Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie

Podle návrhu právní úpravy jízdy autonomním vozidlem v něm nebude možné spát nebo číst. „Operátor” bude muset být kdykoliv schopen plně převzít kontrolu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie

26.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Podle návrhu právní úpravy jízdy autonomním vozidlem v něm nebude možné spát nebo číst. „Operátor” bude muset být kdykoliv schopen plně převzít kontrolu.

Testování vozů s autopilotem v Kalifornii probíhá již delší dobu, jak ukazuje i nedávná zpráva o pokrocích Googlu v testech v městském provozu v Mountain View. Je tedy nasnadě, že to bude právě Kalifornie, kde se začnou objevovat první konkrétní legislativní návrhy, které by měly upravovat praxi provozu autonomních vozidel. Právě zákony totiž budou jednou z překážek rozšíření autopilotů.

Kalifornský Úřad motorových vozidel (Department of Motor Vehicles, DMV) vytvořil první návrh opatření k zajištění bezpečnosti provozu těchto vozidel v moři ostatních, řízených - podle Googlu - omylnými lidmi. Jsou relativně přísná a opatrná a cílí zejména na co největší bezpečnost. Zatím se zaměřují spíše na testování, než na spotřebitelský provoz takových vozů.

„Operátor” vozu - opatření celkem správně nepoužívají slova řidič - bude muset stále sedět za volantem, nikoliv na jiném místě, a bude muset být kdykoliv připraven se fyzicky chopit kontroly nad vozem. Není tedy dovoleno, aby spal, četl noviny či - pravděpodobně - cestoval nocí domů z restauračního zařízení. DMV také chce, aby se vedl záznam o tom, kdy a proč musel operátor nad vozem převzít kontrolu. Tato data jistě Google v rámci zkoušek sbírá, dost možná se mu ale nebude chtít je poskytovat někomu dalšímu.

Také si nebudete moci jakožto „běžný smrtelník” podle nařízení tato vozidla jen tak vyzkoušet. Po pravdě, nikdo by vás do nich stejně nepustil, ať už Google či kdokoliv jiný. Konkrétní nařízení však říká, že každé takovéto testovací auto musí být zapsáno spolu s jeho konkrétním pilotem na DMV. Ti, co budou za volanty, musí také mít papír na to, že technologii rozumějí, a musí projít kurzem defenzivní jízdy.

Provozovatel, tedy např. Google, také bude muset složit kauci ve výši 5 milionů dolarů (98 milionů korun) pro krytí případných škod způsobených autonomními vozidly. Pokud budou ze strany provozovatele splněny všechny podmínky, za 150 dolarů (cca 3 tisíce korun) bude moci registrovat 10 aut a 20 řidičů na jeden rok, po kterém bude možné registraci obnovit.

Tato nová pravidla zpřísňují podmínky pro fungování, resp. testování autopilotů v provozu. Dodejme, že není úplně dobrý nápad pouštět do provozu samotné roboty, alespoň ve chvíli, kdy jim většina lidí nevěří. Pochopitelně, není ani dobrý nápad je pak v budoucnu příliš protežovat na úkor klasických aut řízených lidmi, jak jsme již párkrát psali.


Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie - 1 - google autonomni vuz ve meste 01Legislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie - 2 - google autonomni vuz ve meste 01aLegislativa pro provoz vozů s autopilotem se rýsuje, první je Kalifornie - 3 - google autonomni vuz ve meste 02
Pravidla pro testování vozů s autopilotem se alespoň v Kalifornii mají o něco zpřísnit ve jménu bezpečnosti

Zdroj: Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše