Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak drahý je provoz týmu Formule 1? Co kolik stojí a kdo to zaplatí?
23.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozpočet týmu je rozdělen do čtyř kategorií, přičemž nejdražší jsou personální náklady. Pokud ale budete úspěšní, zaplatí až 73 % sponzoři a Bernie.
Tip: Přečtěte si i o tom, jak zajímavý je Formule 1 byznys z pohledu Bernieho Ecclestona...
Asi každý nadšenec do rychlých kol v mládí toužil po tom, že jednoho dne oblékne závodní overal, usedne do kokpitu monopostu Formule 1 a vyhraje titul mistra světa, nejlépe za tým Ferrari. Jakmile jsme ovšem dospěli a zjistili, že i kdybychom řídili sebelépe, do formulového kokpitu se vejdou pomalu jen skřítci vážící 50 kilogramů i s postelí, veškeré fantazie se rozplynuly rychleji než pára nad hrncem. Namísto rudé kombinézy a nehořlavého spodního prádla se tak většina z nás souká nanejvýš do obleku a místo volantu popadá do rukou v lepším případě klávesnici.
Pokud se ovšem dětských snů nehodláte vzdát a stále toužíte po tom, že jednou budou plné tribuny skandovat vaše jméno spolu s tím patřícím Alonsovi nebo Vettelovi, není vše ztracené. Formuli 1 ovšem nebude nebudete moci řídit, šéfovat můžete celému týmu. Nejsnáze takovému, který si sami založíte. To se jistě jednoduše řekne, ale hůře udělá - zapotřebí je opravdu pořádná hromada peněz. Abyste totiž přežili jednu sezónu, budete v pozici průměrného týmu ze středu startovního potřebovat okolo 158 milionů liber (cca 5,9 mld. Kč).
Daný rozpočet můžete rozdělit do čtyř základních pilířů, kdy druhým nejvyšším je vývoj, za který utratíte 41 mil. GBP (1,533 mld. Kč). Největší položkou jsou mzdové náklady, kdy 26 milionů liber (972 mil. Kč) platíte týmu, 3 mil. GBP (112 milionů korun) šéfům a 13 mil. liber (486 mil. Kč) závodním jezdcům. Pokud ovšem nemáte problém s nadváhou ani nadměrečnou velikostí, můžete za volant usednout i sami a zrovna tuto položku zredukovat. Stejně tak může být nulový, pokud sáhnete po jezdci s omezeným talentem, ale bohatým sponzorem za zády, nebo naopak vyletět nahoru, pokud se rozhodnete angažovat některého ze špičkových pilotů.
Veškeré produkční náklady vychází na 39 mil. GBP (1,458 mld. Kč), přičemž jeden monopost stojí šest milionů liber (224 milionů korun). Z této sumy největší část vychází na hybridní pohonné ústrojí, kdy za jeden kus si dodavatelská automobilka účtuje 3,5 mil. GBP (131 mil Kč). Celkově pak na účtu Ferrari, Mercedesu nebo Renaultu skončí každým rokem 20 milionů liber (748 milionů korun).
Aby ovšem nezůstalo jen u výdajů, můžeme se zaměřit také na příjmy. Ty sponzorské tvoří v průměru až 39 procent z celého rozpočtu, což rozhodně není málo. V takovém případě ovšem musíte rozprodat veškeré plochy na karoserii, kdy jen za polep sání motorů získáváte 17 milionů liber (636 milionů korun) a stejných 17 mil. GBP mohou přihodit boky či zadní křídlo. V průměru 34 procent pak zaplatí příjmy z podílů na vysílacích právech a dalších příjmech společnosti Delta Topco, vlastníka veškerých marketingových práv spojených s Formulí 1 až do roku 2110, která je řízená všem dobře známým Berniem Ecclestonem. A zbytek? Ten si musíte sehnat „jinak”. 20 procent nákladů prý obvykle nese majitel týmu (u Red Bullu, Mercedesu nebo Ferrari to lze pochopit - firmy si platí za vlastní propagaci - jiní spoléhají na návratnost při pozdějším prodeji).
Vše ale logicky závisí na vašem úspěchu - pokud se nedostaví, sponzoři o vás logicky ztratí zájem, na podílu z příjmů Delta Topco dostanete méně. Můžete tak dopadnout třeba jako loni Caterham. Je tak otázkou, zda ze splnění dětských fantazií raději trochu neslevit - díra v rodinném rozpočtu po neúspěšně investici ve výši několika miliard Kč se může látat obtížně... Finální rozhodnutí ale již necháme zcela na vás.



Vlastnit tým Formule 1 rozhodně není levnou záležitostí. Část investice se vám ale může vrátit od sponzorů a faktického provozovatele celého seriálu, ovšem pouze v případě úspěchu



Bernie Ecclestone rozděluje z příjmů firmy Delta Topco týmům ohromné peníze, stamiliony liber ročně. Přesto tyto prostředky na pokrytí nákladů na provoz týmů zdaleka nestačí, obvykle pokryjí jen jejich třetinu
Zdroje: Formula Money, Raconteur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 5 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před hodinou
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před 3 hodinami
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 4 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 6 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.02. 11:55 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
