Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Filmaři odhalili švindly, kterými při filmových bouračkách ničí auta, ve skutečnosti by totéž vydržela
9.10.2022 | Petr Prokopec
Pokud máte pocit, že aspoň něco musí být ve filmech skutečné, pak vás zklameme, ani bouračky to nejsou. Moderní auta jsou tak odolná, že by jejich reálné nehody nevypadaly dostatečně dramaticky, tak jim filmaři k destrukci poněkud pomáhají.
Hollywoodu se přezdívá továrna na sny. Platí to beze zbytku i v případě automobilových honiček, které obvykle nemají s realitou společného vůbec nic. Ukázalo se to třeba v prvním díle série Rychle a zběsile, který pojednával o závodech na čtvrtmíli. A jakkoli se v nich měly vozy blýsknout svou rychlostí, daná disciplína jim nezabrala jednotky sekund, jak je mezi nejlepšími silničními sprinterskými vozy obvyklé. Místo toho jsme tu měli pomalu dvouminutový souboj, během kterého došlo na víc přeřazení než během celého kola na Nordschleife.
Lze pochopit, proč tak filmová studia činí. Pokud by měla ukázat závod na čtvrtmíli v jeho reálné podobě, kamera by nestihla zachytit pomalu ani jednoho z účastníků a už by byl konec. Hollywoodské přehánění zkrátka slouží dramatizaci čehokoli. A nemusí jít jen o podobná klání, platí to i o bouračkách. Také v jejich případě jde především o efekt, nikoli o věrný odraz reality. Ostatně, pokud by odrazem reality bylo to, co dnes vídáme na plátnech, pak bychom moderní auta mohli považovat za pojízdné rakve.
V tomto ohledu si jako příklad můžeme vzít loňskou marvelovku představující nového hrdinu Shang-Chiho. Během bitky v autobuse v San Francisku totiž dojde i na převálcování „chameleonského“ BMW i8, Porsche 944 a pár dalších aut. Pokud by se tak stalo v reálném světě, onen autobus by nejspíše skončil napasovaný v prvních dvou vozech a dál by se nepohnul. V samotném snímku ale ze zaparkovaných aut udělá placky a zastaví se jen díky popelářskému náklaďáku.
Aby filmaři mohli danou scénu natočit, byla oslovena společnost JEM FX. Ta se zaměřuje právě na speciální efekty, přičemž oněm zaparkovaným vozům narušila tuhost skeletu. Ovšem pouze v horních partiích, které se měly pod tíhou autobusu propadnout. Ty spodní zůstaly standardními, neboť měly nést veškerou váhu. Došlo tedy zejména na vyřezání ocelových výplní sloupků, kvůli čemuž byly nejprve odstrojeny a poté nastrojeny veškeré obklady, aby nikdo nic nepoznal.
Firma JEM FX se nicméně podílela i na natáčení posledního dílu Krotitelů duchů. V tom pro změnu měla zajistit, že se plechy karoserie promáčknou ve chvíli, kdy do nich udeří duch, který byl do záběrů přidání během postprodukce s pomocí CGI (Computer-Generated Imagery neboli počítačem vygenerovaný obraz). Využila přitom svých předchozích zkušeností, kdy vyvinula kapotu, jenž se po nárazu vymrští a ohne. Jen v de facto reverzním pohybu.
Exkurze do světa filmových kouzel tím nekončí. JEM FX se totiž podílí i na explozích, u nichž taktéž dochází na přehánění. Běžně totiž automobily nevybuchují poté, co se pomalu jen otřou o jiný vůz, benzin ani nafta za běžného tlaku teploty neexplodují a nafta sotva hoří. K tomu je zapotřebí třeba speciální propan-butanová nádrž usazená vespod. Případně jsou použity kanóny s dusíkem, které pro změnu auta či jiné prvky efektně vystřelí do vzduchu. Ani něco takového by se pochopitelně v reálném světě nestalo, leda souběhem řady nepravděpodobných okolností v případě auta poháněného LPG.
Lze už jen dodat jisté varování. Snadno se totiž může stát, že čím více budete filmařům vidět pod pokličku, tím méně intenzivní pro vás bude samotné shlédnutí finálního snímku. Níže přiložené video si tedy pusťte jen za předpokladu, že hodláte přijít o část iluze. Jakkoli je asi jasné, že na draky ze Shang-Chiho či duchy ze série Ghostbusters asi věří už jen malé děti.



BMW sponzorovalo snímek Shang-Chi a Legenda o deseti prstenech. Zajímavá je pro nás scéna ze San Franciska, a to nikoliv jen kvůli likvidaci plug-in hybridního sporťáku i8, ale i kvůli jeho barvě. Při záběrech shora či zespoda je vůz bílý, při pohledu z boku už je ale oranžový. Foto: Marvel Studios, tiskové materiály
Zdroj: Insider@YouTube
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Luxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
před 4 hodinamiZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
před 5 hodinamiMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
před 5 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 8 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva