Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Google nechce zveřejňovat údaje o testování autopilotů, nesouhlasí s úřady
26.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Autopiloty Googlu působí více potíží, než se zdálo. Odmítá odhalit třeba data o převzetí kontroly člověkem.
Internetový gigant Google nechce být zcela otevřený o tom, jak se mu daří - či občas spíše nedaří - testovat své autopiloty. Na světlo světa se dostaly jeho požadavky na kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV), ve kterých zpochybňuje nutnost a dokonce i vhodnost poskytování požadovaných údajů.
Jinými slovy, chce si některá tajemství nechat pro sebe. Vysvětlení Rona Medforda, šéfa bezpečnosti autonomních vozidel Googlu, zní, že „příliš široké spektrum údajů by nadměrně zatěžovalo jak vývojáře, tak i DMV (...) a mohlo by znamenat problémy pro DMV, protože nemá dostatečné znalosti ke správné interpretaci těchto dat”. To může být částečně pravda, dost možná to ale také znamená, že nezveřejnit všechno by se Googlu prostě hodilo do krámu.
DMV chce po vývojářích například údaje o nehodách. Medfordův názor zní, že v případě dopravních nehod by mělo být nutno hlásit jen ty, které se stanou, když je auto v samočinném režimu, nikoliv v režimu řízení člověkem. Tento požadavek je dost zvláštní, vezmeme-li v potaz, že podle dostupných informací se prototypy Googlu dostaly za 1,1 milionu kilometrů jen do jediné nehody, drobného ťukance, který se stal ve chvíli, kdy řídil člověk. A v tu chvíli, alespoň teoreticky, bylo auto Googlu obyčejným autem, které řídí člověk - takovým, jakých po kalifornských silnicích jezdí miliony.
Co by si dále Google rád nechal pro sebe, jsou data o tzv. odpojeních (disengagements), jak nazývá chvíle, kdy to autopilot vzdá a přenechá řízení na člověku. To už je zajímavější. Přestože Google tvrdí, že naprostá většina případů přenechání kontroly nad vozem člověku je ve chvílích, kdy žádný problém nehrozí, nějaký důvod to mít musí. Jistě, mohou to být banality, např. místa, pro která Google zatím nemá mapy, ale také to mohou být nestandardní a potenciálně nebezpečné situace v provozu. A také nemusí převzetí kontroly iniciovat auto, ale řidič - rychlým zásahem, kterým třeba odvrátí nehodu.
Nebo může být předání kontroly nad vozem člověku zapříčiněno počasím. Již delší dobu je známo, že senzory mají problémy ve chvílích, kdy není úplně hezké počasí. Například když prší a za auty se tvoří vodní tříšť, čidla nevidí téměř nic. A testování na sněhu, kdy můžete zapomenout na jízdní pruhy a jak vozovka, tak příkop mají stejnou barvu, ještě ani nezačalo. V každém případě to jsou věci, které nepřiznat není tak úplně v pořádku.
Google ospravedlňuje své požadavky také snahou o něco jako ochranu obchodního tajemství. „Tyto informace jsou tajné, zejména ve fázi testování před uvedením produktu na trh. Zveřejnění by mohlo znamenat velkou finanční ztrátu pro Google,” napsal Medford.
Ostatní automobilky, které na kalifornském území testují své autopiloty, tedy General Motors, Chrysler, Volkswagen a Mercedes, s požadavky úřadů podle dostupných informací neměly tak velký problém, aby kvůli tomu iniciovaly odpor. S některými body výtek Googlu však souhlasily, například s nutností hlásit úplně všechna převzetí kontroly člověkem. Internetový gigant v tom tedy buď má více peněz, nebo má s autopiloty větší trable, než to podle růžových zpráv posledních měsíců vypadalo.
Google uvedl, že většina jejich požadavků nebyla nijak reflektována. Testování bude pokračovat dál, ale nedá se očekávat, že by se Google tak snadno vzdal. 46 amerických států zatím stále nemá legislativu upravující testování autopilotů v provozu. Případný přesun z Kalifornie by pro Google asi problém nebyl.
Samozřejmě neodsuzujeme snahu o nesouhlas s úřady o jejich požadavcích, jen nám konkrétně tyto zprávy příliš nedodávají důvěru v autopiloty Googlu. A pokud se také počítáte k těm 85 % lidí, kteří vloni v listopadu nevěřili autonomním vozidlům postaveným společnostmi jako Google nebo Microsoft, takovéto zprávy vaše přesvědčení určitě nevyvrátí.

Vedení týmu autopilotů Google stojí před testovacím Lexusem RX. Zcela vlevo ředitel Chris Urmson, zcela vpravo šéf bezpečnosti Ron Medford


Prototyp autonomního vozu Googlu má očividně stále velmi daleko nejen k dokonalosti, ale k i rozumné použitelnosti
Zdroj: Quartz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před hodinou
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 3 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 4 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 6 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
