Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný

Pravidelně jsme svědky velkolepých předání elektrických aut pro státní instituce či firmy. Jak pak končí? Případ aut pořízených LAPD je velmi výmluvný - po letech nepoužívání jsou prodávána za směšné ceny skoro nejetá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný

5.9.2020 | Petr Prokopec

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný

/

Foto: BMW

Pravidelně jsme svědky velkolepých předání elektrických aut pro státní instituce či firmy. Jak pak končí? Případ aut pořízených LAPD je velmi výmluvný - po letech nepoužívání jsou prodávána za směšné ceny skoro nejetá.

Téměř všechny rozvinuté země světa jsou v posledních letech posedlé elektrifikací automobilového parku. A zatímco řada lidí opravdu touží po dopravním prostředku ohleduplnějšímu k okolnímu prostředí či autu fungujícím tak, jak to umí jen elektromobil, pro ostatní jde pouze o módní postoj, kterým si zlepšují vlastní image.

Do tohoto tábora nepatří jen firmy či svérázní jedinci, ale i státní či jinak veřejné instituce. Mezi takové se zařadil i policejní sbor v Los Angeles, který v červnu 2016 uzavřel kontrakt s BMW. Mnichovská automobilka podle něj měla ruce zákona dodat během tří let 300 exemplářů elektrického hatchbacku i3. Kromě toho mělo dojít na vybudování infrastruktury, přičemž celý program vytáhl z kapes daňových poplatníků 10,2 milionu dolarů (cca 223 milionů Kč).

To je spousta peněz, kterou ve výsledku nelze označit jinak než jako naprosté mrhání prostředky získanými od daňových poplatníků. Policie z Los Angeles se evidentně rozhodla, že si za cizí finance zlepší svůj obraz na veřejnosti a dál nic. Jak už v roce 2018 zjistila americká CBS, elektrické hatchbacky jsou jen zřídkakdy využívány. Kupříkladu jeden exemplář, jenž zamířil do služby 27. května 2016, do té doby najel pouze 400 mil (644 km), tedy pouze 6 mil (10 km) týdně.

Od té doby uběhly další dva roky a zmíněný program skončil. Z oněch více jak 200 milionů Kč mělo na auta padnout nejméně 65 milionů a rozumně využity opravdu nebyly. Přes 20 z těchto vozů se tento týden objevilp v prodeji u kalifornského dealera New Century BMW s nájezdy a cenami, které z nich dělají leda zajímavou nabídku pro druhé majitele. Auta mají za 4 roky zřídkakdy najeto přes 20 tisíc mil (32 tisíc km), řada z nich neujela ani 10 tisíc mil (16 tisíc km). A prodávána jsou přesto za sumy okolo 16 000 dolarů (357 tisíc Kč). To je na sotva jetá auta opravdu pakatel - jde o 25 až 30 tisíc dolarů (557 až 669 tisíc Kč) nižší sumy, než kolik stála jako nová.

Ukazuje se tím nakonec především to, jak problematicky použitelná dnes elektrická auta jsou - pokud je policisté z Los Angeles mají k dispozici stejně jako jiné vozy, proč většinou dávají přednost těm konvenčním? Patrně proto, že nechtějí ani při pojížďkách po městě či okolí přemýšlet nad tím, kam dojedou a co pro to budou muset udělat. A pochopitelně to ukazuje také na to, v co pramení ona velkolepá předání nových elektromobilů podobným institucím, která mají něčemu pomoci - toto pomohlo leda BMW, které prodalo o pár set aut navíc.

Pozoruhodné pro nás také je, že ke zneužívání veřejných zdrojů nedochází pouze v České republice. Můžeme se tím utěšovat v momentě, kdy zjistíme, že podobné nákupy elektrických aut českými institucemi, mimo jiné i policí, nevedly k ničemu jinému.


Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 1 - BMW i3 LAPD skandal 01Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 2 - BMW i3 LAPD skandal 02Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 3 - BMW i3 LAPD skandal 03Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 4 - BMW i3 LAPD skandal 04Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 5 - BMW i3 LAPD skandal 05Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 6 - BMW i3 LAPD skandal 06Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 7 - BMW i3 LAPD skandal 07Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 8 - BMW i3 LAPD skandal 08Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 9 - BMW i3 LAPD skandal 09Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 10 - BMW i3 LAPD skandal 10Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 11 - BMW i3 LAPD skandal 11Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 12 - BMW i3 LAPD skandal 12
Losangeleská policie si v roce 2016 pronajala za peníze daňových poplatníků elektrická BMW i3. Jak se ukázalo, většinu času tyto vozy stály na parkovišti. Foto: BMW

Jak končí elektromobily koupené státními institucemi? Případ těchto BMW je smutný - 13 - BMW i3 LAPD prodej 2020 01
Stránky oficiálního dealera BMW nabízející tyto vozy po 4 letech používání s minimálními nájezdy za směšné sumy je smutnou tečkou za celým příběhem. Foto: Screenshot webu New Century BMW přes Green Car Reports

Zdroje: Green Car Reports, CBS LA

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše