Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak lidé žijí s běžnými auty v teplotách -50°C? Používají věci, které u nás neznáme
25.1.2019 | Mirek Mazal
Dnešní ráno bylo v České republice velmi chladné, na některých místech by ale i teploty mezi 10 a 20 stupni pod nulou považovali za teplo. Také tam jezdí s auty a nejde o polární speciály.
Sibiřský region Jakutsko je součástí Dálněvýchodního federálního okruhu. Největší z republik Ruské federace má pro nás nepředstavitelnou rozlohu, však zabírá hned tři časová pásma. A jeho severní i střední část leží v pro nás podobně nepředstavitelně studené oblasti. Necelá polovina spadá do arktické oblasti, což znamená věčně zmrzlou půdu a místo asfaltu led se sněhem. Není divu, když průměrné lednové teploty se pohybují mezi -28 a -47 °C, to je ale jen průměr. Extrémy jsou jinde a v roce 1926 tam teploměr ukázal rekordních -71 °C.
Majitelka Toyoty Yaris z roku 2005, která se v Rusku prodává jako Vitz, veřejnosti v teplejších krajinách přiblížila život každodenního řidiče obyčejného hatchbacku s litrovým motorem, který parkuje na ulici. Bez zvláštního přístupu by s ním ale nedojela nikam, auto je třeba nějakým způsobem před nástrahami okolního prostředí chránit. Na výběr jsou tři možnosti: nezávislé topení, elektrický ohřev, nebo prošívaná pokrývka. Obvykle je ale potřeba kombinace dvou, a tak místní řidiči bez vlastní garáže dopřávají vozům povětšinou speciální textilní deky, které musí při každém delším stání na auto nainstalovat.
Žena s malou Toyotou se jmenuje Nataša a první roky v mrazivém pekle zkoušela vyzrát na zimu triky známými i od nás, k úspěchu to ale nevedlo. Nakonec si tedy psi nezávislý ohřev, jenže ani tento systém sám o sobě na kruté podmínky Sibiře nestačil. Proto přišla na řadu speciální deka. Pomyslný stan vyšel na 11 300 rublů (3 800 Kč) a zahalí celý Yaris od hlavy až k patě.
Nataša vozí složenou pokrývku na střeše, protože uvnitř zabere moc místa a je třeba ji mít pořád s sebou. Natáhnout ji po nacvičení netrvá déle než 10 minut, jen nesmí opomenout gumovou trubku prodlužující výfuk, aby výfukové plyny nezůstávaly pod přikrývkou. Stejně tak je nezbytné ji při odjezdu odstranit, jinak by o ní mohla přijít a při dalším staní nemohla deku dokonale využít. Jednoduché a relativně levné vnější krytí celého vozu pomůže k lepší práci nezávislého topení. Deku je potřeba jednou za měsíc nechat pořádně vyschnout, protože časem nasákne a ztěžkne do takové míry, že práce s ní je pro křehkou dívku příliš náročná.
Bez zahalení do textilního krytu teploměr automobilu narážel na dolní mez toho, co je schopen vydržet, po instalaci prošívaného obalu na karoserii se pod kapotou udrželo -25 stupňů Celsia při venkovní teplotě -50 °C. Jen tak je možné udržet vůz ve stavu, kdy k němu s pomocí alespoň občasného benzínového vytápění motoru může ráno vcelku komfortně odjet. Tedy, po odstranění deky a trubky z výfuku. A pak si stěžujte, že jste ráno museli škrábat okna v 10 pod nulou...






Teplou pokrývku si řidička z Jakutska vozí na střeše. Nemá ji pro sebe, ale pro svoji Toyotu do ledového podnebí Sibiře







Důvodem jsou extrémní zimy, se kterými si samo neporadí ani nezávislé topení
Zdroj: Drom
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 12 minutami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před hodinou
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 3 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 4 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
