Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dotankování obří jachty ruského oligarchy je tak drahé, že by zruinovalo i velmi bohatého člověka
7.1.2022 | Petr Prokopec
Dělají se vám mžitky před očima, když dnes při tankování plné nádrže auta na stojanu benzinky snadno naskočí suma přesahující 2 000 Kč? Věřte, že může být i hůř. Jen natankovat jednu z největších jachet světa Ališera Usmanova stojí desítky milionů.
Pořídit si supersportovní auto není levná záležitost. Pokud ale nejde o limitovanou edici, která je vám přidělena pouze ve chvíli, kdy už jste majitelem rozsáhlé sbírky, našlo by se dost lidí, jež by si samotnou koupi mohli dovolit. Provozovat ho je však již trochu jiná věc, neboť údržba, pojištění a pohonné hmoty obvykle přijdou na ještě vyšší sumy, než je pokles hodnoty. A nemusíme se na věc dívat ani optikou nějakého dlouhodobého vlastnictví, třeba jen výměna pneumatik na Bugatti Chiron stojí skoro milion. A to ani nedodáváme, že po pár výměnách musí být nahrazena i samotná kola, která přijdou na ještě násobně vyšší částku.
Proto si nakonec taková auta pořizují jen velmi bohatí lidé, kteří dle zjištění automobilky vlastní v průměru skoro 100 dalších aut, 3 tryskáče a 1 jachtu. Pro takové milion za výměnu pneumatik nepředstavuje srdcervoucí výdaj, jak si ostatně ukážeme dnes. Náklady na provoz soukromé jachty jsou totiž ještě na docela jiné úrovni, zvláště pokud se jedná o extrémní jachtu jako Dilbar od firmy Lürssen, kterou vlastní ruský oligarcha uzbeckého původu, i u nás známý Ališer Usmanov.
Majetek vlastníka koncernu Metalloinvest se odhaduje na 12,6 miliardy dolarů (cca 274 mld. Kč), což opravdu není málo. Není tedy překvapivé, že si Usmanov mohl již v roce 2016 pořídit 156 metrů dlouhou jachtu, která se pyšní vůbec největším - 25 metrů dlouhým - bazénem na světě. Dle TheYachtMogul má její hodnota činit 600 milionů dolarů (13,03 mld. Kč), to je však spíše podhodnocený údaj a realitou je spíše 1 mld. USD (21,72 mld. Kč).
TheYachtMogul se nicméně nezabýval pouze cenou, ale i provozními náklady. Ty jsou odhadovány až na 80 milionů dolarů (1,74 mld. Kč) ročně, což je suma, za níž byste si mohli pořídit menší jachtu i sbírku supersportů. Značný podíl na ní mají přitom pohonné hmoty. Dilbar byla totiž zachycena při tankování, kdy v jejích nádržích na milion litrů paliva skončilo 500 000 litrů.
Uvážíme-li, že cena jednoho galonu (3,9 l) paliva pro jachty vychází asi na 3,7 dolaru (80,50 Kč), znamená dotankování plné nádrže v tomto případě výdaj okolo 20,6 milionu Kč. To je suma, která by zruinovala i lidi, jež považujeme za bohaté, natož pak kohokoli normálního. A jelikož je třeba připočíst ještě částky za kotvení a obsluhu, do které se počítá i požární ochrana, bude Usmanovův účet za jedno dotankování úplné dotankování ještě citelně vyšší. TheYachtMogul hovoří o celkovém účtu při trochu jiných cenách v místě tankování, který přesahuje 30 milionů.
Pokud vám tedy při pohledu na údaje zobrazované stojanem na čerpací stanici navozuje nepříjemné pocity, pamatujte, že může být ještě mnohem hůř. I z toho důvodu si řada bohatých lidí jachty pouze pronajímá na dovolenou, při které navíc raději jen kotví pár kilometrů od břehu. Tím mají zajištěné soukromí, zároveň však nemusí platit opravdu horentní sumy za provoz.









Jachta Dilbar přišla ruského podnikatele Ališera Usmanova na několik miliard korun, ve finále ale ještě dražší je její provoz. Ten ročně stojí 1,74 mld. Kč, na čemž má výrazný podíl i palivo - jedno kompletní dotankování stroje přijde na více jak 20 milionů Kč. Foto: Lürssen, tiskové materiály
Zdroj: TheYachtMogul
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 7 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 9 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
před 10 hodinamiDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva