Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej
8.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Toto není obskurně upravený Phaeton od VW se zlatými fóliemi na oknech a diamanty v zrcátkách. Je to Armstrong Phaeton, první hybrid starý 120 let.
Možná si pamatujete na náš článek o automobilových novinkách, které nejsou tak úplně novinkami. Zmiňovali jsme mimo jiné elektromobily a veřejné dobíjecí stanice, které fungovaly už na konci 19. století. Z podobné doby pochází ještě jedna věc, která je dnes nezřídka prezentována jako velmi moderní - hybridní automobily.
Vůz, který si můžete do detailu prohlédnout na fotkách, je Armstrong Phaeton, hybridní automobil Harryho E. Deye z roku 1896. Byl řešením dvou otázek najednou - první byla Deyova snaha stavět elektrická auta, ale zde byl velkou překážkou omezený dojezd, jako ostatně i dnes. Druhá věc byla, že firma Roger Mechanical Carriage, která dovážela francouzská auta Roger do USA, chtěla něco vyrábět i v Americe.
Najala si Deye v roce 1895 a ten měl postavit verzi Rogeru, která by se dala vyrábět v USA. Jednou z vlastností vozu měl být pohon na benzín. Dey se ovšem rozhodl pro svůj vlastní design a navrhl právě Phaeton, který byl vyroben firmou Armstrong a představen v roce 1896. A předvedl spoustu na tehdejší dobu nevídaných novinek.
Jednou z klíčových byl volant; auta do té doby měla páky a řidítka. A také tu byl v podstatě elektrický startér, nemuselo se startovat klikou, jak bylo tehdy běžné. Tato funkce vyplývala z konceptu pohonu - byl tu spalovací motor, dvouválcový boxer, s velkým dynamem připojeným ke klikové hřídeli a kabely k baterii. Když motor běžel, dynamo fungovalo jako setrvačník, současně dodávalo energii elektrickým světlům a také nabíjelo malou baterii.
Při startování se z dynama na malou chvíli stal elektromotor a jeho prostřednictvím byl nastartován spalovací motor. Ten poháněl kola přes elektricky ovládanou spojku a třístupňovou převodovku. Kolečkem na sloupku řízení jste volili převody a když se převod měnil, spojka se samočinně rozpojila. A její rozpojení umožňovalo vozu jet i čistě na elektřinu.
Po stránce produkce to ovšem nebylo tak snadné. Dey označil tento konkrétní Phaeton za jediný kus, který kdy bude vyroben. Byl to v podstatě prototyp, ale běžně se s ním jezdilo po silnicích. Společnost Roger Mechanical Carriage navíc v roce 1896 zkrachovala. Vůz zůstal u firmy Armstrong po několik desetiletí, do roku 1963, kdy ho jeden z dlouholetých zaměstnanců odvezl do své garáže.
Tam zůstal dalších 32 let, než ho našel Dennis David. Koupil ho a zařadil do sbírky McGee, která se zaměřovala speciálně na auta vyrobená v Connecticutu. Později se dostal do rukou britského sběratele Robina Lodera, který ho nechal zrenovovat do provozuschopného stavu. Po pár změnách majitelů se vůz v roce 2015 dostal k firmě Holman Engineering, která doladila veškeré problémy, se kterými si renovace v Británii neporadila. Také vyztužila kola, která byla na množství točivého momentu příliš slabá a lámala se.
Aktuální americký majitel tohoto vozu ho nabídne v aukci na Amelia Island, pořádané domem Bonhams. Odhad kupní ceny zní na 4,3 - 6,8 milionu korun, což je zcela adekvátní, protože se díváme na první hybrid na světě a také možná na první auto s elektrickým startérem na světě. A existuje jen jedno jediné. A vy si jej můžete koupit třeba jako „zrcadlo pravdy” nastavované těm, kteří mají Prius a spol. za něco převratného...


























Tohle auto má elektrický startér, může jezdit na benzín i elektřinu a je 120 let staré
Zdroj: Bonhams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 17 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
