Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hasiči museli použít přes 136 tisíc litrů vody, aby uhasili požár jediné Tesly. Je to až 120krát víc než u spalovacích aut
28.12.2023 | Petr Miler
Je sice pravdou, že elektrická auta zatím hoří méně často než ta spalovací, když ale na nějaký požár dojde, snadno vydá za spousty jiných. V tomto případě se optikou množství použité vody můžeme bavit i o víc než 120 požárech spalovacích aut.
Požáry elektrických aut jsou další věcí, na kterou by bylo žádoucí hledět bez zbytečných emocí. Nemusíme se děsit, že nám všem připraví předčasnou kremaci, stejně tak bychom ale neměli ignorovat rizika, která skýtají.
Že se těmto událostem věnuje více pozornosti, není žádnou konspirací, tak to u negativních dopadů rozšíření relativně nových věcí bývá. Elektromobily jako takové sice nové nejsou, jejich větší rozmach je ale dílem posledních pár let, a tak je naprosto přirozené, že se o rizika spojená s jejich provozem lidé více zajímají. A média to adekvátně reflektují. Pokoušet se zprávy na toto téma ututlat není důvod - jejich smyslem je vnést do věci více světla a zbytečné obavy rozptýlit, nemístnou bagatelizaci adekvátně potlačit.
Ze statistik dávno víme, že požárů elektromobilů je dramaticky méně nejen absolutně (což vyplývá z malého výskytu elektrických aut obecně), ale i relativně z hlediska pravděpodobnosti vzplanutí. To je fakt, na jiný ale pravidelně upozorňují pojišťovny - když vezmeme v potaz pravděpodobnost požáru spojenou s různými typy vozů stejného věku, situace se rázem srovnává a pravděpodobnost požáru je velmi podobná. V případě spalovacích aut jsou totiž případy spontánního vzplanutí spojené hlavně s dekády starými auty, která jsou v případě elektrických modelů prakticky neexistující věcí. Však i takové Tesly Model S jsou nanejvýš 10 let starými auty a kolik takových dnes jezdí? Americká značka tehdy prodávala hrstku aut, navíc téměř jen v USA.
Jak bude situace vypadat za dalších 10, 15 nebo 20 let, to se teprve uvidí, pokud tedy tou dobou budou současné elektromobily ve větší míře ještě jezdit. Jedno je ale jasné už teď - požáry elektroaut jsou událostmi úplně jiného kalibru.Hasiči před tím hlasitě varují už dlouhá léta, nasloucháno jim ale příliš není. A nyní jejich slova připomíná další incident, kterému se museli věnovat mírou vrchovatou.
Co přesně vedlo ke vzplanutí Tesly Model Y, jejíž torzo vidíte na fotkách, zatím nikdo neupřesnil. Vše se ale odehrálo na dálnici, mohlo tedy jít o následek kontaktu s jiným předmětem na vozovce, mohlo jít též o spontánní vzplanutí. Tady si budeme muset počkat na závěry vyšetřování, buď jak buď auto „chytlo” a jeho posádka a později i hasiči poznali, co v praxi znamená „thermal runaway”, v podstatě nekontrolovatelné šíření hoření baterie.
Posádka naštěstí stihla opustit vůz včas, samo auto - a ve výsledku ani hasiči Pine Level Fire Department - o velkém štěstí hovořit nemohou. Od 23:14 hod v noci z 24. na 25. prosince tak museli strávit hodiny zásahem u Modelu Y, na jehož uhašení spotřebovali neskutečných víc jak 36 000 galonů vody, tedy přes 136 tisíc litrů. To je extrémní množství, podle zasahujících hasičů na požáry spalovacích aut stačí obvykle 300 až 1 000 galonů vody, tedy asi 1 100 až 3 800 litrů. Jinými slovy - na tuto jedinou Teslu bylo třeba vyplácat až 120krát víc vody než na konvenční auto. To je extrémní nepoměr.
Hasiči poznamenávají, že požáry elektrických představují pro hasiče mimořádnou výzvu a také nebezpečnou situaci, neboť auta se mohou znovu vznítit hodiny i dny poté, co byla poprvé uhašena. Hoří navíc při teplotách přesahujících 2 500 °C za intenzivní produkce fluorovodíku a chloridu vodíku, tedy toxických plynů, které by bez použití dýchacích přístrojů mohly být pro hasiče smrtící.
Nemá smysl dělat z jednoho nebo několika incidentů dalekosáhlé závěry, stejně tak ale nelze ignorovat, o kolik dramatičtější požáry elektromobilů jsou. A jak moc se jeví „udržitelnými” nejen kvůli samotným požárům a produkci toxických plynů, ale i kvůli prostředkům, které je třeba na jejich hašení používat. Dnes jsou to izolované případy, ale kolik je dnes elektromobilů na silnicích? A jak jsou staré?
I v místech hodně tlačících na elektromobilitu, jako je moje druhá domovská země, tedy Nizozemsko, jde o 3 až 4 procenta aut v provozu. A stará jsou v průměru okolo tří let. Co až jich bude třeba 50 procent? A stará budou podobně jako spalovací vozy, klidně 10 až 15 let v průměru? To bude docela jiná situace, na kterou bychom se přinejmenším měli řádně připravit.


Z Tesly Model Y po požáru na dálnici nezbylo téměř nic, její uhašení si ale vyžádalo mimořádné nasazení hasičů, kteří spotřebovali přes 136 tisíc litrů vody. Ve srovnání se hašením spalovacích aut je to extrémní nepoměr. Foto: Pine Level Fire Department, CC0 Public Domain
Zdroje: Pine Level Fire Department, WSFA 12
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů včera 17:00
- Účastníci testu Supersport - Phillip Island 15.2.2025
- Od pondělí testy na Phillip Islandu 15.2.2025
- Neuvěřitelné: V MS-Supersport 11 Rookies 14.2.2025
- Motocykl roku 2025: hlasujte a vyhrajte 2 VIP vstupenky na Superbiky v Mostě 14.2.2025
Nejčtenější články
Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
19.1.2025CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
20.1.2025Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025Do aukce jde Ferrari Donalda Trumpa i s původní značkou na přání, s inaugurací jeho cena vzroste násobně
20.1.2025Indové ovládající Land Rover ukázali levnější vlastní obdobu chystaného Range Roveru, nevypadá vůbec zle
20.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva