tak úředník zavedl daň z výkonu.

Do konce loňského roku se tato daň vztahovala pouze na automobily s výkonem vyšším než 225 kW (306 koní). Majiteli auta byla za každý kilowatt nad touto hranicí vyroubena roční pokuta, poplatek, výpalné - říkejte tomu jak chcete - deset eur. Při veřejném dluhu kolem 2 bilionů Eur to však bylo jako psovi moucha.


Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 1 - Audi R8 2012 facelift 01Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 2 - Audi R8 2012 facelift 02Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 3 - Audi R8 2012 facelift 03
Poplatek na vyšší než limitní výkon desetiválcového Audi R8? V Itálii si připravte přes 100 tisíc korun na každý rok vlastnictví

Takže se tamní vládě podařilo v lednu zvýšením spotřební daně na paliva zařídit, aby měla Itálie společně se Švédskem vůbec nejvyšší ceny benzínu v Evropě přesahující 45 korun za litr a aby se spotřeba pohonných hmot propadla o více než deset procent.

Stranou ale nezůstalo ani další zdanění výkonu motorů. Hranice se snížila na 185 kW (252 koní) a poplatek za každý kilowatt se navíc zdvojnásobil a nyní činí 20 Eur. V praxi to teď znamená, že třeba majitel Ferrari 458 může mít svůj vůz celý rok zavřený v garáži a beztak za svých spících 570 koní zaplatí státu 4 680 Eur (asi 118 tisíc Kč). Ještě hůře na tom bude vlastník Aventadoru - ten ze stejných důvodů odvede 6 600 Eur (166 tisíc) a levné to nebude mít ani držitel BMW M5 (115 tisíc), Porsche 911 991 (55 tisíc) nebo Audi R8 V10 (101 tisíc).

Tento poplatek samozřejmě neplatí pouze pro nové vozy, nicméně s přibývajícím věkem se alespoň částečně snižuje. V plné výši se týká aut do pěti let, při stáří 5 až 10 let se snižuje na šedesát procent, 10 až 15 let třicet procent, a tak dále, přičemž osvobozeny jsou až automobily starší dvaceti let.

Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 4 - Lamborghini Aventador LP700-4 oficialni 01Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 5 - Lamborghini Aventador LP700-4 oficialni 06Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 6 - Lamborghini Aventador LP700-4 oficialni 18
Daň „superbollo” prodraží vlastnictví Aventadoru o 166 tisíc ročně

Aby si to majitelé výkonných automobilů v Itálii užili ještě více, nově se těší mimořádné pozornosti policie. Ta je schopna ověřit přímo na místě pomocí online databáze (v systému SERPICO) daňové prohlášení řidiče za posledních pět let a z jakýchsi tabulek posoudit, jestli si vlastník může dotyčný vůz dovolit nebo ne. Že je to legitimní právo státu? Jistěže je, pokud si náležitě stanovíte, co je to legitimní.

Jen pro ilustraci mě zajímalo, v jaké výší musí být onen roční příjem při provozu konkrétního stroje. Hledání příkladů reálných zkušeností motoristů s policií - povětšinou popsaných na automobilových fórech - byla skutečně zajímavá četba. Kromě toho, že jsou schopni vystartovat i po vozech jako je třeba relativně obyčejná Mazda MX-5, mnohem výživnější jsou dané výpočty. Třeba jeden z majitelů osmiletého BMW 530i se skutečnou cenou kolem 170 tisíc Kč měl ročně podle tabulek vydělávat v přepočtu milion a čtvrt, aby podle berňáku bylo v pořádku vlastnit jej a provozovat. Momentálně je proto dále vyšetřován, protože ročně má „jen“ asi 900 tisíc a to je prý málo. Tolik tedy „legitimní právo“ v praxi.

Zde je asi vhodné říci, že Itálie patří ke státům s nejvyšším daňovým zatížením nejen v rámci EU ale vůbec, a tak není divu, že tamní úřady odhadují daňové úniky ve výši 120 až 150 miliard Eur ročně. Tohle asi nelze obhajovat, ale ani nějak zvlášť odsuzovat, protože i na těchto číslech je krásně vidět, jak se zachová občan ke státu, který mu formou přímých i nepřímých daní sebere více než polovinu výdělku a přerozdělí ho svým neproduktivním a nadbytečným zaměstnancům, zpronevěří jeho podstatnou část svým korupčním chováním anebo jej použije na plnění slibů o sociálním ráji.

Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 7 - Italie BMW 5 01Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 8 - Italie BMW 5 02Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 9 - Italie BMW 5 03
Podle Italského berňáku musíte na osm let staré BMW 530i vydělávat kolem milionu a čtvrt ročně, abyste si jej mohli dovolit

Výsledek tohoto marastu na sebe nenechal dlouho čekat. Italští dealeři luxusních automobilů mluví o zhroucení trhu. Kupříkladu prodeje značky Ferrari spadly o více než padesát a Maserati až o sedmdesát procent. Majitelé se začali hromadně zbavovat svých výkonných vozů (čímž srazili cenu ojetin nezřídka až o třicet procent) anebo se je snaží přehlašovat například na německé, moldavské, polské a podle informací deníku la Repubblica i české espézetky.

Také není překvapivé, že Italové začali Ferrari, Lamborghini a další podobné vozy nakupovat v zahraničí a zajímají je přihlášené modely na cizích registračních značkách a možnost pořizovat je formou blíže nespecifikovaného dlouhodobého pronájmu, zřejmě na způsob českého operativního leasingu. Důvody jsou nasnadě - vyhnout se placení dodatečných daní i zájmu policie.

Co na to média přikloněná italské vládě? Mluví o „úniku před daňovými povinnostmi falešným německým leasingem“ či „vyhýbání se pomoci vlastní zemi v kritické situaci“. Že se přitom jaksi záměrně zapomíná na to, že v rámci EU pořád platí volný pohyb osob, tovaru a služeb, z toho vyplývá jaksi samozřejmě. Místo toho se volá po legislativní úpravě, která by s takovou drzostí občana rázně zatočila.

Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 10 - BMW M5 F10 2012 oficialni 003Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 11 - BMW M5 F10 2012 oficialni 004Daň z výkonu a kontroly beřnáků ničí trh luxusních aut v Itálii. Italové ale našli řešení - 12 - BMW M5 F10 2012 oficialni 005
Pořídit novou M5 znamená mít nutně minimálně dalších 115 tisíc korun na daň z výkonu na každých dalších 12 měsíců po koupi

Zdroje: Corriere.it, Repubblica.it, Time.com, Omniauto.it, Motormag.it, Foto: Grubby.it

Miro Mihálik

Diskuze 13 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše