Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ex-výrobce Trabantů vyhlásil bankrot, pro značku to může být nový začátek
4.8.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nástupce firmy Sachsenring, která vyráběla i u nás proslulé Trabanty, vyhlásil bankrot. Pro trabantisty to ale může být i nové světlo na konci tunelu.
„Východoněmecké Mini” je typickým příkladem produktu, který může slavit úspěchy jen na nefungujícím, v tomto případě centrálně plánovaném trhu. Je z dnešního pohledu až neuvěřitelné, že tohoto vozu, který se často objevuje mezi nejhoršími auty všech dob, prodalo přes tři miliony kusů. A pokud v šedesátých letech minulého století jeho úspěch pochopit ještě šlo, smířit se o dvacet let později s tímtéž bylo o poznání složitější.
Není tedy divu, že po pádu železné opony se Trabant rychle stal neprodejným artiklem. I přes provedené modernizace a použití litrového, čtyřválcového motoru z dílen VW byli zákazníci rázem svobodného východu lační po trochu jiných automobilech a výroba Trabantů v dubnu roku 1991 skončila. Jeho výrobce, společnost VEB Sachsenring byla privatizována a výrobní prostory v Zwickau prodány koncernu Volkswagen, který je dodnes využívá pro montáž motorů a dalších komponentů. Samotná společnost ale byla prodána samostatně a po bankrotu v roce 2003 a převzetí lipským HQM přežila pod názvem HQM Sachsenring GmbH až dodnes. Povětšinou úspěšně vyráběla rozličné automobilové díly pro jiné výrobce, ekonomické problémy se ale nakonec vrátily a Sachsenring (neplést s provozovatelem známého závodního okruhu, název je pouze odvozený) tento týden po neúspěšné restrukturalizaci vyhlásil bankrot.
Ani to ale zřejmě úplný konec znamenat nebude. Aktivity firmy jsou po rozhodnutí soudu prozatím nedotčeny, výroba komponentů běží dál a pohledávky věřitelů budou uspokojeny buď prodejem celé firmy, nebo jejích částí. Jak vše dopadne, je zatím těžké předjímat, může se stát prakticky cokoli. Mezi zájemci o převzetí aktiv firmy se ale objevili i tací, kteří by rádi vzkřísili značku Trabant a na trh po letech vrhli poněkud moderněji střižené mini známého jména.
Může se to zdát jako ryzí bláznovství, ale tzv. „ostalgie” je zřejmě nehynoucí. Stále se najde řada těch, kteří si s tou či onou značkou, jakkoli známou také mizernými výrobky, spojuje pěkné chvíle svého mládí. A pokud ta dnes nabídne alespoň trochu konkurenceschopný produkt, rázem se dokáže na trhu docela rychle prosadit. Zrovna z automobilové branže bychom případů našli hned několik.
Až takové bláznovství to tedy není, je ale otázkou, jestli zrovna tento scénář může být naplněn. Doba malým autům přeje, na druhou stranu by se musel najít někdo hodně silný, kdo by s patřičným finančním i technickým zázemím dokázal Trabantům rychle vdechnout život. Že by byl čas informovat třeba Hondu, aby v Evropě začala nabízet „přeznačkované” N One třeba jako Trabant 2014?





Trabant 601 zná asi každý, pár dobových i pozdějších snímků ale pro osvěžení paměti jistě neuškodí...
Zdroje: DPA, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
před 8 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 19:09
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 14:49
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
Nejčtenější články
Vážně lidé Teslu odepsali? Jak kde, v evropském elektrickém ráji dnes její prodeje rostou o 213 procent
4.6.2025Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB