Google představil svůj vůz s autopilotem. Nemá řidiče, volant ani pedály

(+ videa) Je to zatím prototyp, ale funkční. I tak má před sebou ještě dlouhou cestu ke skutečně autonomnímu vozu - problémem je třeba déšť.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Google představil svůj vůz s autopilotem. Nemá řidiče, volant ani pedály

28.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Google představil svůj vůz s autopilotem. Nemá řidiče, volant ani pedály

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Je to zatím prototyp, ale funkční. I tak má před sebou ještě dlouhou cestu ke skutečně autonomnímu vozu - problémem je třeba déšť.

Internetový gigant Google již několik let testuje auta s autopilotem, taková, která vůbec nepotřebují řidiče. Doposud však vždycky používal obyčejné vozy s úpravami, ať už Audi, Toyoty Prius nebo SUV od Lexusu. Nyní máme poprvé možnost vidět jeho vlastní vůz, třebaže ve stádiu prototypu.

Že má velmi daleko do produkce, je na něm docela jasně vidět - například falešná světla vpředu i vzadu se do výroby těžko dostanou, stejně jako nekrytý rám, který je na některých záběrech z interiéru na videu docela dobře vidět. Co se však do výroby nejspíš dostane, je koncepce vozu - nemá volant ani pedály, jediné, co s ním jako posádka uděláte, je, že zadáte cíl trasy, pravděpodobně pomocí dotykového displeje, a zmáčknete tlačítko Start.

V rámci jednoduchosti tento vůz má jen minimum odkládacích prostor, nemá ani klasickou zavíratelnou přihrádku v palubní desce. Chybí také zpětná zrcátka nebo třeba i rádio a na zavazadelník můžete zapomenout zcela. Mějme však stále na paměti, že to je prototyp a že má do výroby daleko - zatím je dobrý jen k jízdám dokola po parkovišti.

Zajímavá však je již zmíněná koncepce bez možnosti lidského ovládání. Trochu to připomíná francouzský golfový vozík IT Navia, ale snad bude vozítko Googlu i jako prototyp trochu použitelnější ve smyslu, že když potká překážku, nebude nutné čekat na někoho s notebookem a správným heslem, který vůz dokáže přimět překážku objet.

Známých technických dat o prototypu je skutečně poskrovnu, je to pochopitelně elektromobil, co taky jiného ve světě, kde jsou elektromobily použitelné jen dost omezeně, a jeho maximální rychlost je omezena na 25 mil v hodině, tedy 40 km/h. Podle Googlu "není problém jet 40 km/h v místech s limitem na 50 km/h" a "většina jízdy ve většině měst je rychlostí do 40 km/h".

Nevíme, jak v Kalifornii, ale u nás tomu tak není a ten, kdo jede zbytečně pomalu, tedy i čtyřicítkou na prázdné a přehledné městské ulici, zbytečně zdržuje provoz. Produkční vozy nicméně mají údajně zvládnout až 160 km/h, ale podle stavu současných testovacích Lexusů nebude možné překročit 65mílový (104 km/h) dálniční limit o více než deset mil v hodině, tedy na 75 mph či 120 km/h.

V současnosti podle nedávné kalifornské legislativy není možné na tamních silnicích provozovat auto, které by se spoléhalo jen na počítač, musí být možnost kdykoliv plně převzít kontrolu člověkem. Zhruba stovka prototypů, které chce Google v nejbližších měsících postavit pro testování v kalifornském Mountain View, tak bude mít volant i pedály a bude tak odpovídat stejným zákonům, jako upravené Lexusy RX, které jsme měli možnost nedávno vidět v městském provozu na videu.

Jak jste si jistě všimli, videa a fotografie vznikly za slunečného počasí. Samozřejmě, je příjemnější se venku pohybovat, když neprší, ale má to ještě jeden rozměr. Jak jsme předeslali již dříve, horší viditelnost je problém - senzory Googlu v současném stavu nezvládnou ani déšť, zejména na dálnicích, když auta vpředu za sebou nechávají vodní tříšť. Pro člověka úplně běžná situace, zvířená voda znamená, že tam je auto, a pokud prší hodně, většina lidí rozsvítí zadní mlhovku. Senzory však údajně v takovýchto podmínkách fungují zhruba jako oči člověka ve velmi husté mlze - tedy nic moc. A navíc Google ani nezačal s testováním ve sněhu, kdy na jízdní pruhy můžete zapomenout a rozdíl v barvě mezi silnicí a příkopem neexistuje.

I v navigaci jsou autonomní vozy Googlu velmi daleko od dokonalosti - obyčejné Mapy Google, které máme například v mobilech, nestačí. Autopilot údajně musí mít zmapovány silnice, po kterých sám jezdí, lidarem, tedy laserovým radarem, a takových je zatím jen lehce přes tři tisíce kilometrů. Kombinace senzorů a GPS navigace pro zadání trasy tedy nestačí, vozy se nejspíš zatím nezvládnou pohybovat v naprosto neznámém prostředí.

Při představení prototypu Google pozval několik různých, v současnosti všelijak protežovaných a propagovaných lidí - byl mezi nimi slepec, několik seniorů a matka z dítětem. V podstatě všem se vůz líbil, např. ona matka by se místo řízení „mohla věnovat svému synovi”. Je jistě chvályhodné pomáhat a v propagačním materiálu korporace asi těžko uslyšíme záporný názor na jejich produkt, tím spíše je ale důležitá role médií v přinášení kritického pohledu na věc. Není to tak dávno, co americký web Car Insurance odhalil, že dost velké množství lidí autopilotu nevěří zcela a jisté nezanedbatelné procento by se za jízdy „drželo ze strachu o život”.

A samozřejmě nesmíme zapomenout, že existují lidé, které řízení zkrátka baví, stejně jako někoho jiného baví sbírat známky, zahradničit nebo jezdit na kole. Tato často přehlížená skupina lidí je autonomními vozy ohrožena asi nejvíce - přestože nyní do značné míry průkopnická kalifornská legislativa hovoří o nutnosti možného manuálního ovládání vozu, těžko bude velký problém za pár desítek let něco takového zakázat. Ostatně, i Google věří, že příští vývojový krok v legislativě mu umožní testovat prototypy zcela bez možnosti je řídit člověkem i v provozu a vliv korporací na legislativu nebývá až tak zanedbatelný, jak se může zdát.

Podle toho, co v současnosti autonomní vozy Googlu zvládnou, je vidět, že před sebou mají ještě velmi dlouhou cestu. Google na nich pracuje už pět let a odhaduje, že do roku 2020 budou připraveny k prodeji, pokud všechno půjde dobře. Jistě, dostali se daleko, ale jak to vypadá, stále mají před sebou většinu cesty, proto nevěříme, že to do šesti let stihnou. Ředitel projektu Chris Urmson přináší další časový rámec: „Mám desetiletého syna a když se podíváte na statistiky, náctiletí řidiči jsou strašní, takže mám šest let.” Tedy ne že by chtěl svého syna naučit řídit co nejlépe, chce mu odebrat možnost a svobodu jízdy autem.

Urmson na druhém videu hovoří o tom, že silniční doprava je v současném stavu extrémně nebezpečná, ve Státech údajně na silnicích ročně zemře 33 tisíc lidí a přes 90 % z toho kvůli chybě člověka, jak dále říká. To opět ukazuje na to, že svoboda jízdy autem kam chcete a jak chcete může v dohledné době vzít za své. Ke konci také hovoří o světě, kde by parkoviště byly přeměněny na domy nebo parky, kde byste do auta jen nastoupili a ono by vás odvezlo kam byste chtěli, tam byste vystoupili a ono by jelo pro někoho jiného. Hovoří o tom jako o světlé budoucnosti; nám to přijde jako doba temna.

Jak je vidět, ne bez důvodu by násobně více lidí věřilo autopilotům od automobilek, než těm od Googlu, jak také ukázal již zmíněný průzkum webu Car Insurance.


Google představil svůj vůz s autopilotem. Nemá řidiče, volant ani pedály - 1 - google self driving car prototype 01Google představil svůj vůz s autopilotem. Nemá řidiče, volant ani pedály - 2 - google self driving car prototype 02
Vzhled prototypu googlího autonomního vozu připomíná koalu, má rozptýlit obavy z toho, že se svěřujete robotovi. Technika však má před sebou ještě hodně dlouhou cestu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.