Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahé je vlastnit kolekci cenných aut a motorek? Není to zase takový med
21.1.2019 | Petr Miler
Sbírat zajímavá auta, užívat si je a těšit se z růstu jejich hodnoty vypadá jako dokonalý návod na bezstarostný život. Pozadí takového automobilového bytí je ale komplikovanější, než se zdá.
Kdo z vás, kterým koluje benzin v žilách, alespoň na chvíli nezatoužil být jedním z oněch automobilových sběratelů, o kterých pravidelně píšeme? Znamená to mít peníze na to si taková auta vůbec moci pořídit, znamená to mít možnost vytáhnout z garáže a osedlat spoustu zajímavých strojů a ke všemu - pokud zvolíte ty správné vozy - na všem ještě vydělávat, neboť cokoli zajímavějšího na čtyřech kolech zejména v posledních letech výrazně roste na ceně.
Jedním z takových sběratelů je Harry Metcalfe, který založil, proslavil a pak prodal britský automobilový časopis Evo. Dnes žije na své farmě, na které našla útočiště i jeho relativně (opravdu relativně...) malá sbírka zajímavých aut a motorek, který čítá 30 převážně starších strojů. Nejde o nic obyčejného, je tu několik Lamborghini, Ferrari, Lotus, Rolls-Royce, Jaguary a řada dalších zajímavých vozů, které si můžete prohlédnout níže. Přesto tu není žádný extrémně cenný exot, nic jako předválečné Bugatti nebo Ferrari 250 GTO.
Podstatné je, že Harry na rozdíl od některých jiných majitelů podobných kolekcí s těmito auty jezdí. Není to člověk, který by si koupil Lamborghini místo obrazu, je to automobilový nadšenec, a tak chce mít tato auta především pro to, pro co byla stvořena, tedy pro ježdění. Právě to ale činí ze sbírání jakkoli většího počtu vozů docela drahý špás - musíte je pojistit, udržovat při životě pravidelnými servisy, měnit jejich pneumatiky a další spotřební materiál a čas od času i řešit nějaký problém.
Harry, který nyní na Youtube provozuje kanál Harry's Garage, se právě jeho prostřednictvím nyní podělil o to, kolik jej údržba celé kolekce stála za minulý rok. Podle jeho propočtů jde celkem o více než 50 tisíc liber, tedy přes 1,45 milionu Kč. Jinými slovy, bylo třeba počítat s výdajem přes 120 tisíc korun každý měsíc, aby tato vážně ještě celkem skromná kolekce vůbec dále existovala ve stavu, kdy je jednotlivá auta možná používat.
Něco takového znamená, že musíte mít pořád dost vysoké příjmy, abyste si něco takového mohli dovolit. A nebo s auty aktivně obchodovat, abyste prodávali ta dražší a kupovali levnější a z výnosů financovali provozní náklady. Jistotu, že se to povede, ale nikdy nemáte.
Pochopitelně, nechceme Harryho Metcalfa ani jiné sběratele litovat, špatně se nemají. Jak ale praví zkušení, mít majetek znamená mít problémy a případ automobilových sbírek není výjimkou - sama se taková auta leda rozpadnou a s Harryho informacemi možná snáze pochopíte, proč jsou některé, i o hodně větší kolekce čas od času nalezeny v dezolátním stavu. Někdo prostě neměl miliony ročně na to, aby je udržoval fit...



















Harry Mercalfe má zajímavou sbírku aut, která rozzáří úsměv na tváři snad každému automobilovému fandovi. Náklady na její udržování při životě nadšení poněkud zchladí
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 10 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 11 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva