Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Experti stále likvidují obří loď s auty, která se převrátila na bok, fascinující operace se komplikuje
16.3.2021 | Petr Miler
Touto dobou mělo být dávno hotovo, dva a půl měsíce po plánovaném dokončení operace se ale tři čtvrtiny lodi dále nachází na stejném místě v poloze, v jaké před dvěma léty ukončila svou cestu.
Osud zámořské lodi MV Golden Ray postavené teprve v roce 2017 v loděnicích Hyundai v korejském Ulsanu si získal naši pozornost už několikrát. Nestalo se tak jen proto, že pocházela z produkce stejné firmy, která vyrábí miliony aut ročně, ale také proto, že pravidelně zajišťovala převoz aut mezi Spojenými státy a zbytkem světa. Uvést dokázala až 7 700 aut a šlo tedy o monstrum svého druhu.
Bohužel, déle než dva roky sloužit nevydržela. Na svou poslední plavbu se vydala v sobotu 8. září 2019 po půlnoci, už po 23 minutách po vyplutí z Brunswicku se ale začala naklánět na bok. Nešlo o následek technických problémů, stabilitu narušilo nesprávné napuštění vyrovnávacích nádrží, které se nakonec postaralo o to, že se loď skácela na bok. O štěstí v neštěstí může hovořit třiadvacet členů posádky, kteří byli zachráněni živí a zdraví i poté, co se na lodi rozhořel požár.
Loď zůstala na místě převrácená až do loňska, kdy se úřady rozhodly ve spolupráci s Korejci Golden Ray zlikvidovat. Finální fáze operací, při níž měla být loď postupně rozřezána na osm sekcí, z nichž každá má vážit mezi 2 700 a 4 100 tunami, měla trvat od loňského listopadu do konce roku a usnadnit tak manipulaci s tím, co zbylo. Neboť odstranění celého monstra v kuse bylo jednoduše nereálné. Jak se ale nyní ukazuje, realistický nebyl ani odhad přibližně dvouměsíčního řešení celé patálie popsaným způsobem.
Ačkoli si na fotkách níže zveřejněných úřady zajišťujícími celou operaci můžete prohlédnout průběh fascinujících prací spočívajících zejména v rozřezávání kovového kolosu za pomoci obrovských řetězů, dva a půl měsíce po plánovaném dokončení operace má k uzavření opravdu daleko. Podle agentury AP se na místě nehody nachází stále asi tři čtvrtiny lodi a podle místních je zklamáním, jak pomalu se celá operace posouvá vpřed.
Úřady se nezmiňují o žádném specifickém zádrhelu, práce se zřejmě dokola zasekává jen kvůli své složitosti. Řetězy tak dále projíždí lodí jako tupý nůž velmi chladným máslem a její části jdou nakládány na speciální plovoucí platformy, které přesouvají části lodi se zbytky vozů na souš k sešrotování popř. hlouběji do oceánu, kde poslouží jako základ pro umělé útesy. Jen to všechno jde pomaleji, než všichni participující doufali.
Celá likvidace tak bude trvat mnohem déle než plánované dva měsíce, aktuální odhady hovoří o většině roku 2021. Náklady s tím spojené nehody tak zcela jistě překročí původní rozpočet 400 milionů dolarů (cca 8,8 miliardy Kč), snad se ale vše podaří zdárně dokončit. A především neopakovat, škody jsou v tomto případě opravdu nezměrné.



















Ve Státech stále probíhá likvidace lodi MV Golden Ray, která patří Hyundai a v době převrácení měla na palubě 4 200 vozů z produkce firmy. Pozoruhodná operace měla skončit s novým rokem, v půlce března ale stále pokračuje a má daleko k dokončení. Foto: St. Simons Sound Incident Response
Zdroje: AP, St. Simons Sound Incident Response
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
15.7.2025Překvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Do Brna se vrací MotoGP - po 5 letech včera 12:50
- Pol Espargaro v Brně místo Mavericka Viňalese včera 12:41
- Triumph Scrambler 400 XC: anglická klasika 15.7.2025
- Jake Dixon přechází z Moto2 do MS-Superbike 15.7.2025
- Comeback Jorge Martina na Masecu 15.7.2025
Nejnovější články
Prodeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
včeraMuž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
včeraZnačka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
včeraTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
včeraNissan v rámci rozsáhlých škrtů rozhodl o zavření jedné ze svých historických továren, tisíce lidí čeká vyhazov
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva