Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Felipe Massa už netrvá na „opakování ceremoniálu”, místo ukradeného titulu mistra světa F1 chce od FIA peníze
19.8.2023 | Petr Miler
Massa - kasa, začíná se říkat v kruzích okolo nejvyšší ligy automobilového závodění. I když má Felipe Massa pravdu, že jej cizí zlá vůle připravila o titul šampiona, který měl být jeho, chtít na tom dnes vydělat se u mnohých nesetkává s pochopením.
Než přišel rok 2021, kdy v posledním kole posledního závodu obral Lewise Hamiltona o titul mistra světa Formule 1 Max Verstappen, byl tu rok 2008. Ten první máme všichni ještě v živé paměti, v případě toho druhého už si každý nevzpomene, že se stalo něco v principu podobného. O světovém šampionovi nebylo rozhodnuto až do poslední zatáčky - na jedné straně byl jezdec Ferrari Felipe Massa, na té druhé jezdec McLarenu Lewis Hamilton. A nakonec štěstí přálo dnešní britské legendě.
Ti bystřejší si budou pamatovat, že za svůj první a na mnoho let i poslední úspěch tohoto ražení může vděčit Timu Glockovi, který mu uvolnil cestu k získání kýžených bodů navíc v poslední možný moment. Málokdo si ale vzpomene, že Massa v posledním závodě o titul vůbec bojovat nemusel, mohl ho dávno mít. Stačilo, aby se vedení Formule 1 postavilo férově k Velké ceně Singapuru toho roku, kdy Massa měl namířeno k vítězství, dokud Nelsinho Piquet záměrně nehavaroval, aby nezametl cestu k úspěchu Fernandu Alonsovi. Vznikla tak aféra zvaná Cashgate, která - kdyby FIA jednala korektně - měla vést k anulování výsledků závodu. Pak by bral titul Massa. Nic takového se ale nestalo, a tak se mistrem stal Hamilton, který z nehody Piqueta mladšího též profitoval.
Rozebírali jsme to podrobně už v dubnu, když se Massa ozval s tím, že chce svůj titul zpět. Trochu jsme si z toho utahovali s tím, že je to jako když pan Volejník trval na opakování ceremoniálu ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje, současně jsme ale konstatovali, že má vlastně pravdu. A že to řeší s takovým zpožděním, není jeho vina - je to dáno primárně tím, že až nyní Bernie Ecclestone (tehdejší šéf F1) přiznal, že s Maxem Mosleym (dobový prezident FIA) o zmanipulované GP Singapuru věděli už v roce 2008 ještě před vyhlášením výsledků sezóny. Mohli tedy konat, ale nekonali, záměrně mlčeli, aby nezdiskreditovali celý sport.
Massa na jaře říkal, že bude chtít zrevidovat výsledky celého šampionátu, od toho ale nakonec podle všeho upustil. Přesto chce, aby aby mu F1 ztrátu titulu mistra světa patřičně vynahradila. Zastoupen svými právníky tak zaslal tak dopis Mohammedu Ben Sulayemovi (šéf FIA) a Stefanu Domenicalimu (šéf F1), ve kterém naznačuje, že je požene k soudu, pakliže jeho nároky nebudou uspokojeny doborovlně.
A co tedy Massa chce, když ne titul? No peníze. Podle svých slov přišel o desítky milionů euro, protože se nestal mistrem světa, tvrdí právníci Felipe Massy. Utrpěl tím také navíc utrpěl ztrátu pověsti a samozřejmě i nutnou emocionální újmu. Nyní jsou na tahu FIA s F1 a obě organizace mohou dát přednost mimosoudní dohodě, protože nikdo nechce, aby tuhle špínu Massa znovu tahal ven. Na to zřejmě brazilský pilot sází, i proto se mu začalo říkat Massa - kasa.
Jak jeho nový krok vnímáte, posuďte sami, my už jen dodáme, že dnešní šéf F1 Domenicali byl v roce 2008 šéfem týmu Ferrari, takže i on byl aférou poškozen. Jestli ho to přiměje jednat ve prospěch Massy - anebo právě naopak -, ukáže jen čas.

Nelze dlouze diskutovat o tom, že Felipe Massa měl být šampionem Formule 1 za rok 2008, pakliže by život byl fér. Jenže to bývá málokdy a vrtání se v 15 let staré historii i ve snaze na tom něco vytřískat se u každého nesetkává s pochopením. Foto: Scuderia Ferrari, tiskové materiály
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
před 7 hodinamiNěkdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Podle neziskové organizace se Evropa vrátí na vrchol jen lpěním na elektromobilech. Od Číny a EU dostala 33 milionů Kč
27.7.2025Alpina po dekádách končí se svým legendárním logem, náhrada snad poprvé není nesmysl od pohledu
27.7.2025První elektrické Lamborghini může zemřít ještě před narozením, říká šéf, Porsche by si mělo dělat poznámky
27.7.2025Nejextrémnější Ferrari F40 jde do aukce. Brutální stroj s víc jak 700 koňmi na tunu se může stát tím nejdražším v historii
27.7.2025Dacia to se zaujetím místa Škody myslí vážně, jejího konkurenta Octavie nafotili bez maskování
27.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva