Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Donedávna vrcholná Tesla při rychlé jízdě přestala brzdit. Poté, co ztratila výkon a přehřály se poloprázdné baterky
13.6.2022 | Petr Miler
Je to další z mnoha důkazů toho, o kolik horší jsou i vrcholná elektrická auta za miliony ve srovnání s naprosto obyčejnými vozy se spalovacími motory. I se škodovkou za pár set tisíc můžete po Nordschleife létat „na krev”, Teslu Model S Raven tam utaví i jemná jízda.
Nedávno uběhlo 8 let od chvíle, kdy Robb Holland zveřejnil památné video s pokusem objet rychle Nordschleife v Tesle Model S. Tehdy šlo o relativní novinku prezentovanou jako budoucnost automobilismu, kterou se nám ovšem na základě této zkušenosti být nezdála. Vůz, ač tehdy šlo o mnohem slabší auto než dnes, spadl do jakéhosi nouzového režimu už po třetině kola, aniž by předváděl cokoli zázračného.
Obránci Tesly, kterých už tehdy existovaly mraky, pochopitelně vytáhli námitku, že jde přece o obyčejné rodinné auto, které na okruhu nebude fungovat nikdy, to je ale jedním slovem lež. Jistě, silniční auta nejsou stavěná na okruhové hrátky a dříve nebo později jim začne něco vadit, ale aby nezvládla ani třetinu kola využívat svůj výkon? To je něco naprosto neobvyklého, jen o rok dříve jsme na tomtéž okruhu testovali naprosto obyčejnou Škodu Rapid 1,2 TSI a neměla žádný problém létat tam na plný výkon.
Na stejném okruhu jsme ostatně s kolegy poznali nespočet aut od „tupého” Renaultu Clio přes různé Škody Octavia RS či obyčejná BMW až po sportovní bavoráky, audiny, poršáky... Nic z těchto aut na Ringu vysloveně nekapitulovalo, byla vyvinuta tak, aby s rozumným přístupem (tj. nepojedete třeba 10 ostrých kol v kuse, ale dáte si 10-20 po jednom až dvou během dne) byla s to dokola vydávat ze sebe maximum. Tesla byla v tomto ohledu v jiné dimenzi a vyšší dimenze to rozhodně nebyla.
Na zmíněné video s Modelem S jsme v průběhu let odkazovali opakovaně a nezřídka byli (těmi samými lidmi...) káráni za to, že tak to bylo a už není. Že Tesla leccos vylepšila a současné modely už problémy nemají. Víme, že to tak není, testovali jsme různé elektromobily v průběhu let a snad krom Porsche Taycan kapitulují před ostrou jízdou všechny velmi brzy. Nejprve auto začne být pomalé kvůli ubývající energii v akumulátorech a jejich rostoucí teplotě, pak se celý pohon začne přesto přehřívat, až vyžaduje velmi pomalou jízdu, aby se vrátil do použitelné formy. Ale přímo s Teslou a přímo na Ringu jsme nebyli, Misha Charoudin ano.
Tento ex-ruský youtuber, momentálně spolumajitel půjčovny okruhových aut a nadšenec do všeho jezdícího, vytáhl na Severní smyčku Nürburgingu Teslu Model S P100D Raven, tedy donedávna absolutní vrchol nabídky Tesly (do příchodu verze Plaid), který si mimochodem dodnes můžete koupit jako verzi Dual Motor Performance. A bylo to znovu tristní představení.
Auto vyrazilo na trať s 87 % akumulátorů, tedy skoro plně nabité, rychlé ale vydrželo snad jen jednotky kilometrů. A pořádně brzdit podle všeho jen do první zatáčky. Misha hned cítí, že brzdy tohoto auta nejsou velkou jistotou, a tak bere trať jemně, přesto dále jen ztrácí výkon motoru, až jej začnou předjíždět i dekády stará auta se zlomkem dynamiky Tesel. Během té doby dále ztrácí brzdný výkon, až vůz zcela - ale opravdu zcela, ukáže i záběr na plné mačkání brzdového pedálu, který nezpůsobí vůbec nic - přijde o brzdy v asi 130 km/h. Což mimochodem nemá daleko k maximální rychlosti, které je v tu chvíli vůz schopen bryskně dosáhnout.
Docela děsivé, ale to není vše. V tu chvíli by chtěl brzdit motorem, ale intenzivnější rekuperaci nelze pustit, protože baterie jsou přehřáté. A mimochodem, i během necelého, takto marného kola, kdy vůz dosáhne prakticky stejného času jako onen 105koňový Rapid (vážně, srovnejte si, kam se oba vozy dostanou za 8 minut a 20 sekund) přijde vůz o více jak 25 % kapacity baterií.
Tohle že je budoucnost? Děkujeme pěkně, podle nás jde spíše o návrat o dekády zpět. A nelze se utěšovat ani tím, že dnes je tu přece Plaid, který je na tohle stavěný. I jeho představení na Ringu bylo velmi rozpačité.
Tesla Model S je i po letech vývoje na Ringu pořád velmi marná i ve verzi P100D (na fotkách nižší a starší P90D). Ujela jemným tempem asi tři čtvrtiny kola rychlostí Škody Rapid 1,2 TSI, než kompletně přišla o brzdy a přehřála se tak, že pořádně nebrzdila ani motorem. A přišla za to dobu o 26 % kapacity akumulátorů, vše můžete vidět níže. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Charoudin@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 7 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 8 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 9 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 11 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva