Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ecclestone reaguje na kritiku, nefér rozdělování peněz v F1 chce změnit
28.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Principál F1 se chce nechat inspirovat systémem fotbalové Premier League. Zatím je však sporné, zda a případně jak k tomuto kroku dojde.
Na počátku června jsme si mohli říci, že Formule 1 vážně není férovým sportem. Naráželi jsme v tu chvíli především na rozdělování peněz z prodeje komerčních práv, které zdaleka nereflektuje výsledky jednotlivých týmů v bojích o mistrovské tituly. Dle smluv, které poběží až do roku 2020, se totiž Bernie Ecclestone se stájemi Ferrari, Red Bull, McLaren, Mercedes a Williams dohodl na bonusech, které v mnoha ohledech vychází z historického přispění tomuto sportu. Jinými slovy, tyto týmy dostávají odměny za loajalitu.
Na tom by na jednu stranu nebylo nic až tak kontroverzního, neboť bez takového Ferrari si asi jen málokdo dovede šampionát představit. Koneckonců, italská stáj představuje pro kdejakého jezdce naprostý vrchol, na který by chtěl vyšplhat, bez ohledu na to, jaká je aktuální výkonnost jejích monopostů. Problémem ale je výše samotného bonusu.
Za minulou sezónu Ferrari získalo jen na „věrnostních odměnách“ 70 milionů dolarů (cca 1,72 mld. Kč), tedy mnohem více než kolik bylo vyplaceno celkově stájím Force India, Renault, Toro Rosso, Sauber a Manor. Pokud k tomu navíc připočteme ještě bonus 35 mil. USD (860 mil. Kč) za nasbírané Poháry konstruktérů, pak Ferrari bralo na bonusech i více než Williams a McLaren.
Tento systém se logicky nelíbí stájím bez výrazného historického zázemí, pročež lze pochopit, že Sauber a Force India již podaly stížnost k Evropské komisi. Oba týmy totiž skončily v loňském šampionátu před McLarenem (stejně jako Renault a Toro Rosso), ovšem na penězích braly méně. I Britové totiž počítají s bonusem ve výši 32 mil. USD (786,6 mil. Kč).
K těmto výtkám nezůstal slepý (či spíše hluchý a němý...) ani sám Bernie Ecclestone, který ve Formuli 1 tahá za všechny obchodní nitky. Kupodivu souhlasí s tím, že systém není spravedlivý a rád by jej změnil. To se ovšem do roku 2020 nestane, neboť smlouvy jsou dnes domluvené až do této doby a na jejich změny by potřeboval souhlas všech stájí.
Těžko si přitom někdo představí situaci, jak zástupci Ferrari trhají smlouvy a odepisují roční bonusy ve výši 105 mil. USD (2,58 mld. Kč). Bude tedy třeba ještě pár let vyčkat, přičemž ani na konci kontraktu není jisté, jakým směrem se změny vyvrbí. Ferrari a Mercedes jsou totiž největšími dodavateli motorů v šampionátu, a jako takoví mají na ostatní určité páky.
I proto Ecclestone šéfovi Mercedesu Toto Wolffovi řekl, aby zatím nepomýšlel na další získané finance. Bernie by přitom rád zavedl systém vycházející z fotbalové Premier League. V jejím případě jsou totiž finance rozdělovány rovnoměrněji, přestože i v tomto případě nechybí bonusy za dříve dosažené úspěchy. „Premier League má dobrý způsob, jak přerozdělovat peníze, pročež by tento systém mohl zafungovat i u nás,“ říká na dané téma Ecclestone. Nemaluje si ovšem, že by tím bylo vyřešeno vše: „Budou zde lidé, kterým se to bude líbit, stejně jako zde budou lidé, kterým se to líbit nebude. A pak zde budou lidé, kteří kvůli tomu budou trpět,” dodal.









Bernie Ecclestone by poněkud překvapivě rád změnil systém přerozdělování peněz v F1. Před rokem 2020 se mu to ale stoprocentně nepodaří
Zdroj: Motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
dnes (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 9 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 10 hodinamiElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
dnesKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
dnesKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva