Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Francie bude od dubna dávat až 271 tisíc Kč za sešrotování 13 let starých dieselů
7.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je prý nutno eliminovat stará dieselová auta, říká Ségolène Royal a hovoří také o 13 let starých vozech. Superbonus bude vázán k nákupu elektromobilu.
Francouzský Superbonus, už dříve probírané extra zvýhodnění na pořízení elektromobilu, začne definitivně platit od dubna letošního roku. Schéma mělo podle původních zpráv začít platit už od ledna, je ale údajně potřeba ještě doladit některé jeho aspekty a praktické otázky. Je to součást snahy o odstranění dieselových automobilů z francouzských silnic, představené premiérem Manuelem Vallsem na podzim loňského roku.
„Musíme eliminovat stará dieselová auta, starší než 13 let, která nemají žádné filtry,” řekla Ségolène Royal, francouzská ministryně pro životní prostředí a energetiku. Opatření proti těmto automobilům mají dělat jejich používání „těžším a těžším”, jak dodala. Bude to nicméně tvrdý oříšek, neboť 80 % všech automobilů ve Francii jsou diesely. Za loňský rok bylo nicméně „jen” 64 % nově prodaných automobilů vybaveno vznětovými motory.
Podstatou Superbonusu je další relativně vysoký státní příspěvek na pořízení elektromobilu, na který zájemce dosáhne, nechá-li sešrotovat svůj 13 a více let starý dieselový vůz. Ke standardnímu finančnímu bonusu ve výši 6 300 Eur (cca 171 tisíc korun), který je k dispozici na pořízení elektromobilu samo o sobě v rámci systému bonus/malus, přidává Superbonus dalších 3 700 Eur (cca 100 tisíc korun). Připomeňme, že před třinácti lety se psal rok 2002, auta tehdy vyrobená lze tedy těžko považovat za kdo ví jak stará.
Například Renault nicméně takovéto finanční páky vítá. „Mohlo by to pomoci přesvědčit zákazníky, aby vyzkoušeli elektrické auto,” uvedl mluvčí automobilky. Podpoře ze strany Renaultu se není moc co divit, tato značka je známá svou vírou v elektromobily a z jejich neúspěchu viní všechno, jen ne jejich faktickou neschopnost smysluplně nahradit auta se spalovacím motorem.
Ta je přitom očividně pro zákazníky nepřekonatelnou překážkou; v roce 2013 Renault prodal ve Francii 5 511 elektrických Zoe, v roce 2014 to bylo jen o málo více, 5 970 kusů, i když byl po celý rok díky systému bonusů a malusů o nějakých 100 tisíc korun levnější než základní dieselové Clio. Není tedy těžké odhadnout, že ani v roce 2014 nedosáhly jeho celosvětové prodeje cíle 50 tisíc kusů, naplánovaného už na rok 2013.
Proti dieselům je také namířeno zvýšení spotřební daně na naftu o 2 eurocenty (54 haléřů) na litr. Rozdíl mezi daní uvalenou na benzín a na diesel je však stále obrovské, konkrétně 18 centů, tedy 4,89 Kč. Dá se tedy očekávat, že se spotřební daň bude dále postupně zvyšovat. Další dva centy nahoru by mohl přinést rok 2016, pokud navyšování nenabere vyšších obrátek.
Povšimněte si také, že se nesnížila spotřební daň na benzín, aktuálně viděný jako „čistější” palivo. Je také vidět značný nepoměr nejen mezi bonusem 6 300 Eur na nákup elektromobilu a malusem 8 000 Eur na konvenční auto se spotřebou vyšší než 8,5 l benzínu na 100 km; na těchto malusech se dá vybrat mnohem více, než se pak rozdá na bonusech, z nichž nejvyšší sazbu získají prakticky pouze elektromobily. Tato čísla dávají tušit, že čistý vzduch možná není úplně to hlavní, o co vládě jde.
Změny nicméně očividně nebudou tak drastické, aby to veřejnost pocítila nárazem a něco s tím skutečně chtěla dělat, ať už zprávy z Paříže říkají, co chtějí. „Musíme být realističtí, protože tu jsou továrny vyrábějící dieselová auta, které dávají spoustě lidí práci,” snažila se nová nařízení mírnit Ségolène Royal.
Již víme, že zvýšení spotřební daně na naftu má přinést 807 milionů Eur ročně (přes 21,8 miliardy korun) do státní kasy. Ze zkušenosti z České republiky také můžeme říci, že se to nejspíš nestane. Jak s prodeji dieselů zamíchá Superbonus, se dozvíme zhruba za rok. Nějakou změnu, snad i větší než statisticky zanedbatelnou, nejspíš uvidíme, ale dovolíme si tvrdit, že nebude ani zdaleka tak velká, jak francouzská vláda doufá.


Dieselová auta mají podle vlády zmizet ze silnic Francie (ilustrační foto)
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 10 hodinami
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 11 hodinami
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    