Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí

Stále méně modelů s motory V8 zůstává v nabídce obecně a v případě britských značek se může stát, že už je příští rok ani nebudou vyrábět. Tak kde se v nich bere tolik optimismu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí

18.4.2019 | Petr Prokopec

Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stále méně modelů s motory V8 zůstává v nabídce obecně a v případě britských značek se může stát, že už je příští rok ani nebudou vyrábět. Tak kde se v nich bere tolik optimismu?

Již hezkých pár let se mluví o tom, že britské automobilky Jaguar a Land Rover skončí s vidlicovými šestiválci a osmiválci. Tyto pohonné jednotky od roku 2008 vyrábí ve spolupráci s Fordem. Dohoda o výrobě měla vypršet na sklonku roku 2020, předloni však bylo oznámeno, že nakonec se obě strany dohodly na ukončení o tři měsíce dříve. I konec výroby je tedy dnes na spadnutí.

V případě šestiválců už je jejich osud jasný. Vidlicové agregáty budou nahrazeny řadovými z rodiny Ingenium, jež vyhovují jak Jaguaru, tak Land Roveru. Otázkou však je, co bude s osmiválcovými jednotkami. S ohledem na stále přísnější emisní limity to vypadalo na jejich jistý konec, zvláště když se nebude mít kdo starat o jejich výrobu. Šéf divize Special Vehicle Operations Jamal Hameedi však nejnověji uvedl, že motorům V8 rozhodně ještě parte sepisovat nemáme.

„Mají před sebou spoustu života. Emisní regulace je do hrobu nepošlou. Ostatní automobilky je možná pošlou k vodě, ale v našem případě mají motory V8 ještě dlouhou budoucnost,“ uvedl Hameedi. Zároveň však dodal, že nic dnes zkrátka není zadarmo. „Myslím, že vysokootáčkové atmosférické osmiválce jsou dnes již definitivně minulostí, nicméně pokud přizvete do hry technologii přeplňování a hybridizaci, pak motorům V8 zbývá ještě dost života.“

Přeplňování Britové již užívají, pětilitrovou jednotku dopují mechanickým kompresorem. Hameedi potvrzuje, že tento způsob sice zvyšuje spotřebu, ale zásadně vylepšuje projev motoru. A co je podstatné, kompresor nikterak neovlivňuje zvuk výfuku, což je zejména pro divizi SVO stěžejní. Dá se tedy předpokládat, že tento způsob plnění přetrvá, a to i po roce 2020, kdy Britové podle všeho rozjedou výrobu motorů V8 znovu, na vlastní triko.

Hybridizace agregátu by samozřejmě mohla absenci turba velmi snadno vykompenzovat, otázkou však je, zda tato redukce bude dostatečná. Je proto dost možné, že osmiválce budou od příští dekády v případě britských automobilek vyhrazeny už jen vrcholným sportovním a luxusním derivátům. A nebo Hameedi přehání či mate a žádné britské V8 už za rok a půl nebudou existovat, jak už nějakou chvíli očekáváme.


Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 1 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 01Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 2 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 02Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 3 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 03Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 4 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 04Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 5 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 05Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 6 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 06Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 7 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 07Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 8 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 08Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 9 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 09Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 10 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 10Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 11 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 11Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 12 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 12Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 13 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 13Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 14 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 14Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 15 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 15Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 16 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 16Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 17 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 17Britové tvrdí, že velké motory nejsou mrtvé, ač už sami pomalu žádné nevyrábí - 18 - Jaguar F-Pace SVR 2019 nova sada 18
Zatím poslední osmiválcovou novinkou Jaguaru je F-Pace SVR. A dle prohlášení značky rozhodně o poslední takový model nejde

Zdroj: Car Advice

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.