Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej

Toto není obskurně upravený Phaeton od VW se zlatými fóliemi na oknech a diamanty v zrcátkách. Je to Armstrong Phaeton, první hybrid starý 120 let.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej

8.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toto není obskurně upravený Phaeton od VW se zlatými fóliemi na oknech a diamanty v zrcátkách. Je to Armstrong Phaeton, první hybrid starý 120 let.

Možná si pamatujete na náš článek o automobilových novinkách, které nejsou tak úplně novinkami. Zmiňovali jsme mimo jiné elektromobily a veřejné dobíjecí stanice, které fungovaly už na konci 19. století. Z podobné doby pochází ještě jedna věc, která je dnes nezřídka prezentována jako velmi moderní - hybridní automobily.

Vůz, který si můžete do detailu prohlédnout na fotkách, je Armstrong Phaeton, hybridní automobil Harryho E. Deye z roku 1896. Byl řešením dvou otázek najednou - první byla Deyova snaha stavět elektrická auta, ale zde byl velkou překážkou omezený dojezd, jako ostatně i dnes. Druhá věc byla, že firma Roger Mechanical Carriage, která dovážela francouzská auta Roger do USA, chtěla něco vyrábět i v Americe.

Najala si Deye v roce 1895 a ten měl postavit verzi Rogeru, která by se dala vyrábět v USA. Jednou z vlastností vozu měl být pohon na benzín. Dey se ovšem rozhodl pro svůj vlastní design a navrhl právě Phaeton, který byl vyroben firmou Armstrong a představen v roce 1896. A předvedl spoustu na tehdejší dobu nevídaných novinek.

Jednou z klíčových byl volant; auta do té doby měla páky a řidítka. A také tu byl v podstatě elektrický startér, nemuselo se startovat klikou, jak bylo tehdy běžné. Tato funkce vyplývala z konceptu pohonu - byl tu spalovací motor, dvouválcový boxer, s velkým dynamem připojeným ke klikové hřídeli a kabely k baterii. Když motor běžel, dynamo fungovalo jako setrvačník, současně dodávalo energii elektrickým světlům a také nabíjelo malou baterii.

Při startování se z dynama na malou chvíli stal elektromotor a jeho prostřednictvím byl nastartován spalovací motor. Ten poháněl kola přes elektricky ovládanou spojku a třístupňovou převodovku. Kolečkem na sloupku řízení jste volili převody a když se převod měnil, spojka se samočinně rozpojila. A její rozpojení umožňovalo vozu jet i čistě na elektřinu.

Po stránce produkce to ovšem nebylo tak snadné. Dey označil tento konkrétní Phaeton za jediný kus, který kdy bude vyroben. Byl to v podstatě prototyp, ale běžně se s ním jezdilo po silnicích. Společnost Roger Mechanical Carriage navíc v roce 1896 zkrachovala. Vůz zůstal u firmy Armstrong po několik desetiletí, do roku 1963, kdy ho jeden z dlouholetých zaměstnanců odvezl do své garáže.

Tam zůstal dalších 32 let, než ho našel Dennis David. Koupil ho a zařadil do sbírky McGee, která se zaměřovala speciálně na auta vyrobená v Connecticutu. Později se dostal do rukou britského sběratele Robina Lodera, který ho nechal zrenovovat do provozuschopného stavu. Po pár změnách majitelů se vůz v roce 2015 dostal k firmě Holman Engineering, která doladila veškeré problémy, se kterými si renovace v Británii neporadila. Také vyztužila kola, která byla na množství točivého momentu příliš slabá a lámala se.

Aktuální americký majitel tohoto vozu ho nabídne v aukci na Amelia Island, pořádané domem Bonhams. Odhad kupní ceny zní na 4,3 - 6,8 milionu korun, což je zcela adekvátní, protože se díváme na první hybrid na světě a také možná na první auto s elektrickým startérem na světě. A existuje jen jedno jediné. A vy si jej můžete koupit třeba jako „zrcadlo pravdy” nastavované těm, kteří mají Prius a spol. za něco převratného...


Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 1 - 1896 armstrong phaeton hybrid 00Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 2 - 1896 armstrong phaeton hybrid 01Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 3 - 1896 armstrong phaeton hybrid 02Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 4 - 1896 armstrong phaeton hybrid 03Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 5 - 1896 armstrong phaeton hybrid 04Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 6 - 1896 armstrong phaeton hybrid 05Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 7 - 1896 armstrong phaeton hybrid 06Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 8 - 1896 armstrong phaeton hybrid 07Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 9 - 1896 armstrong phaeton hybrid 08Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 10 - 1896 armstrong phaeton hybrid 09Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 11 - 1896 armstrong phaeton hybrid 10Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 12 - 1896 armstrong phaeton hybrid 11Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 13 - 1896 armstrong phaeton hybrid 12Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 14 - 1896 armstrong phaeton hybrid 13Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 15 - 1896 armstrong phaeton hybrid 14Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 16 - 1896 armstrong phaeton hybrid 15Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 17 - 1896 armstrong phaeton hybrid 16Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 18 - 1896 armstrong phaeton hybrid 17Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 19 - 1896 armstrong phaeton hybrid 18Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 20 - 1896 armstrong phaeton hybrid 19Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 21 - 1896 armstrong phaeton hybrid 20Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 22 - 1896 armstrong phaeton hybrid 21Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 23 - 1896 armstrong phaeton hybrid 22Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 24 - 1896 armstrong phaeton hybrid 23Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 25 - 1896 armstrong phaeton hybrid 24Hybridy nejsou nic nového. První na světě vznikl v roce 1896, je funkční a na prodej - 26 - 1896 armstrong phaeton hybrid 25
Tohle auto má elektrický startér, může jezdit na benzín i elektřinu a je 120 let staré

Zdroj: Bonhams

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.