Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Iluze o dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy se rozplývá, v Nizozemsku je ve velkém nahrazují zpět dieselovými
1.3.2025 | Petr Prokopec
Tato země se zavázala přejít do roku 2030 jen na „bezemisní” hromadnou dopravu. A nedá se říci, že se o to nepokusila. Elektrické autobusy byly nakoupeny, ale jsou tak nepoužitelné, že jsou nahrazovány zpět těmi dieselovými.
S elektromobilitou je spojena spousta problémů, z nichž řada za současného stavu vývoje techniky jednoduše nemá řešení a nutí uživatele k návratu ke spalovacím vozům. Ukazuje se to i v Nizozemsku, tedy v elektrickém ráji, kde politici bateriový pohon maximálně podporují. V rámci toho mnoha firmám a institucím přikazují, že v brzké době ani nebudou moci jiné vozy využívat. Třeba veřejná hromadná doprava by tak od roku 2030, tedy za pouhých pět let, měla být čistě bezemisní.
Tamní list De Telegraaf však po rozsáhlém průzkumu zjistil, že něco takového je naprostá utopie. Už jen proto, že dodané elektrické autobusy dorazily s nižším reálným dojezdem, než bylo uváděno. Kvůli tomu se pro řadu spojů nehodí, celý problém je však mnohem širšího rázu. Autobusy je pochopitelně třeba nabíjet vysokými elektrickými výkony, jenže přepravci už teď naráží na nedostatečnou kapacitu elektrické sítě.
U firmy EBS ve Flevolandu tak nyní slouží 40 dieselových autobusů, z čehož 31 bylo nově nakoupeno jako náhrada za problematické elektrické stroje, které dál nejsou k užitku. Ve Frísku u Qbuzzu pak přes veškerou snahu jezdí jen 12 elektrických autobusů ve srovnání 228 dieselovými. Původní cíle byly jiné, větší množství ale přepravce nezvládá dobíjet. Některé firmy jsou na tom lépe, ale i Transdev, Connexxion a Hermes používají téměř ze dvou třetin dál dieselové stroje. Iluze, že by všechny tyhle firmy během pěti let přešly jen na elektřinu, je nekonečně naivní.
Řešením pak nejsou ani dráty natažené nad vozovkou, ze kterých by elektřina byla čerpána pomocí pantografů. To znovu vyžaduje obrovské investice do infrastruktury, jde o principiálně jiné řešení. A i když dnes umí takové stroje dojet dál, než kam „vedou dráty”, logicky má i tato alternativa své limity a neobsloužíte s ní vše.
Také tento případ ukazuje, jak snadno se něco nařizuje a o kolik složitější je to pak únosným způsobem realizovat. Dopravě v Evropě zajišťované elektrickými autobusy chybí lepší baterie i dramaticky jiná infrastruktura. A ani jedno není možné vyřešit lusknutím prstu, pokud vůbec. Vhodný doplněk to být může, ale jediné možné řešení? Musíme odpovídat?



Na nahrazování elektrických autobusů dieselovými dochází rovněž v Německu. Důvody jsou jako přes kopírák - vozy tráví víc času v depu než na silnicích, což dělá jejich provoz nerentabilním. Ilustrační foto: ESWE, tiskové materiály
Zdroj: De Telegraaf
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 8 hodinamiSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Mansory neví, jak hluboko by ještě spadlo, tohle upravené Ferrari je asi to nejodpornější, co firma dosud stvořila
před 2 hodinamiNěmcům otrnulo, ve srovnání elektrického a spalovacího VW vyhlásili jasným vítězem benzinové auto. A to nevybrali žádného krasavce
před 4 hodinamiToyota začala odhalovat novou RAV4. Tedy alespoň chce, abyste si mysleli, že jde o novou generaci jejího bestselleru
před 5 hodinamiFord v roce 2023 za 50 miliard předělal továrnu v Kolíně na výrobu elektroaut, teď mu v ní stávkují zaměstnanci kvůli hromadnému propouštění
před 7 hodinamiNepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva