Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU brojí za snížení emisí CO2 u aut jako nikdy dříve, výsledkem je ale pravý opak
15.3.2020 | Petr Prokopec
Ačkoli EU více jak dekádu tlačí na snížení emisí CO2 u aut a její snahy v posledních letech gradují, jejich výše již třetí rok v řadě stoupá. Kdo si s tím ale hlavně musí dělat hlavu, jsou výrobci.
Když společnost JATO Dynamics na počátku loňského roku zveřejnila přehled za předchozí období, uvedla, že výrobcům hrozí za překročení limitů pokuty dosahující souhrnné výše astronomických 33,6 miliard Eur (cca 855 mld. Kč). Tedy za předpokladu, že se situace nijak dramaticky nezmění. Emise CO2 se od roku 2017 začaly meziročně navyšovat, což pro automobilky byla nadmíru špatná zpráva. Ještě horší přitom bylo, že vzestup mezi lety 2017 a 2018 byl horší než v předchozím obdobím. Ani to ale není konec.
Aktuálně tu máme přehled za rok 2019, který prokazuje pokračující mizérii. Průměr pro celou Evropu na jedno prodané auto činil 121,8 gramů na kilometr, čímž se dostáváme pomalu na úroveň roku 2014. To ovšem znamená, že výrobcům hrozí ještě vyšší pokuty, než o kterých se mluvilo dříve - kdyby nyní začala EU trestat, musí ji výrobci odvést asi 900 miliard korun, neskutečné peníze. Dá se tedy předpokládat, že tlak na elektrifikaci v následujících měsících ještě vzroste, zatím se však nezdá, že by zájem publika o alternativní pohon nějak zásadně rostl. Automobilkám tedy vlastně zbude jediná možnost - uměle omezovat nabídku.
Pokud se zadíváme na emise v jednotlivých segmentech, je víceméně zřejmé, kde lze hledat viníka. SUV se loni na evropských registracích podílely z 38 procent, přičemž v průměru produkují 131,5 gramů CO2 na kilometr. To je více než u limuzín a velkých manažerských vozů, u kterých jde o 131 g/km. Výrazně úsporná ale ve výsledku nejsou ani malá městská auta emitující v průměru 107,7 g/km. De facto to tedy znamená, že od válu bude muset jít velká část výkonnějších a tedy i „užranějších” modelů, jinak jsou pokuty jistotou.
Zajímavý je přitom pohled na výsledky jednotlivých automobilek, neboť nejblíže novému limitu je Toyota s 97,5 gramy. Její průměr navíc meziročně poklesl. Sázka na hybridizaci se tedy alespoň v tomto směru vyplácí. Druhý Citroën loni taktéž dosáhl nižších emisí než v roce 2018, od 95 gramů vyžadovaných pro rok 2021 je však již více vzdálen. Francouzi v nabídce navíc nevedou jedinou velkoobjemovou pohonnou jednotku a jen pramálo větších aut, skoro tak nemají kde škrtat.
U mnoha výrobců se při výpočtu limitu zohledňuje hmotnost, za každých 100 kilo nad 1 379,88 kg se přičítá 3,3 gramu, nicméně ani tak si zejména Mercedes nemůže oddechnout. Loňský průměr 140,9 g je totiž opravdu značný, přičemž značka se pro příští rok potřebuje dostat o alespoň 20 gramů níže. Její elektrický program ale zatím není příliš úspěšný, i proto ostatně již třícípá hvězda uvedla, že očekává pokuty ve výši až 2 miliard Eur (50,9 mld. Kč).
Zadívat se můžeme i na statistiku jednotlivých zemí EU, v případě Českou republiku situace vůbec nenasvědčuje brzkému plnění limitů. Místní průměr loni činil 126,9 gramu, přičemž meziročně se zvýšil o 1,3 g. Takové Slovensko je na tom ještě hůře, na druhé straně však skončilo před Německem, které vykázalo nejvyšší čísla ze všech stěžejních trhů. I proto, že plán kancléřky Angely Merkel, dle nějž mělo po zemi v tuto chvíli jezdit minimálně milion elektromobilů, se ukázal být bláhovým. Realitou je zlomek tohoto čísla.
Ovšem ani v Nizozemsku či ve Francii, kde je elektrifikace obrovsky podporována a u větších aut s objemnějšími motory dochází ke zvýšení daňové zátěže, není stav úplně příkladný. Pod limitem je tak vlastně momentálně pouze Portugalsko, ovšem pouze kvůli špatné ekonomické situaci, a poté Norsko, kde jsou dotace na elektromobily tak obrovské, že se vlastně koupě aut se spalovacím motorem ani nevyplácí. Tato země však není součástí EU a tudíž její výsledky pro bilance automobilek nejsou vůbec důležité.
Suma sumárum lze tak konstatovat, že většina zemí i výrobců je v tuto chvíli daleko za Bruselem nařízeným stavem. A jak jej dosáhnou v současné situaci, kdy pomalu neví, jak auta vyrobí ani prodají, je otázkou. Pořád doufáme, že EU ve snaze ulevit automobilovému průmyslu mohutně zasaženému opatřeními proti šíření koronaviru své plány přehodnotí, zatím se k tomu ale nemá, ani trochu.



Pohled na statistiky JATO Dynamics je pro výrobce nadmíru krutý, loni totiž došlo již třetí rok v řadě k navýšení průměrných emisí CO2
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Odtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před hodinouČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 2 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 3 hodinami„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
před 4 hodinamiAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.02. 12:27 - Vrooom
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch