Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobilu VW se začíná říkat ID.Buch, jeden z nich při dobíjení explodoval, po pár dnech začal hořet
10.6.2023 | Petr Prokopec
Oficiální jméno ID.Buzz je svérázné, a tak si o legrační přezdívky vyloženě říká. VW by možná ani nebyl proti, pokud by ale ty první nenarážely na podstatu bizarního incidentu, který se odehrál ve Finsku.
Na sklonku prázdnin uplyne už rok od chvíle, kdy Oliver Blume vystřídal Herberta Diesse na postu šéfa koncernu Volkswagen. Za tu dobu stále druhá největší automobilka světa prošla změnami, které alespoň zčásti vrací důraz i na vývoj spalovacích modelů. Prioritou nicméně pro Němce zůstává nadále elektromobilita. K jejich cti nutno uznat, že se opravdu snaží, což dokazuje třeba inovovaný ID.3. Jeho cena totiž klesla pod milion korun, i když jen o pověstný chloupek. Stále se sice jedná o šílenost svého druhu, ovšem VW alespoň kráčí správným směrem.
My si dnes nicméně posvítíme na posledního člena nového elektrické party, model ID.Buzz. Tento minivan má vzhledově odkazovat na legendární VW Type 2 neboli oblíbené vozidlo květinových dětí, kterému spousta lidí říká prostě Bus. Zatímco však do něj se i přes délku pouhých 4 280 milimetrů zvládnuli napěchovat pomalu všichni návštěvníci Woodstocku, novinka, jenž narostla na 4 712 mm, je určena pouze pěti pasažérům. Němci ale nedávno přišli také s verzí dlouhou 4 962 mm, která disponuje třemi řadami sedadel.
Stejně jako většina sourozenců vyfasoval ID.Buzz u zadní nápravy namontovaný elektromotor o výkonu 204 koní, se kterým jsou spárovány baterie o využitelné kapacitě 77 kWh. S těmi je možné na jedno nabití ujet až 417 kilometrů, i když spíše než o realitu jde o zbožné přání Volkswagenu. Ten si za vůz s maximálkou omezenou na pouhých 145 km/h účtuje nemalých 1 593 854 Kč. U země se tedy značka stále nedrží, ostatně v případě bateriového pohonu taková možnost snad ani neexistuje.
ID.Buzz má ovšem momentálně na kontě větší problém než nereálný dojezd či příliš vysokou pořizovací cenu. Přezdívat se mu kvůli tomu začíná ID.Boom, česky bychom z toho mohli udělat ID.Buch, neboť ve finském Lahti došlo na explozi exempláře připojeného k dobíjecí stanici. Celá věc je obestřena řadou nejasností, neboť svědci události popsali, že při nabíjení slyšeli hlasitou ránu a zahlédli i velké množství kouře, na plameny ovšem nedošlo. Elektrický mikrobus tak místo činu opouštěl poškozený, ale pořád opravitelný.
Právě tato skutečnost vedla vyšetřovatele k domněnkám, že na vině nemusí být ani tak samotný elektromobil či jeho baterie, nýbrž dobíjecí stojan. Než však stihli událost řádně vyšetřit, odstavený vůz shořel prakticky na troud. Sbírání důkazů tedy bude o to náročnější prací. Finové se k ní ovšem musí uchýlit už proto, že závěry chce znát jak veřejnost, tak importér vozu, společnost K-Auto. A pochopitelně po nich touží i carsharingová městská firma, která byla jeho majitelem.
Právě skutečnost, že elektromobily jsou jistou časovanou bombou, je jedním z důvodů, proč tak odporujeme politickému tlaku, který je s nimi spojen. Tím netvrdíme, že na požáry nedochází u spalovacích aut, ovšem v jejich případě za vznikem plamenů stojí povětšinou buď havárie, stáří nebo zanedbaný technický stav. ID.Buzz je nicméně naprostou novinkou. Navíc takovou, která zjevně může vzplanout kdykoli - třeba i pár dní po výbuchu nebo po úvodním uhašení.
Dokud tomuto riziku nebude uzpůsobeno vše myslitelné, mimo jiné i bezproblémový vjezd hasičských aut do garáží s omezenou výškou stropu, je třeba brát elektromobily jako potenciální bezpečnostní problém. A navíc i jako ekologického škůdce, neboť chemikálie uvolňované hořením baterií jsou značně toxické.






K požárům či explozím elektrických aut zatím dochází ojediněle, problémem je ovšem to, co přijde následně. Vyprávět by o tom mohl nový mikrobusu VW ID.Buch, pardon Buzz, který shořel několik dnů po prvotním výbuchu. Foto: Volkswagen
Zdroj: Yle.fi
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 2 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025Ve své době nejlevnější 400koňové auto Evropy jde dnes koupit sotva jeté prakticky za babku, jede až 295 km/h
5.6.2025Vyhozený šéf Stellantisu uznal chybu, bojovat proti velkým motorům byl fatální omyl. Jeho nástupci ho rychle napravili
5.6.2025Šéf týmu Formule 1 Mercedesu naštval italské taxikáře poznámkami na adresu Verstappena, ti mu to vrátili i s úroky
5.6.2025K mání je daleko nejlevnější Ferrari F430 v Evropě. Je krásné a nestojí víc než lepší Škody, jeho majitel zemřel
6.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB