Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ford chce u tříválců imitovat zvuk šestiválce. Ne však z důvodu, který čekáte
10.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Fordy budou pomocí reproduktorů rádia vytvářet dojem, že máte pod kapotou dvakrát víc válců. O lepší dojem z projevu vozu tady ale nejde.
Downsizing je na světě pro snížení papírové spotřeby paliva. Umělý zvuk motoru v interiéru je tu pak proto, aby auto znělo na oko lépe, než ve skutečnosti zní. Na jednu stranu to má svou logiku - pokud nová generace srovnatelného modelu musí mít místo šestiválce čtyřválec, který zní jako diesel nebo místo čtyřválce tříválec, který zní jako mixér, chcete s tím jako konstruktér něco provést a se zvukovými limity samotného motoru mnoho neuděláte. Reproduktory ale takové limity nemají...
Nic to ale nemění na tom, že to je jeden z nesmyslů moderních aut, které se do nich tiše vkrádají snažíc se předstírat, že to či ono auto je lepší, než ve skutečnosti je. Jako by ovšem tento stav nebyl dostatečně bizarní, chce Ford využití tohoto řešení posunout na docela novou úroveň.
Zjistil totiž, že řidiči řadí vyšší kvalty později, než by bylo ideální pro co nejnižší spotřebu. Indikátor řazení na displeji sice radí, ale ten není takový problém ignorovat. Řada lidí - troufneme si říci, že drtivá většina - navíc řadí podle toho, co slyší, ne toho, co vidí na přístrojovém štítu. Ford si tedy nechal patentovat systém, který bude zvuk motoru upravovat tak, aby člověk řadil dřív.
Patent uvozený slovy „zvyšování počtu válců spalovacího motoru virtuálním způsobem” (sic, viz níže) říká, že lidé jezdí ve vyšších otáčkách, aby z malého motoru dostali všechen dostupný výkon. Umělý zvuk motoru má být takový, jako by byl pod kapotou dvojnásobek válců, tedy z řadového tříválce má být schopen pro ucho řidiče udělat řadovou či vidlicovou šestku. To má řidiče přimět řadit dřív.
Systém funguje na hlubokých tónech, které jsou slyšet mezi dobami výbuchu v motoru. Těch je u tříválce za určitý časový úsek samozřejmě méně než u šestiválce. Tyto hluboké tóny budou nahrány a pak přehrávány v interiéru, pravděpodobně pomocí reproduktorů rádia (nemusí to být nutně tak, ale zde si na to lze skoro vsadit), a počtem jejich přehrání má být vytvářen dojem, že máte pod kapotou šest válců a nikoliv tři. A to má přispět dřívějšímu odřazování a s tím i nižší spotřebě paliva.
Ford tak bude záměrně mást své zákazníky, aby s autem dělali něco jiného, než co sami chtějí. Ono nechat motor jezdit ve vyšších otáčkách, než je nejlepší pro spotřebu paliva, má své dobré důvody. Jednak motor potřebuje nějaké otáčky, aby měl výkon a uměl s autem svižně hýbat, a u malých motorů to platí více než u velkých. A jednak je v určitých otáčkách projev motoru příjemnější než v jiných - špatný zvuk možná reproduktory přebíjí, vibrace a další neduhy ale nikoli.
A pak, když jezdíte v příliš nízkých otáčkách dlouhou dobu, sice šetříte palivo, ale motorům - zejména těm s přímým vstřikováním paliva - to neprospívá. Ukázal to např. tento motor v Audi, se kterým majitel jezdil příliš pomalu a tak se sání zaneslo karbonem. Kdyby se čas od času podíval i do vyšších otáček, karbonový nános by se spálil a vůz by nepotřeboval drahý servis. Ostatně, možná jste slyšeli o tzv. „italské údržbě”, tedy protažení motoru v celém spektru otáček.
Ford ale chce nasměrovat své zákazníky jinam a dopřávat jim na palubě pocit, že vlastně jedou, jak chtějí, i když si přejí něco odlišného. Je ale pochopitelně otázkou, zda systém Fordu fungovat, jak si představuje. Protože ať uslyšíte cokoliv, pořád pojedete stejně pomalu a pořád bude reakce na plyn stejná. A má-li nějaký majitel tříválcové Fiesty jako druhé auto BMW M3, ve chvíli, kdy mu začnete v kabině imitovat zvuk řadové šestky, asi těžko bude chtít řadit dříve než dosud...



Patent Fordu je přesně tak bizarní, jak se zdá




Motor 1,0 EcoBoost má v budoucnu znít jako šestiválec
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 11 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
