Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Extravagantní Citroën XM byl nabízen se skrytým oknem, které jiné auto nedostalo
12.9.2020 | Mirek Mazal
Věčně inovativní Citroën se při konstrukci svých aut nezastavil u specifické techniky či designu, šel dál. I když se model XM dávno neprodává, o jednom zajímavém detailu se moc neví.
Příznivci Citroënů nejsou jednotní v názoru na to, co považovat za poslední model plně charakterizující francouzskou značku z městečka Saint-Ouen-sur-Seine. Jedni vyzdvihují odkaz modelu CX vyráběného od roku 1974 do 1991, protože evropské auto roku 1975 vznikalo ještě před fúzí s Peugeotem. Jiní zase favorizují C6, jelikož přinesla typické zvláštností charakteristické pro Citroën. Třetí tábor věrných fanoušků upřednostňuje futuristickou loď XM, která na svět přišla mezi oběma už zmíněnými typy.
Řada XM se od CX, i když byla navržena jako nástupce o nic méně odvážného automobilu, liší v řadě ohledů. Novější XM například nabízelo i šestiválcové motory s objemem až tři litry a výkonem 147 kW (200 koní) a točivým momentem 260 Nm. Pokrok bylo možné vysledovat i v pozinkované karoserii konečně odolné proti korozi.
Jedním z rozpoznatelných rysů XM je bohaté prosklení nahrazující část plechů. Francouzský originál jako jediný využil celkem 12 průhledných dílů kolem celého automobilu, což dává autu výjimečný výhled ven a i nenapodobitelný vzhled navržený italským studiem Bertone. Právě s prosklením ale souvisí ještě jedno neobvyklé řešení, o kterém se nikdy moc nemluvilo.
Lépe vybavená auta byla totiž dodána dokonce s ještě jedním oknem navíc, které běžně zůstává očím kolemjdoucích skryto. Jde o dodatečné prosklení přímo za hlavami pasažérů, které má hned několikerý význam. V rámci žádoucího zvětšování zavazadelníku byl XM navržen jako jako liftback s velkým víkem zavazadlového prostoru. Citroënu se ale nelíbilo, že při otevření pátých dveří na posádku foukalo a přímé propojení se zavazadlovým prostorem zvyšovalo hluku uvnitř kabiny. Doplňkové prosklení nad platem úložného prostoru řešilo obojí a praktičnost nesnižovalo - dalo se ručně odklopit, jak můžete vidět na fotkách níže.
Revoluční XM následoval starší sourozence a stal se evropským autem v roce 1990. Celkem se prodalo 333 700 kusů možná vůbec posledního typického Citroënu. Těžko si představit jiné auto, ke kterému by se takto neobvyklé dvojité zadní okno hodilo lépe.
Citroëny XM ve vyšších specifikacích měly hned dvě zadní okna, jak ukazují fotky ze aktuálních nabídek ojetin v Německu. Foto: KN - Automobile, Mobile.de, Mobile.de
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024