Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ecclestone reaguje na kritiku, nefér rozdělování peněz v F1 chce změnit
28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Principál F1 se chce nechat inspirovat systémem fotbalové Premier League. Zatím je však sporné, zda a případně jak k tomuto kroku dojde.
Na počátku června jsme si mohli říci, že Formule 1 vážně není férovým sportem. Naráželi jsme v tu chvíli především na rozdělování peněz z prodeje komerčních práv, které zdaleka nereflektuje výsledky jednotlivých týmů v bojích o mistrovské tituly. Dle smluv, které poběží až do roku 2020, se totiž Bernie Ecclestone se stájemi Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams dohodl na bonusech, které v mnoha ohledech vychází z historického přispění tomuto sportu. Jinými slovy, tyto týmy dostávají odměny za loajalitu.
Na tom by na jednu stranu nebylo nic až tak kontroverzního, neboť bez takového Ferrari si asi jen málokdo dovede šampionát představit. Koneckonců, italská stáj představuje pro kdejakého jezdce naprostý vrchol, na který by chtěl vyšplhat, bez ohledu na to, jaká je aktuální výkonnost jejích monopostů. Problémem ale je výše samotného bonusu.
Za minulou sezónu Ferrari získalo jen na „věrnostních odměnách“ 70 milionů dolarů (cca 1,72 mld. Kč), tedy mnohem více než kolik bylo vyplaceno celkově stájím Force India, Renault, Toro Rosso, Sauber a Manor. Pokud k tomu navíc připočteme ještě bonus 35 mil. USD (860 mil. Kč) za nasbírané Poháry konstruktérů, pak Ferrari bralo na bonusech i více než Williams a McLaren.
Tento systém se logicky nelíbí stájím bez výrazného historického zázemí, pročež lze pochopit, že Sauber a Force India již podaly stížnost k Evropské komisi. Oba týmy totiž skončily v loňském šampionátu před McLarenem (stejně jako Renault a Toro Rosso), ovšem na penězích braly méně. I Britové totiž počítají s bonusem ve výši 32 mil. USD (786,6 mil. Kč).
K těmto výtkám nezůstal slepý (či spíše hluchý a němý...) ani sám Bernie Ecclestone, který ve Formuli 1 tahá za všechny obchodní nitky. Kupodivu souhlasí s tím, že systém není spravedlivý a rád by jej změnil. To se ovšem do roku 2020 nestane, neboť smlouvy jsou dnes domluvené až do této doby a na jejich změny by potřeboval souhlas všech stájí.
Těžko si přitom někdo představí situaci, jak zástupci Ferrari trhají smlouvy a odepisují roční bonusy ve výši 105 mil. USD (2,58 mld. Kč). Bude tedy třeba ještě pár let vyčkat, přičemž ani na konci kontraktu není jisté, jakým směrem se změny vyvrbí. Ferrari a Mercedes jsou totiž největšími dodavateli motorů v šampionátu, a jako takoví mají na ostatní určité páky.
I proto Ecclestone šéfovi Mercedesu Toto Wolffovi řekl, aby zatím nepomýšlel na další získané finance. Bernie by přitom rád zavedl systém vycházející z fotbalové Premier League. V jejím případě jsou totiž finance rozdělovány rovnoměrněji, přestože i v tomto případě nechybí bonusy za dříve dosažené úspěchy. „Premier League má dobrý způsob, jak přerozdělovat peníze, pročež by tento systém mohl zafungovat i u nás,“ říká na dané téma Ecclestone. Nemaluje si ovšem, že by tím bylo vyřešeno vše: „Budou zde lidé, kterým se to bude líbit, stejně jako zde budou lidé, kterým se to líbit nebude. A pak zde budou lidé, kteří kvůli tomu budou trpět,” dodal.









Bernie Ecclestone by poněkud překvapivě rád změnil systém přerozdělování peněz v F1. Před rokem 2020 se mu to ale stoprocentně nepodaří
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 2 hodinami1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025
Nejnovější články
Další z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před hodinouNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
před 2 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 3 hodinamiŠvédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo
před 4 hodinamiUnikly nové informace o nástupci současného BMW 3 včetně nové M3, fanoušky nepotěší hned dvakrát
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.26. 12:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom