EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění

EU nemá problém se zdražením aut o desetitisíce, navzdory minimálnímu vlivu na reálnou spotřebu - potvrdila emisní limit 95 g CO2 na km pro rok 2020.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění

22.3.2013 | Miro Mihálik | 19 příspěvků

EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

EU nemá problém se zdražením aut o desetitisíce, navzdory minimálnímu vlivu na reálnou spotřebu - potvrdila emisní limit 95 g CO2 na km pro rok 2020.

Mluvit o životě pod taktovkou EU v budoucím čase může být vzhledem k momentálnímu agonickému stavu docela ošidné, jsou ale instituce a lidé v nich pracující, kteří kvůli nutnému dlouhodobému plánování jinou možnost nemají. Patří k nim kromě jiných také automobilky, které v závislosti na náročnosti vývoje technologií a kompletních produktů musí už dnes víceméně vědět, co vypustí na silnice v roce 2020. Mantinely jejich invence ale neurčují vlastní schopnosti, nesmlouvavě je diktuje budoucí legislativa.

Zákonů uplatňovaných při navrhování vozů jsou kvanta, jen málokterý však v posledních letech ovlivnil automobilky a jejich zboží natolik jako nařízení EU a obdobné předpisy ve Spojených státech, omezující spotřebu paliva přímo anebo skrze limity oxidu uhličitého. Toto téma jsme nedávno oživili docela troufalým nařčením Evropské komise, která tvrdí, že automobilky podvádí v normovaných testech spotřeby, ačkoli nedělají nic jiného, než že se snaží v rámci platných norem vyhnout nesmyslným pokutám a zdražování a tudíž ve výsledku něco dělat nejen pro sebe ale i pro zákazníky.

Unie však stejně jako lokání politické garnitury funguje naopak - hospodařit neumí. Svou neschopnost a rozdávání z cizího pak dohání přímým nebo skrytým zdaňováním všeho, co ještě zdanit jde.

Na závěr článku o normované spotřebě jsme vyjádřili pochybnosti o tom, jestli bruselská byrokracie vůbec dopustí, aby se po nutném přepracování zastaralého testu NEDC ukázalo, že plánovala na špatných základech a většina automobilek není s to dopracovat se v roce 2020 k hranici 95 g CO2 na kilometr. Přestože jsme zase nebyli natolik pošetilí, abychom věřili v přehodnocení limitu, kompromis v podobě částečného zmírnění pokut by byl vstřícným a logickým řešením. Jak se ale záhy ukazuje, zbytky důvěry v racionalitu evropského úřednictva byly značně naivní.

Ačkoli je zřejmě, že se papírová spotřeba všech současných aut po změně metodiky zvýší, EU přesto tento týden definitivně potvrdila limit CO2 95 g/km, což je ekvivalent průměrné spotřeby cirka 3,8 litru benzinu na 100 km. Co to znamená?

Podle ničím nepodložených předpokladů EU se vývoj technologií potřebných ke splnění daných cílů údajně postará o vytvoření 350 až 450 tisíc nových pracovních míst. A i kdyby se to stalo, bude to novodobá práce na hladové zdi, kterou zaplatíme všichni, profitovat z ní v reálu ale nebude téměř nikdo. Ostatně sama Unie uvádí, že se nová opatření směřující k papírově úspornějším automobilům podepíšou na zvýšení jejich ceny pouze o v přepočtu 30 tisíc korun (to budou náklady na přizpůsobení se novým normám - nic více a nic méně). A to bude velmi pravděpodobně velmi optimistický odhad Evropské komise, který v praxi může snadno nabrat podstatně vyšších hodnot.

Že se ale ztíží konkurenceschopnost evropských automobilek kupříkladu ve státech skupiny BRIC a nakonec i kdekoli jinde, je téměř jisté. „Při rozhodování zákazníka je motivačním faktorem číslo jedna cena. V segmentu, kde jsou jen velmi malé rezervy a spotřebitelé mají širokou škálu výběru, může i relativně mírný nárůst cen způsobit nekonkurenceschopnost,“ řekl pro britské BBC mluvčí Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA.

Samozřejmě pokud by byla pravidla nastavená všude stejně, navzdory nesmyslným umělým zásahům by se ještě o možnosti svedení rovnocenného boje mluvit dalo. I vzhledem k politice čínských automobilek, které nad kopírováním jistě ne levných technologií ke snižování spotřeby jistě váhat nebudou, je zřejmé, kdo bude mít v bitvě o zákazníka v rukavicích podkovy. Smutné ovšem je, když je soupeři podstrčí vlastní trenér...


EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění - 1 - Mereni emisi NEDC a manipulace 01EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění - 2 - Mereni emisi NEDC a manipulace 02EU dál topí automobilky, novou metodikou se zvýší spotřeba, limity CO2 se nezmění - 3 - Mereni emisi NEDC a manipulace 03
Metodika měření spotřeby se radikálně zpřísní, přesto zůstane v platnosti limit 95 g CO2 vycházející z původního normovaného testy

Zdroj: Autoblog Spanish, Abendblatt

Miro Mihálik

Diskuze 19 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše