Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž

Ford si koupil Model X a podrobí jej zevrubné analýze. Je to běžná praxe, i proto neudiví stejný krok Audi. Jen v samotném Ingolstadtu se trochu divili.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž

22.4.2016 | Marek Bednář | 17 příspěvků

Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ford si koupil Model X a podrobí jej zevrubné analýze. Je to běžná praxe, i proto neudiví stejný krok Audi. Jen v samotném Ingolstadtu se trochu divili.

Není neobvyklé, že si automobilky pořídí konkurenční vůz tak brzy, jak je to jen možné. Důvodem je snaha detailně poznat nepřítele. Auto podrobí důkladným testům a pak jej rozeberou na prvočinitele. V případě modelů, o které je velký zájem, to samozřejmě může znamenat také velké příplatky, jinak by na něj automobilka musela dlouho čekat. V případě Tesly Model X, kterou si koupil Ford, je to ovšem skutečný extrém.

Zaplatil za něj 199 950 dolarů, tedy asi 4,76 milionu korun, což je o 55 tisíc dolarů (1,3 milionu korun) víc, než by podobná verze stála podle ceníku. Necelých 200 tisíc dolarů je navíc částka bez michiganských daní a přihlášení, se kterými to vyšlo na necelých 212 tisíc dolarů, tj. lehce přes 5 milionů korun.

Na Teslu Model X je stále pořadník a Ford má auto z první stovky vyrobených. Nebylo pořízeno přímo od Tesly, ale z druhé ruky. Jeho prvním majitelem byl 71letý Kaliforňan Wayne Skiles, který ovšem není "starý pán", majitel všech bazarových aut v ČR. Je vlastníkem Modelu S a účastnil se programu „doporučení” - pokud na jeho doporučení koupilo 10 lidí Teslu Model S, měl on nárok si pořídit Model X v limitované verzi Founders Edition. Takových aut byla vyrobena necelá stovka.

„Doporučil jsem 11 Modelů S, takže jsem koupil Model X Founders Edition a ihned ho prodal se ziskem,” uvádí Skiles. „Vůz nebyl nikdy na půdě Kalifornie. Vyzvedl jsem si ho v Chicagu, dojel s ním k jednomu tamnímu dealerovi a prodal ho,” doplňuje. Vůz pak mohl změnit majitele ještě jednou, protože Ford ho údajně koupil od prodejce sídlícího v Auburn Hills v Michiganu.

Začal s ním jezdit minulý měsíc a za tu dobu byli za volantem spatřeni různí zaměstnanci značky. Byl mezi nimi údajně i David Woodhouse, šéfdesignér Lincolnu. Je běžné, že s vozem konkurenční automobilka najede nějaké kilometry, pak ho rozebere a důkladně prozkoumá - a okopíruje dobré nápady. V některých případech ho pak zase složí a dále s ním jezdí. Ford chce v průběhu příštích let investovat ohromné peníze do elektrifikace svých aut a učit se od Tesly očividně považuje za dobrý nápad.

Lincoln na newyorském autosalonu odhalil koncept Navigator s křídlovými dveřmi, ovšem podle slov značky se tento prvek do výroby nedostane a u konceptu slouží jen k tomu, aby bylo lépe vidět do interiéru. Inspirace Modelem X, který se s tzv. Falcon Wings prodává, ovšem je možná, o těchto dveřích se vědělo dlouho dopředu.

A také s nimi mají někteří zákazníci údajně problémy, konkrétně se senzory sloužícími k řízení otvírání dveří, aby ty nenarazily do stropu garáže či podzemního parkoviště. Model X má prý také problémy s třetí řadou sedadel, a to u vozů vyrobených do 23. března 2016. Na ty probíhá svolávací akce. Tyto nedostatky můžeme pravděpodobně označit za dětské nemoci, provázející start výroby každého zbrusu nového auta.

Ford nepotvrdil, že by s Modelem X jezdil právě David Woodhouse. Uvedl ale, že je běžnou praxí, že se automobilky snaží dostat se k autu konkurence co nejdřív, aby ho mohly zkoumat. A že to někdy znamená zaplatit víc, než je ceníková cena. Podle expertů a analytiků je ale 55 tisíc dolarů enormně velký příplatek. „Pokud chcete být mezi prvními majiteli, nejspíš si řádně připlatíte, ale tohle je extrém,” říká Michelle Krebs, analytička webu Autotrader.com.

Teslu Model X si koupila také značka Audi a počala ji testovat v Evropě. Dává to smysl, protože připravuje model Q6, který bude elektrický alespoň v některé ze svých verzí. Jeho příchod se chystá na rok 2018, takže se bude hodit něco odkoukat od Tesly. Dodávky Modelu X do Evropy ještě nezačaly, takže Audi nutně muselo koupit v USA a vůz do Evropy nechat dovézt.

Na tom by ještě nebylo nic divného, jenže evropské a americké konektory Superchargerů, rychlých nabíječek Tesly, nejsou kompatibilní - jinými slovy, Teslu pro americký trh u evropského Superchargeru nenabijete a naopak. Něco takového by člověk nečekal a jistě to nečekali ani u Audi, jenže když poprvé s Modelem X přijeli k Superchargeru a chtěli nabíjet, zjistili, že rychlonabíječku použít nemůžou. Proč Tesla zvolila tento přístup, nevíme, třeba vy budete s touto problematikou seznámeni lépe...


Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž - 1 - Ford Audi Tesla Model X koupe 01Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž - 2 - Ford Audi Tesla Model X koupe 02Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž - 3 - Ford Audi Tesla Model X koupe 03
Tohle je Tesla Model X patřící Audi a pokus o nabití americké verze v Evropě, který skončil nezdarem - konektor je jiný

Ford si „na rozebrání” koupil Teslu Model X, za 5 milionů. Audi udělalo totéž - 4 - Ford Audi Tesla Model X koupe 04
Ford vlastní touto bílou Teslu Model X, stejně jako Audi kvůli poznání řešení konkurenční firmy

Zdroje: Bloomberg, Electrek

Marek Bednář

Diskuze 17 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše