Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jak se rozebírá auto na díly, než si toho někdo všimne? A dá se tím vydělat?
9.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Byli jsme už svědky několika případů, kdy byla z aut během vcelku krátkého času odebrána spousta dílů. Jak je to složité? A proč to dělat?
Vídáme to až nepříjemně často - auta, která zloději ukradnou jen proto, aby z nich v co nejkratším čase vzali co nejvíce dílů, které lze zpeněžit. Samy vozy pak zůstávají „zmrzačené” a opuštěné na rozličných místech a udivují už množstvím dílů, které z nich obvykle během jediné noci zmizely. Naposledy jsme takto viděli „okradené” BMW M5 - chybělo toho na něm tolik, že snad muselo jít už o totální škodu, dát jej zase dohromady nemohlo být jednoduché ani levné.
Když jsme svědky takových případů, na mysl se krade otázka, jak je vůbec možné auto takhle „očesat” - sundat z něj prakticky všechno krom motoru, některých částí karoserie a někdy interiéru. Vidíme výsledek, ale netušíme, jak se stalo, že z ještě večer kompletního auta je do rána torzo. Dnes vám ale můžeme i ukázat i průběh takové „rozborky”.
Stojí za ní šikovný člověk, který si na internetu říká ChrisFix a jedno auto takhle rozebral před objektivem kamery skoro do posledního šroubku. Jednal podobně racionálně jako zloději - šel do důsledku, zároveň ale nechal být věci, které jsou příliš složitě demontovatelné či tak levné, že se to nevyplatí.
Vůz je, v tomto případě Jaguar X-Type, rozebírán opravdu důkladně. Vidíme, jak z kompletního auta mizí postupně všechny demontovatelné panely karoserie, téměř celý interiér včetně střešního okna i něco z motoru. Je to v podstatě všechno, co se může hodit na jiné auto nebo prodat. Pouze podvozek, řízení a velkou část motoru nechává na svém místě.
Je to pozoruhodný proces a ač jej lze jen stěží označit za jednoduchý, je z něj patrné, že když „víte, kam sáhnout”, lze i důkladné „očesání” auta provést vcelku rychle. A nezůstane z něj opravdu téměř nic, v tomto případě je demontáž ještě důkladnější než v případě těch nejdrsnějších zlodějů - přesto trvala řádově hodiny, jednomu člověku.
Pochopitelně se nabízí otázka, proč něco takového dělat. Zlodějinu pomineme, o tom vůbec mluvit nechceme, ani ChrisFix není zloděj. Jeho motivace byla dvojí a obě jsou pro nás zajímavé.
Jednak je pochopitelně možné si k provozování jednoho staršího auta pořídit druhé, nepojízdné, jako zdroj náhradních dílů. Ty mohou být i jako použité drahé, celá auta na odpis jsou ale prodávána relativně levně. Pochopitelně se s tím ale pojí řada problémů - musíte umět auta opravovat, věnovat tomu čas a také prostor. Rozebrané auto zabírá ještě víc místa, než když je v celku, a navíc musíte díly někam schovat - na sedačky nebo rádio rozhodně nemůže pršet a sněžit. Pokud máte tedy k dispozici jen byt se sklepem a veřejné parkoviště před domem, na pak to pusťte z hlavy.
Pokud máte velkou garáž nebo dvůr, na kterém lze postavit byť přístřešek, je to možná cesta. Vhodnou chvílí, kdy začít přemýšlet o „dárci orgánů” místo o nakoupení jednotlivých dílů samostatně, je moment, kdy potřebujete spoustu různých částí včetně některých panelů karoserie - ty bývají drahé. Když spočítáte jejich cenu a najdete obstojné nepojízdné auto se stejnou barvou karoserie a interiéru a stejným pohonným ústrojím za obdobné peníze, auto na díly se může vyplatit. ChrisFix takto koupit druhý X-Type kvůli opravě stejného vozu svého otce.
Čím lze ale ušetřit, lze i vydělat, což je fakt, na který ChrisFix též naráží. „Dárcovský vůz” koupil za 1 484 dolarů, tedy necelých 38 000 Kč. Rozebral ho, i za vrak dostal 190 dolarů, tedy asi 4 800 korun a pochopitelně mu zbyla spousta dílů. Kdyby je prodal (což z části také udělal, částečně je použil na otcův vůz), dokázal by na tomhle autě vydělat jen rozebráním 3 281 dolarů, tedy asi 82 500 korun.
To není úplně špatný zisk, třebaže ty hodiny práce se samotnou rozborkou jsou jen začátkem cesty k němu vedoucí. A pochopitelně, pokud lze tolik peněz „trhnout” na nepříliš cenném Jaguaru X-Type, který navíc rozebírající musel koupit, pak si jistě dokážete představit, kolik lze vydělat na „okradení” zánovního BMW...

































Takhle vypadá kompletní rozebrání auta na díly. Jak vidno, vydělat se tím dá u zcela legálně
Druhé video ukazuje, jak, proč a kdy začít shánět auto na díly
Zdroj: ChrisFix na YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejčtenější články
Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
19.5.2025Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
19.5.2025Hammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
19.5.2025Ojeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
19.5.2025Řidiči Mercedesu ve 230 km/h na okruhu selhaly brzdy, rozmáznul se o bariéru jako opilý komár
20.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.18. 22:53 - petr_riha
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch