Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ekologové spočítali, které automobilky nejvíc škodí planetě, jen nikdo neví, jak
22.9.2019 | Mirek Mazal
Greenpeace neustupuje v tažení proti autům. Další argumenty proti současné podobě automobilismu vyplynuly ze studie o množství emisí produkovaným vozy jednotlivých výrobců.
Mezinárodní nevládní organizace Greenpeace vyžaduje stanovení lhůty pro ukončení prodeje benzínových a naftových vozidel. Tento požadavek vznikl v souladu s přesvědčením, že provoz automobilů má zásadní vliv na globální oteplování, jakkoli sami musí vědět, že pokud se o dvě třetiny světové výroby elektřiny stará uhlí, elektromobily toho na produkci CO2 mnoho nezmění. Samozvaní ochránci přírody ale na fakta nikdy příliš nehleděli, a tak je otázkou, jak moc vážně lze brát jejich poslední studii.
Ta se blíže neupřesněným způsobem pokusila vyjmenovat tucet největších automobilových kazisvětů podle dopadu jimi vyrobených vozů na životní prostředí. Největším znečišťovatelem planety mají být produkty Volkswagen Group, konkrétně se mají starat o více emisí než celá Austrálie. Jakým způsobem k tomuto číslu autoři došli, není jasné - pokud by mělo jít o emise spojené s výrobou, je to nesmysl, toto číslo je mnohem menší. Jde tedy o emise všech aut, která kdy VW vyrobil? Jak vůbec Greenpeace ví, kolik jich ještě jezdí? Nebo těch, která prodal za jediný rok? Jak ale může vědět, kolik najezdí kilometrů a jakou mají reálnou spotřebu? Něco takového nelze přesněji spočítat.
Přesto organizace pokračuje ve jmenování dalších klimatických delikventů. Za německým koncernem následují dva menší globální škůdci, a to aliance Renault-Nissan a japonská Toyota. Zbylé nelichotivé pozice obsadily firmy General Motors, respektive Hyundai-Kia. Znak pěti jmenovaných značek mají mít na přídi vozy produkující 55 % emisí celého automobilového průmyslu.
Zelení příznivci zároveň viní automobily z 9% objemu skleníkových plynů produkovaných lidskou činností, což odpovídá některým studiím. Jenže vzhledem k tomu, že jejich naprostá většina (96,5 %) lidskou činností produkována není a osobní automobily se starají o menší část než nákladní doprava, nám to nepřijde jako tak významné číslo, aby se auta ocitla výše na seznamu potenciálních hrozeb, neboť bez omezení dopravy jejich emise beztak zásadně změnit nelze, Greenpeace ale zkrátka smýšlí jinak.
Na paškál si bere si některé země. Například v Belgii suma vypuštěných skleníkových plynů z aut loni údajně tvořila 24 % ročních emisí celého státu. Podíl je výsledkem propočítávání průměrných emisí na kilometr a znečištění způsobeném výrobou, recyklací a prodejem pohonných hmot. Greenpeace dále kritizuje oblíbenou kategorii sportovně užitkových vozidel, které v roce 2018 představovaly třetinu všech prodejů právě v Belgickém království. Za pět let se zde tak počet majitelů nových SUV zdvojnásobil.
Pozoruhodné je, že na tomto místě si ekologové najednou uvědomují, že řešením nemůže být ani elektrifikace motorů, protože elektrická energie většinově vzniká špinavými metodami i ve vyspělých zemích a SUV ji potřebují znovu více, akorát v jiné formě. Sami tak v podstatě popírají své snahy, neboť jedním dechem volají po elektromobilech a říkají, že stejně významný posun nepřinesou.
Přesto radikální environmentalisté požadují ukončení prodejů aut poháněných fosilními palivy nejpozději do roku 2028. To je absolutně nerealizovatelný požadavek, pokud všichni nemáme jezdit na kole, podle Greenpeace je to ale údajně nezbytná podmínka pro omezení globálního oteplování o 1,5 °C. Nevládní organizace vyzvala politické reprezentace Belgie, aby následovala zelené myšlení některých kolegů z Nizozemska či skandinávských zemí.
Názor nikomu upírat nebudeme, pokud ale někdo vystupuje s podobnou iniciativou, měl by ji opřít o nezpochybnitelná čísla. Těmi výše zmíněná data nejsou, bez jasné metodiky v pozadí tak působí jen jako výkřiky do prázdna. Pokud navíc racionalitu svých závěrů Greenpeace popírá vlastními slovy, je skutečně těžké si z nich cokoli kloudného odnést.





Greenpeace tvrdí, že samotný Volkswagen produkuje více emisí než celá Austrálie. Jak to spočítal, nemáme tušení
Zdroje: Brussels Times, Greenpeace
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nejnovější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
včeraTaké Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
včeraNová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
včeraSoučasný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
včeraPokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva