Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
I Češi se už odvrací od dieselů. Jasně nevládnou ani tam, kde byste to čekali
6.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Diesely v poslední době nemají zrovna na růžích ustláno, Češi jim ale dále projevovali přízeň. U nových aut to ale platí stále méně, ve většině tříd.
V posledních měsících se mění situace na trhu, která se ještě nedávno zdála neotřesitelnou - diesely přestávají být modlou. Je to dáno hlavně dobře známou aférou Volkswagenu, i když německá automobilka jistě není jedinou, která se do nastavených pravidel snažila vejít ne zrovna férovými způsoby. Zatím však byla jako jediná oficiálně přistižena, ke všemu se přiznala a především za to pyká více než kdokoliv jiný. Zejména zákonodárci pak dané situace využívají při zavádění nových omezení a naftové motory dostávají pod ještě větší tlak.
Pokud ovšem odhlédneme od politické roviny, obrací se skutečně motoristé k dieselům zády? V zahraničí jistě, třeba situace v Německu je pro naftové motory doslova tristní. Ale co u nás? Mezi ojetými auty stále „frčí” hlavně diesely, to ovšem neznamená, že stejná situace panuje i mezi vozy novými.
Posvítili jsme si tedy na letošní registrace nových aut v závislosti na palivu a je z nich zjevné, že i tady obliba dieselů rychle upadá. Třebaže pořád pomaleji než třeba ve zmíněném Německu.
V srpnu u nás bylo prodáno 21 192 aut, což meziročně přestavuje zhruba 0,3procentní propad. Z této porce přitom 12 832 vozů připadá na benzinové motory a 7 514 na dieselové a je evidentní, že „producenti sazí“ již zdaleka nejsou v takové oblibě jako před dvěma roky, tedy krátce před kauzou Dieselgate.
Pohled do minulosti poukazuje na mnohem vyrovnanější rozložení sil, v srpnu 2015 mělo totiž benzinový motor 51,53 procenta nově zaregistrovaných vozů, zatímco na diesely připadalo 44,79 %. Nyní tu máme poměr 60,55 % vůči 35,46 %, zbytek v obou případech připadá na alternativní zdroje paliva. Že je trend stále klesající, potvrzuje i pohled na čísla za celý letošní rok - za ten diesely mají podíl ještě alespoň 38,61 %.
Zajímavý je i pohled na jednotlivé obchodní třídy. Že v segmentu mini a malých vozů hrají benziny hlavní roli, není třeba řešit, tady o „naftožrouta“ prakticky nezakopnete. Stačí se jen podívat na registrace Škody Fabia, kdy v srpnu na 1 264 benzinových vozů připadá jen 184 dieselů.



Škodu Octavia si kupují hlavně firmy, a to především s dieselovým motorem
Čím výše zamíříme, tím více se poměr mění ve prospěch „producentů sazí“. U Škody Octavia je rozdíl opravdu propastný (522 benzinových versus 1 253 dieselových aut), nicméně ten je dán hlavně firemními nákupy. Ovšem třeba ve vyšší střední třídě si jen málokdo koupí benzinové Audi A6 či BMW řady 5. V případě luxusního Mercedesu třídy S pak za benzínem míří pouze jeden zákazník ze čtyř.
Tak tomu bylo vždy, překvapivý je ale už velmi vyrovnaný stav v kategorii SUV, kde souhrnně benzinové motory volilo 2 613 zákazníků, diesely pak 2 316 lidí. Ještě blíže jsou si pak výsledky od ledna do srpna (21 030 benzinových versus 20 906 dieselových aut), což zkrátka - tady kdysi nafta vládla stejně jako u velkých sedanů a kombíků. Podobný posun zaznamenala i MPV, tady dokonce za celý letošní rok (13 237 benzinů vs. 12 964 dieselů) zážehové motory vedou.
Mezi dieselovými SUV jasně vede Škoda Kodiaq
Je tedy zřejmé, že i když Češi diesely mezi ojetinami vyhledávají více, je to jen dozvuk dřívějších trendů - mezi novými vozy benziny jasně vládnou a vysoké podíly už mají i ve třídách, kde dříve paběrkovaly. Jejich baštou jsou v podstatě jen velká konvenční auta - na jak dlouho, je otázkou.
Odpověď na ni dostaneme teprve za pár let, momentálně tedy jen v rychlosti zrekapitulujeme, že v srpnu bylo v Česku prodáno 21 192 nových aut, tedy o 59 kusů méně než loni. Lídrem je opět Škoda, Volkswagen byl ale převálcován Hyundai a Dacia za sebou znovu udržela Ford. Mercedes je pak zpátky v nejlepší desítce, přičemž o sedmou a osmou příčku se dělí s Kiou.
Mezi jednotlivými modely je stále na trůnu Octavia následovaná Škodami Fabia a Rapid, těsně pod pódiem pak skončilo Hyundai i30, jenž o dva vozy překonalo Superb. Bližší informace naleznete v níže přiložených tabulkách, které jsou tentokráte o poznání obsáhlejší, neboť se tentokrát soustřeďují hlavně na registrace v závislosti na palivu.
Celkové registrace aut v ČR dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace mini vozů dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace malých vozů dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace v nižší střední třídě dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace ve střední třídě dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace ve vyšší střední třídě dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace luxusních vozů dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace sportovních vozů dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace terénních vozů dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Registrace MPV dle paliva, srpen a leden až srpen 2017
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2017
Celkové registrace aut v ČR, srpen a leden až srpen 2017
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, srpen 2017
Registrace mini vozů, srpen 2017
Registrace malých vozů, srpen 2017
Registrace v nižší střední třídě, srpen 2017
Registrace ve střední třídě, srpen 2017
Registrace ve vyšší střední třídě, srpen 2017
Registrace luxusních vozů, srpen 2017
Registrace sportovních vozů, srpen 2017
Registrace terénních vozů, srpen 2017
Registrace MPV, srpen 2017
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1