Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění
22.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
EU nemá problém se zdražením aut o desetitisíce, navzdory minimálnímu vlivu na reálnou spotřebu - potvrdila emisní limit 95 g CO2 na km pro rok 2020.
Mluvit o životě pod taktovkou EU v budoucím čase může být vzhledem k momentálnímu agonickému stavu docela ošidné, jsou ale instituce a lidé v nich pracující, kteří kvůli nutnému dlouhodobému plánování jinou možnost nemají. Patří k nim kromě jiných také automobilky, které v závislosti na náročnosti vývoje technologií a kompletních produktů musí už dnes víceméně vědět, co vypustí na silnice v roce 2020. Mantinely jejich invence ale neurčují vlastní schopnosti, nesmlouvavě je diktuje budoucí legislativa.
Zákonů uplatňovaných při navrhování vozů jsou kvanta, jen málokterý však v posledních letech ovlivnil automobilky a jejich zboží natolik jako nařízení EU a obdobné předpisy ve Spojených státech, omezující spotřebu paliva přímo anebo skrze limity oxidu uhličitého. Toto téma jsme nedávno oživili docela troufalým nařčením Evropské komise, která tvrdí, že automobilky podvádí v normovaných testech spotřeby, ačkoli nedělají nic jiného, než že se snaží v rámci platných norem vyhnout nesmyslným pokutám a zdražování a tudíž ve výsledku něco dělat nejen pro sebe ale i pro zákazníky.
Unie však stejně jako lokání politické garnitury funguje naopak - hospodařit neumí. Svou neschopnost a rozdávání z cizího pak dohání přímým nebo skrytým zdaňováním všeho, co ještě zdanit jde.
Na závěr článku o normované spotřebě jsme vyjádřili pochybnosti o tom, jestli bruselská byrokracie vůbec dopustí, aby se po nutném přepracování zastaralého testu NEDC ukázalo, že plánovala na špatných základech a většina automobilek není s to dopracovat se v roce 2020 k hranici 95 g CO2 na kilometr. Přestože jsme zase nebyli natolik pošetilí, abychom věřili v přehodnocení limitu, kompromis v podobě částečného zmírnění pokut by byl vstřícným a logickým řešením. Jak se ale záhy ukazuje, zbytky důvěry v racionalitu evropského úřednictva byly značně naivní.
Ačkoli je zřejmě, že se papírová spotřeba všech současných aut po změně metodiky zvýší, EU přesto tento týden definitivně potvrdila limit CO2 95 g/km, což je ekvivalent průměrné spotřeby cirka 3,8 litru benzinu na 100 km. Co to znamená?
Podle ničím nepodložených předpokladů EU se vývoj technologií potřebných ke splnění daných cílů údajně postará o vytvoření 350 až 450 tisíc nových pracovních míst. A i kdyby se to stalo, bude to novodobá práce na hladové zdi, kterou zaplatíme všichni, profitovat z ní v reálu ale nebude téměř nikdo. Ostatně sama Unie uvádí, že se nová opatření směřující k papírově úspornějším automobilům podepíšou na zvýšení jejich ceny pouze o v přepočtu 30 tisíc korun (to budou náklady na přizpůsobení se novým normám - nic více a nic méně). A to bude velmi pravděpodobně velmi optimistický odhad Evropské komise, který v praxi může snadno nabrat podstatně vyšších hodnot.
Že se ale ztíží konkurenceschopnost evropských automobilek kupříkladu ve státech skupiny BRIC a nakonec i kdekoli jinde, je téměř jisté. „Při rozhodování zákazníka je motivačním faktorem číslo jedna cena. V segmentu, kde jsou jen velmi malé rezervy a spotřebitelé mají širokou škálu výběru, může i relativně mírný nárůst cen způsobit nekonkurenceschopnost,“ řekl pro britské BBC mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA.
Samozřejmě pokud by byla pravidla nastavená všude stejně, navzdory nesmyslným umělým zásahům by se ještě o možnosti svedení rovnocenného boje mluvit dalo. I vzhledem k politice čínských automobilek, které nad kopírováním jistě ne levných technologií ke snižování spotřeby jistě váhat nebudou, je zřejmé, kdo bude mít v bitvě o zákazníka v rukavicích podkovy. Smutné ovšem je, když je soupeři podstrčí vlastní trenér...



Metodika měření spotřeby se radikálně zpřísní, přesto zůstane v platnosti limit 95 g CO2 vycházející z původního normovaného testy
Zdroj: Autoblog Spanish, Abendblatt
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
před 10 hodinami
Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
před 11 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
včera
Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
včera
Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
