Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dodávky v neobvyklém sprintu ukázaly, které náčiní pro pošťáky je nejrychlejší
12.3.2020 | Mirek Mazal
Dynamiku těchto aut obvykle nikdo nesrovnává, protože u nich představuje velmi nepodstatný parametr. Co ale když se o to někdo přece jen pokusí?
Loňský celoevropský pokles prodejů nových automobilů je sice fakt, kategorie lehkých užitkových vozidel se ale netýkal. Ta přibývala téměř všude rychleji než dříve, české silnice nevyjímaje. Během roku 2019 tuzemští dealeři zaznamenali zhruba pětiprocentní nárůst nově registrovaných dodávek doručených z výroby.
Výběr dodávky z pestré palety dostupných modelů se trochu liší od volby osobního vozu, zájemce o praktickou přepravu více zajímá spolehlivost, úložný prostor a maximální možné zatížení, tentokrát se ale podíváme spíše na parametry motorů a výslednou dynamiku. Papírové údaje jsou jedna věc, ale v praxi se tahle auta projevují trochu jinak s ohledem na několik specifických faktorů.
Dynamickou realitu čtyř oblíbených pracantů prověřil Mat Watson s filmovým štábem Carwow. Skupina automobilových nadšenců většinou natáčí srovnání více či méně výkonných osobáků, tentokrát se ale před objektivy zjevila čtveřice užitkových závodníků, kteří se poprali o místa na stupních vítězů.
Mat do nezvyklé zkoušky nominoval Volkswagen Transporter, Ford Transit, Toyotu Proace a Mercedes-Benz Vito. Transporter generace 6.1 přijel s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW (150 koní) a 340 Nm, silnější Transit dorazil také s dvoulitrem na naftu (125 kW/170 koní/405 Nm), dvoulitrový Proace si připravil 132 kW (180 naftových koní) a 400 Nm. Z řady vystoupilo objemnější 2,2litrové Vito disponující ovšem nejnižším výkonem 100 kW (136 koní).
Katalogové údaje nejlépe zužitkoval Volkswagen schopný zajet čtvrt míli s pevným startem za 18,2 sekundy. Velice dobře se dotahovala Toyota s časem 18,3 sekundy a poté zbyla vteřinová díra před Fordem a Mercedes protnul cílovou čáru za dlouho neboli v čase 20,2 sekundy. Opakovaný závod byl zpočátku napínavější, nakonec došlo na prohození prvních dvou míst, za kterými zůstalo stejné pořadí.
Následné dvojí pokusy pružného zrychlení z 80 km/h jednoznačně ovládla nejvýkonnější Toyota před VW, Fordem a Mercedesem. Nejváženějšímu znaku na kapotě nepomohlo ani vyhození sedaček coby přebytečné zátěže.
Závěrečné trápení brzdové soustavy z tempa 113 km/h rozhodlo o absolutně nejlepším stroji pro doručovatele zásilek všeho druhu. Těsné dobrzdění japonské dodávky s německým konkurentem od Volkswagenu potvrdilo u obou dobrou připravenost brzd na nečekané situace. Vzhledem k vyrovnanému výsledku předchozích disciplín lze oba modely kurýrům směle doporučit, Mat na závěr napočítal více výher u asijského zástupce, proto mu patří pomyslná zlatá medaile z celého testu těsně před Transporterem. Ford ani Mercedes nepředvedly nic zásadního, co by verdikt mohlo změnit.


























Ze čtyř dodávek se na letišti nejvíce dařilo Toyotě Proace s papírově nejvyšším počtem koní, Transporter je ale v těsném závěsu
Zdroj: carwow@Youtube
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025