Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Elektromobily začínají lidi na životech ohrožovat i nepřímo, způsobují nedostatek některých léků
22.8.2023 | Petr Prokopec
Elektrická auta mohou být nebezpečná kvůli výbušnosti svých baterií či toxicitě jejich výroby, to už jsou ale známé věci. Novým problémem je, že klíčové lithium je třeba i pro léčbu některých psychických onemocnění. A tlačení elektromobilů nyní způsobuje jeho nedostatek.
V poslední době se zdá, že politici zkouší, kam až si mohou dovolit zajít. Nemusíme ani opouštět českou kotlinu, stačí vzpomenout na brněnský skandál s fotografií Markéty Vaňkové a podezřelým bílým práškem. Co by dříve vedlo nejen k její rezignaci, ale dalekosáhlým dopadům dovnitř její strany, se nyní stalo v podstatě jen předmětem lidových vtipů. A co více, někteří politici dokonce přispěchali se slovy, že pokud kolegové drogy používají v soukromí a nemají vliv na výkon jejich funkce, pak je to jejich věc.
Pokud si v tuto chvíli mnete oči, nejste sami. Vše je dáno prakticky nulovou faktickou odpovědností politiků za výkon jejich funkcí. Když se chovají jako sloni v porcelánu a prochází jim to bez následků, proč by na tom něco měnili? Patrné je to i v případě elektromobility. Dotyční absenci výfuků na koncích aut povýšili nad všechno ostatní, a vytvořili tak řadu problémů, které by jinak neexistovaly, i když tím ničemu nepomohli. Potíží jen přibývá a jedním z jejich zdrojů je lithium.
S tímto vzácným kovem si už tak nějak spojíme rozvrtanou zemi a otrávené spodní vody, nově ale uměle vytvořená poptávka po něm způsobuje další potíž. Lithium je totiž již od roku 1850 používáno v lékařství. Jako prostředek proti dně či infekcím sice nezabralo, v letech 1952 až 1954 však australský psychiatr John Cade začal zkoumat jeho vliv při léčbě bipolárních poruch dříve označovaných jako maniodepresivní psychóza. S pomocí uhličitanu lithného pak dosáhl pozitivních výsledků, přičemž od roku 1990 je vzácnému kovu připisován citelný úbytek sebevražd.
Je samozřejmě nutné dodat, že užívání lithia nese svá rizika. Z toho důvodu došlo ke změnám v rámci předepsaného množství. Od roku 2010 tak vzácný kov zažívá svou renesanci, která koresponduje i s tím, že bipolárními poruchami trpí stále více lidí. I když tedy jedna dávka může čítat pouhých 300 miligramů, ve finále je pro celý svět potřeba velké množství. Do toho ovšem vstoupila velká poptávka z automobilové branže.
„Výrobci některých léků mohou být vyšachováni průmyslovými hráči,“ uvedl Ičiró Fudžikawa, předseda japonské farmaceutické asociace. A zároveň dodal, že jakkoli farmaceutické firmy nepotřebují lithia zase tolik, důraz kladou na špičkovou kvalitu. V případě elektromobilů je tomu spíše naopak, i proto se těžební společnosti začínají zaměřovat právě na jejich výrobce. V důsledku toho již některé země začaly varovat před výpadky léků.
Nejde nicméně jen o dostupnost, nýbrž také o cenu. Lithium totiž v loňském roce prudce zdražilo. Letos pak sice pro změnu zlevnilo, neboť automobilky si nastřádaly zásoby a poptávka po elektromobilech nestoupá po očekávané trajektorii, tento stav ale nebude trvat věčně. Společnost Mitsubishi Tanabe Pharma tak již oznámila, že chystá ukončení výroby a prodeje tabletek uhličitanu lithného. Není první a nemusí být poslední.
Uhličitan lithný předepisovaný doktory k léčbě bipolárních poruch má původ ve stejných dolech jako lithium pro výrobu baterií elektrických aut. Co to asi mohlo způsobit? Foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály
Zdroj: Nikkei Asia
Bleskovky
- Fiat preventivně odstranil italskou trikolóru z dalšího modelu. Nechce, aby mu policie zabavila ještě víc aut
před hodinou - Sebastian Vettel v Imole protáhl Sennův McLaren, konečně dokončil to, co plánoval udělat sám Ayrton
21.5.2024 - Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
20.5.2024
Nejnovější články
- Fiat preventivně odstranil italskou trikolóru z dalšího modelu. Nechce, aby mu policie zabavila ještě víc aut
před hodinou - BMW o víkendu ukáže jedno ze svých nejkrásnějších aut posledních let, únik ho odhalil už teď
před 2 hodinami - Pokus o elektrický Passat je takový propadák, že VW zrušil plán prodávat ho na dalších trzích, nový nemá
před 4 hodinami - Krachující Fisker oznámil zákazníkům, že končí s jejich podporou, vyhlášení bankrotu může být na spadnutí
včera - Němci vyzkoušeli faceliftovanou Scalu a dali jí jen lepší trojku. Mají jasno v tom, proč neboduje tak, jak si Škoda přála
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.23. 10:14 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.23. 10:09 - spooon
- Suzuki obecně 05.23. 01:36 - Kavis
- Škoda Auto obecně 05.22. 23:44 - mattonecz
- VZKAZY 05.22. 16:45 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.22. 15:58 - rutak11
- BMW Divize 05.22. 15:40 - pavproch
- GTD + STI 05.22. 11:08 - abgx1